Aktualności
Współczesna odsłona wirtuozerii. Premiera albumu LEGEND już 24 czerwca!
2022-06-06
„Stawiam na kameralistykę, chcąc wydobyć jak najwięcej koloru samych skrzypiec i ich zmieniającego się brzmienia” – mówi o swojej wizji Wieniawskiego wirtuoz Adam Bałdych, którego recenzent „Frankfurter Allgemeine Zeitung” nazwał „najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem naszych czasów”. Biegłość techniczna i staranne wykształcenie, w tym dyplom katowickiej Akademii Muzycznej ukończonej z wyróżnieniem oraz stypendium w Berklee College of Music, nie przeszkadzają Bałdychowi w nieortodoksyjnym podejściu nawet do uświęconej tradycją muzyki mistrzów. Już 24 czerwca do dystrybucji trafi album LEGEND z „wariacjami na temat Henryka Wieniawskiego”. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Album LEGEND od ANAKLASIS otwiera Kuyawiak. „To było moje pierwsze, jeszcze dziecięce spotkanie z muzyką Henryka Wieniawskiego. Pamiętam, że rozpoczynający go piękny motyw tak mocno mnie poruszył, że towarzyszył mi już zawsze, gdy ktoś wspominał nazwisko kompozytora” – wspomina Bałdych. Z Kuyawiakem skrzypek zmierzył się już raz na płycie GREAT ENCOUNTERS od ANAKLASIS, – wydanej z okazji 75-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Towarzyszyła mu wtedy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod wodzą Marka Mosia oraz Krzysztof Dys na fortepianie i Marcel Comendant na cymbałach. Nowy Kuyawiak ma podtytuł Sleeping. Gdy słucha się utworów jeden po drugim, można odnieść wrażenie, że drugi zaczyna się tam, gdzie skończył się pierwszy, dopowiada historię, mówi, co się wydarzyło, gdy z donośnego kujawiaka opadł orkiestrowy kurz. Na płycie LEGEND obok wirtuozerii Bałdycha (skrzypce, skrzypce renesansowe) usłyszymy Marka Konarskiego (saksofon tenorowy), Łukasza Ojdanę (fortepian), Michała Barańskiego (kontrabas), Dawida Fortunę (perkusja) oraz Agatę Szymczewską (skrzypce).
Barwy, ich połączenia i wzajemne przenikania to szczególnie intrygujące aspekty LEGEND. Agata Szymczewska gra tu na skrzypcach Nicolò Gagliano z 1755 roku – instrumencie wypożyczonym dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter. Bałdych, obok swoich współczesnych skrzypiec, sięga też po egzemplarz wykonany na bazie renesansowegomodelu. Muzycy eksperymentują, poszukują nowych barw i technik sonorystycznych, nigdy jednak nie zapominają o melodii, która – w swej prostocie i bezpośredniości – pozwala komunikować się z odbiorcą i skutecznie zapraszać go do swojego świata.
„Staram się czerpać z historii, ale traktować ją w bardzo indywidualny sposób. Moje poszukiwania ukierunkowuję w stronę Wieniawskiego i jego zainteresowania muzyką ludową, ale wprowadzam też wiele nowych kontekstów. Na płycie LEGEND melodie Wieniawskiego niekiedy przywołane są w swojej niemal niezmienionej postaci, by po chwili stać się motywem przetwarzanym we współczesny i sonorystyczny sposób” – mówi Adam Bałdych.
Polska muzyka tradycyjna, pasja do poszukiwania głębokiego, wiolinistycznego wyrazu i dążenie do odkrywania nowych dróg łączą Bałdycha, Szymczewską i Wieniawskiego. „Wierzę, że ten projekt dobrze ukazuje niezwykle ważną dla mnie ideę: przekraczania i zacierania muzycznych granic. LEGEND to zaproszenie całego świata muzyki poważnej do odkrywania wiolinistyki na nowo, do odkrywania na nowo muzyki mistrzów” – dodaje Bałdych.
LEGEND to już ósmy album w serii REVISIONS. Eksperymenty, przekroczenia, przewroty, a przede wszystkim prezentacja dorobku kompozytorów wywodzących się z różnych muzycznych światów – z tym wszystkim stykają się melomani, którzy sięgają po płyty wytwórni ANAKLASIS zebrane w tej serii. Od 24 czerwca album z „wariacjami na temat Wieniawskiego” będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
#wyostrzsłuch na LEGEND od ANAKLASIS.
Patronami medialnymi krążka są: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl oraz Ruch Muzyczny.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.