PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

VII Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego

2022-05-14

W niedzielę, 15 maja, koncertem inauguracyjnym rozpocznie się VII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Podczas 2 etapów konkursu swoje umiejętności zaprezentuje 24 młodych adeptów sztuki dyrygenckiej. Oprócz wysokich nagród finansowych na zwycięzcę czeka gwarancja kolejnej szansy konkursowej: możliwość udziału w przyszłorocznym XI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia oraz fundatorem nagród rzeczowych.
 

Od 16 do 19 maja na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej podczas przesłuchań można będzie bacznie przyglądać się pracy młodych dyrygentów, gdyż będą one miały formę otwartą dla publiczności. Do pierwszego etapu (16–1 7 maja) każdy uczestnik wybierze po dwa utwory z dwóch list zaproponowanych przez jury, a następnie wylosuje po jednym z każdej, aby przygotować je podczas trwającej 30 minut próby z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. Do drugiego etapu (18–19 maja) zakwalifikuje się ósemka najlepszych uczestników, którzy ponownie losować będą utwory, z kolejnej puli repertuarowej. Uczestnicy konkursu będą występować w kolejności alfabetycznej, począwszy od wylosowanej litery alfabetu. Kto będzie w tym roku najlepszym dyrygentem młodego pokolenia? Dowiemy się w sobotę, 19 maja, po obradach jury. Wręczenie nagród i uroczysty koncert laureatów odbędzie się dzień później, 20 maja, w siedzibie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Na zwycięzców czekają nagrody pieniężne oraz komplety atrakcyjnych partytur ufundowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

 


Uczestników oceni jury złożone z wybitnych polskich dyrygentów i profesorów uczelni muzycznych:

 

Mirosław Jacek Błaszczyk – przewodniczący,

Tomasz Bugaj,

Rafał Jacek Delekta,

Sylwia Janiak-Kobylińska,

Warcisław Kunc,

Marek Pijarowski,

Jacek Rogala,

Piotr Sułkowski,

Monika Wolińska.

 

Oprócz koncertu laureatów 20 maja, konkursowi towarzyszyć będzie koncert inauguracyjny (15 maja, o godz. 19.00). Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi w swojej siedzibie pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.


Zarówno podczas przesłuchań, jak i koncertów nie zabraknie muzyki kompozytorów polskich z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Witold Lutosławski Wariacje symfoniczne, Partita na skrzypce i orkiestrę, Krzysztof Meyer - Hommage à Johannes Brahms op. 59, Władysław Żeleński -  Uwertura charakterystyczna „W Tatrach" op. 27, Henryk Wieniawski - Fantazja brillante na motywach z opery „Faust" Ch. Gounoda op. 20.
 

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.