Aktualności
Kompozytor miesiąca: muzyczny świat Ryszarda Kuska
2022-05-13
Sztuka i zarządzanie tylko na pozór stanowią dwie zupełnie odrębne dziedziny. Ryszard Kusek swoją działalnością i muzyką dowodzi, jak wiele mają wspólnego. Kim jest majowy Kompozytor miesiąca?
Ryszard Kusek z jednej strony jest fantastycznie wykształconym muzykiem, doktorem dyrygentury, pedagogiem, kontrabasistą i kompozytorem, z drugiej – profesjonalnym coachem (międzynarodowa akredytacja ACC), absolwentem studiów MBA i zarządzania, a także dyrektorem szkoły muzycznej. Wszystko to sprawia, że zazwyczaj ma pełne ręce roboty, ale też doskonale wie, jak sprawnie uporać się z obowiązkami, nie tracąc z oczu tego, co najważniejsze – ogromnej pasji i zamiłowania do muzyki, którą potrafi dzielić się i zarażać wszystkich wokół siebie.
W dzieciństwie najpierw uczył się gry na akordeonie i fortepianie, a dopiero później na kontrabasie. Z czasów szkolnych wspomina wrażenie, jakie podczas pewnego koncertu zrobił na nim ten ostatni instrument – potężny, dający basowe podparcie całej muzycznej konstrukcji, ale potrafiący też śpiewać niczym skrzypce. W szkole średniej chętnie grał i improwizował w rozmaitych zespołach, również tych mniej oficjalnych. Wspólnie z kolegami zbierali się potajemnie w soboty, „podkradali” instrumenty z zamkniętych sal i ćwiczyli, by później występować na oficjalnych audycjach i koncertach szkolnych, ale także takich, które sami organizowali. Wtedy właśnie zaczął tworzyć pierwsze przeróbki szkolnych etiud czy popularnych piosenek na najbardziej wymyślne składy, jak akordeon z wibrafonem, czy organy Hammonda, skrzypce i kontrabas.
Dziś, oprócz aranżacji, ma na swoim koncie utwory solowe i zespołowe, symfoniczne i oratoryjne, często poruszające wątki religijne lub pisane na ważne okazje dla prowadzonej przez siebie orkiestry PSM II stopnia w Mielcu. Komponując myśli zazwyczaj o swych wychowankach, starając się za pomocą prostej i przyjemnej muzyki przygotowywać ich do wejścia w świat poważnej literatury, po którą będą sięgać w przyszłości. Weźmy na przykład W dawnym stylu. Utwory na kontrabas (wiolonczelę) i fortepian. Zawarte tam kompozycje przybliżają idee klasycznych form (czteroczęściowa Sonata „Nadzieja”, Concertino oraz Scherzo), ale w sposób, który nie onieśmieli nawet młodszych wykonawców. Znajdziemy w nich wdzięczne tematy oraz nieco muzycznego humoru, ale też dające dużą satysfakcje fragmenty popisowe. Chętnych do ćwiczenia utworów ze zbioru z akompaniamentem zapraszamy do aplikacji con.sol.la, która umożliwia wyciszenie wybranego głosu i ćwiczenie utworów w duecie.
Kusek w pracę ze swymi uczniami włącza motywacyjne i wychowawcze metody z obszaru coachingu i zarządzania. Rezultaty widać chociażby w zbiorze Etiudowe oczko. Opowieści na kontrabas solo. Znajdziemy tam zarówno łatwe układy, melodie i rytmy, ale i wprowadzenie do trudniejszych technik: zmiennej artykulacji, flażoletów, dwudźwięków, grę w wyższych pozycjach. Nie brakuje też wskazówek ekspresyjnych i dynamicznych, skrupulatnie objaśnionych pod koniec zbioru. Dla każdego z utworków młodzi instrumentaliści wymyślali nieszablonowe tytuły w formie pytań otwartych: „Kim będziesz?”, „Jaki masz pomysł?” albo „Dokąd prowadzi ta droga?”. Takie podejście sprawia, że etiuda przestaje być dla nich tylko ćwiczeniem kształtującym technikę gry, ale staje się też ćwiczeniem wyobraźni zachęcającym do włączania cząstki siebie i swoich przeżyć w artystyczną interpretację.
Oba zbiory dostępne są także w aplikacji nkoda. Wystarczy się zalogować, by poznać utwory majowego Kompozytora miesiąca z katalogu PWM, a także innych twórców związanych z Wydawnictwem. Zwolennikom wydań papierowych przypominamy natomiast, że przez cały miesiąc w księgarni stacjonarnej i w e-sklepie PWM można zakupić publikacje Ryszarda Kuska z atrakcyjnym rabatem.
Autorką artykułu o Ryszardzie Kusku jest Karolina Dąbek.
Najczęściej czytane:
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.