Aktualności
Ryszard Kusek majowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-05-01
Działalność muzyczna wcale nie musi ograniczać się do bycia wykonawcą. Co więcej – muzyka obejmuje nie tylko aspekty artystyczne, ale też biznesowe. Na obu tych polach działa majowy Kompozytor miesiąca – Ryszard Kusek.
Ryszard Kusek jest wielokierunkowo wykształconym muzykiem: dyrygentem, pedagogiem, kontrabasistą i kompozytorem. Oprócz tego jest profesjonalnych coachem i absolwentem zarządzania. Swoje wykształcenie i doświadczenie realizuje na stanowisku dyrektora szkoły muzycznej. Pracując z młodymi adeptami sztuki wie, jakiej literatury potrzebują, by się rozwijać. Swoją wieloletnią wiedzę zawarł w zbiorach utworów na tak dobrze znany sobie kontrabas: Etiudowe oczko (solo) i W dawnym stylu (z fortepianem), wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Publikacje Ryszarda Kuska można kupić w księgarni stacjonarnej i internetowej PWM-u. Śpieszcie się – tylko w maju możecie skorzystać z 50% rabatu na zakup utworów kompozytora. Nuty w wersji elektronicznej dostępne są od ręki w aplikacji nkoda. Korzystając z niej, już po kilku kliknięciach możecie zacząć ćwiczyć!
Tym, którym nudzi się samotna gra, polecamy aplikację con.sol.la, w której dostępne są nagrania poszczególnych ścieżek utworów zawartych w zbiorze W dawnym stylu. Możliwość wyciszenia dowolnego głosu w utworze pozwoli na ćwiczenie nie tylko solowej partii kontrabasu z towarzyszeniem nagranego akompaniamentu, ale też wprawienie się w roli pianisty współpracującego z solistą. con.sol.la dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Jesteście ciekawi innych ciekawostek dotyczących muzycznej działalności Ryszarda Kuska? Śledźcie nasze aktualności i media społecznościowe, gdzie już niebawem będziecie mogli dowiedzieć się więcej o majowym Kompozytorze miesiąca!
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!