Aktualności
Romuald Twardowski czerwcowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-06-01
Romuald Twardowski to nie tylko uznany kompozytor muzyki artystycznej. To także twórca barwnych utworów mających liczne walory edukacyjne. To właśnie na kompozycje pedagogiczne Twardowskiego zwracamy szczególną uwagę w ramach czerwcowej odsłony akcji Kompozytor miesiąca.
Twardowski studia muzyczne rozpoczął siedem lat po wojnie – rozwijał się w pianistyce u Juliusa Juzeliūnasa w Państwowym Konserwatorium Litewskiej SSR w Wilnie, kompozycji uczył się u Bolesława Woytowicza w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Był także uczniem Nadii Boulanger, do której – podobnie jak wielu innych kompozytorów – w latach 60. wyjechał dwukrotnie. Prowadził działalność pedagogiczną, od lat jest też aktywnym uczestnikiem życia festiwalowego: od 1982 roku pełni funkcję przewodniczącego jury Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”, od 1991 jest także członkiem Rady Artystycznej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie.
By posłużyć się terminami zaproponowanymi przez samego kompozytora, jego język muzyczny ewoluuje od „neoarchaizmu” lat 60. ku estetyce „ekspresyjno-romantycznej”. W jego twórczości wyróżnić można trzy główne nurty: ekumeniczne dzieła religijne, utwory sceniczne i pedagogiczne. Te trzecie komponowane są z myślą o najmłodszych solistach, kameralistach oraz zespołach młodzieżowych.
Już niebawem znajdziecie na naszej stronie więcej ciekawostek dotyczących utworów pedagogicznych Romualda Twardowskiego. Tymczasem sprawdźcie, jakie zniżki na utwory kompozytora przygotowaliśmy dla Was w tym miesiącu! Możecie z nich skorzystać robiąc zakupy w naszym e-sklepie oraz w księgarni stacjonarnej w Krakowie. Do nut możecie zajrzeć także za pośrednictwem aplikacji nkoda. Odkryjcie w niej utwory Romualda Twardowskiego i innych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!
Czy można ćwiczyć kameralistykę samodzielnie, ale z koncentracją także na pozostałych głosach? Oczywiście! Takie możliwości daje con.sol.la – aplikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Znajdują się w niej między innymi utwory kameralne autorstwa Romualda Twardowskiego na skrzypce i fortepian oraz dwie wiolonczele. con.sol.la pozwala na wyciszenie dowolnej linii melodycznej i wykonanie jej do nagranego akompaniamentu lub ćwiczenie akompaniamentu do dostępnej linii melodycznej. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Wkrótce przybliżymy Wam więcej informacji i ciekawostek o czerwcowym Kompozytorze miesiąca!
Najczęściej czytane:
Wyniki trzeciego tegorocznego roztrzygnięcia TUTTI.pl na wykonania zaczynające się 1 października 2022.
W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Długotrwała pandemia pobudziła dyskusję o przyszłości opery. Czy kosztowny model działania teatrów operowych się utrzyma?
Stolica Języka Polskiego jest jedna, to oczywiście Szczebrzeszyn na Roztoczu. Na początku sierpnia wszystkie drogi prowadzą właśnie tam, gdzie przez tydzień, nad rzeką, w cieniu drzew, w prawdziwie letniej atmosferze trwają rozmowy, spotkania i koncerty, w których najważniejsze jest: słowo. W tym roku na Festiwalu nie zabraknie również aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które zostało Partnerem festiwalowego Pasma Śląsk.
Miejsce pracy: siedziba Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, al. Krasińskiego 11a, Kraków
Forma zatrudnienia: umowa o pracę
Kiedy dzwoni Francis Ford Coppola, wielki wizjoner kina, autor m.in. Ojca chrzestnego i Czasu apokalipsy, nie odkłada się słuchawki. Wojciech Kilar podjął więc współpracę z reżyserem i stworzył kultową dziś ścieżką dźwiękową do opowieści o potworze z Transylwanii, który kochał zbyt mocno. Po latach tę patetyczną i liryczną kantatę na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną wywracają na nice pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Kuba Więcek. 19 sierpnia do dystrybucji trafi album THEMES OF DRACULA z dekonstrukcją tematów z Draculi. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Tym, co najbardziej fascynuje mnie w sztuce, a w muzyce w szczególności, jest łączenie. To, jak spotykają się i przeplatają style, gatunki, epoki, ludzie. To, jak fascynującym, a często niedocenianym duetem jest duet sztuki wysokiej i popularnej. Wojciech Kilar był w tym mistrzem – to wiemy dziś, chociaż on sam z pewnością tak na to nie patrzył. Jego słynne „dwie twarze” to nie tylko fascynujący bohater, ale też ikona europejskiej kultury w wielu jej obszarach.
Dzień 90. urodzin Wojciecha Kilara Polska Biblioteka Muzyczna uhonorowała premierą drugiej animacji, będącej kontynuacją serii rozpoczętej w 2021 roku. PBM, jako wyjątkowe pod względem zasobów miejsce w sieci, od kilku lat gromadzi zdigitalizowane zbiory znajdujące się w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli.
Do siódmej edycji Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz” zgłoszono aż 51 książek biograficznych. Jedną z nich była bestsellerowa publikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” Danuty Gwizdalanki. Książka zyskała uznanie jury i nominację do finału Konkursu.