Aktualności
VI Międzynarodowy Festiwal & I Konkurs Duetów Fortepianowych Duettissimo!
2022-04-07
Od 26 marca trwa w Krakowie Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”, czyli wyjątkowa impreza poświęcona tylko tej formacji kameralnej. Głównym celem wydarzenia jest przywrócenie duetowi fortepianowemu należytego miejsca w świadomości pianistów, jak i w życiu koncertowym oraz popularyzowanie repertuaru na ten unikatowy zespół instrumentalny. W tym roku po raz pierwszy w ramach Festiwalu odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia oraz fundatorem nagród w niniejszym konkursie.
Głównym Organizatorem przedsięwzięcia jest Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz współpracująca z nią od początku istnienia Festiwalu Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego. W ramach tej współpracy podczas każdego festiwalu odbywa się konferencja naukowa o zasięgu ogólnopolskim, na której – obok refleksji muzyczno-teoretycznej – omawiane są ważne aspekty życia muzycznego oraz problemy edukacji młodzieży i studentów. Do udziału w konferencjach zapraszani są wybitni przedstawiciele środowisk kulturalnych, naukowcy – muzykolodzy i praktycy – ale również szefowie najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce.
Już 8 kwietnia rozpocznie się tegoroczna edycja kongresu, która skoncentruje się wokół zagadnienia „Muzyki w mediach”. Jednym z prelegentów w sekcji Czy muzyka jest medialna? Kultura muzyczna – wyzwania współczesności będzie między innymi dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.
W dniach 24–30 kwietnia, w ramach szóstej edycji Festiwalu po raz pierwszy odbędzie się dodatkowo Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych. Do udziału w konkursie zgłosiła się cała czołówka młodych i już docenianych duetów, które rywalizować będą w trzech kolejnych etapach.
W ramach Festiwalu „Duettissimo” zaplanowane są także warsztaty, kursy mistrzowskie prowadzone przez wybitnych pedagogów, koncerty Estrady Młodych oraz koncerty dla dzieci.
Finał festiwalu odbędzie się 8 maja w Filharmonii Krakowskiej. Wydarzenie zakończy występ Silver Garburg Piano Duo z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Serdecznie zachęcamy do udziału we wszystkich festiwalowych wydarzeniach.
Wiosna należy do Duetów Fortepianowych!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.