Aktualności
II Konkurs klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej w Pałacu w Rybnej rozpocznie się 17 października
2022-10-16
W dniach od 17 do 19 października młodzi klawesyniści z różnych stron Polski spotkają się w Pałacu w Rybnej na II Konkursie klawesynowym im. Elżbiety Chojnackiej. Konkurs upamiętniający Elżbietę Chojnacką – wybitną interpretatorkę i propagatorkę muzyki współczesnej skierowany jest do uczniów szkół muzycznych I I II stopnia oaz studentów studiów licencjackich.
Celem Konkursu jest pielęgnowanie pamięci o Elżbiecie Chojnackiej, popularyzacja współczesnego klawesynu (z dźwigniami pedałowymi do zmian rejestrów) oraz literatury klawesynowej XX i XXI w. Wśród przygotowywanych pozycji repertuarowych nie mogło zabraknąć obowiązkowego utworu kompozytora polskiego. Konkurs jest ponadto unikatową okazją do wymiany doświadczeń wykonawczych i pedagogicznych oraz przełamywania stereotypów dot. wykonawstwa muzyki współczesnej.
.jpeg)
Na uczestników czeka prawdziwa atrakcja - możliwość zaprezentowania programu na unikatowym klawesynie zbudowanym specjalnie dla Elżbiety Chojnackiej przez Anthony’ego Sideya. Instrument należy do Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz - pomysłodawczyni konkursu i spadkobierczyni artystki. Dla najlepszych młodych klawesynistów we wszystkich kategoriach wiekowych Polskie Wydawnictwo Muzyczne ufundowało nagrody specjalne. Będą to zestawy publikacji klawesynowych, które otrzymają wyróżniający się interpretatorzy utworów kompozytorów polskich. Konkursowi towarzyszyć będzie wystawa „Elżbieta Chojnacka – Paganini klawesynu” oraz wykład dr Urszuli Jasieckiej-Bury „Nostalgiczny powrót do przeszłości czy poszukiwanie brzmienia? O wykorzystaniu klawesynu współczesnego w wykonawstwie muzyki dawnej”.
Organizatorem wydarzenia jest Pałac w Rybnej - Instytucja Kultury wraz z Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Współorganizatorem Konkursu jest Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. F. Chopina w Bytomiu.
Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
PWM jest partnerem wydarzenia i fundatorem nagród.

Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.