Aktualności
Zwieńczenie śląskiej trylogii. Premiera albumu „Pokora. Dramma giocoso” już 7 października!
2022-09-30
Twórcze starcie artystycznych indywidualistów to przedsięwzięcie wysokiego ryzyka i zdawać się mogło, że uda się tylko raz. Tymczasem współpraca jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XXI wieku, Alka Nowaka, z jednym z najlepszych współczesnych pisarzy, Szczepanem Twardochem, nie tylko trwa, ale przynosi kolejne znakomite owoce. Album z rejestracją trzeciego wspólnego dzieła nagradzanego duetu dołącza do serii OPERA w katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, i już 7 października trafi do dystrybucji.
OPERA w katalogu ANAKLASIS zajmuje miejsce szczególne. To seria poświęcona wyjątkowym przedsięwzięciom – rejestracjom wielkich form wokalno-instrumentalnych. Na przestrzeń wspólnych eksperymentów Nowak i Twardoch wybrali właśnie operę, którą traktują z powagą, choć bez pokory. A właśnie, Pokora! Taki tytuł nosi ich trzecie wspólne dzieło. Po żegludze w nieznane z Syreną wracają na Śląsk, w krainę Dracha, udręczoną wielką historią i małymi trudami codzienności. Ustami Agnes (Joanna Freszel) i Aloisa (Sebastian Szumski) opowiadają o wyniszczającym uścisku namiętności i władzy. Grają: Maciej Frąckiewicz (akordeon) i AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. „Akompaniament jest tu wstrząsający, dzieło zapada się w jakiś straszny chłód. Śmiertelny” – notowała wrażenia z premiery Dorota Szwarcman, krytyczka „Polityki”. Nic dodać, nic ująć.
I to właśnie dziełem Pokora. Dramma giocoso kończy Alek Nowak tworzony rok po roku we współpracy z pisarzem i – chyba można już z pełnym przekonaniem powiedzieć – librecistą Szczepanem Twardochem wokalno-instrumentalny tryptyk. Podsumujmy: otworzył go Drach. Dramma per musica (2019), quasi-mityczna opowieść o wiecznym powrocie. Druga była Syrena. Melodrama aeterna (2020), baśniowa historia o nieskończoności, trwaniu, tajemnicy. Całość zamyka Pokora. Dramma giocoso (2021). A wszystkie trzy są o tożsamości. Po części, oczywiście, o tożsamości śląskiej, co w Pokorze widać szczególnie wyraźnie. „»Trylogiczność« nie będzie oczywista, ale będzie”, komentował związki Pokory z wcześniejszymi swoimi utworami do tekstów Twardocha Alek Nowak przed premierą dzieła na festiwalu AUKSODRONE. „Czytając tekst, myśląc też o Drachu i o Syrenie, widzę siatkę analogii i łączników. Nie tylko między tymi tekstami, ale też między nimi i światem. Między historią ogólną i historią moją własną. Między tym, co dziś, co rok temu, co sto lat temu i co tysiąc lat temu. […] W Drachu była cykliczność, w Syrenie lustrzana symetria, tu będzie element powtarzalności i symetria zaburzona”.
Te trzy niezwykłe, dramatyczne dzieła miały premiery podczas trzech ostatnich edycji festiwalu AUKSODRONE. Już 7 października do dostępnych w sprzedaży rejestracji Dracha i Syreny dołączy Pokora, wieńcząc śląską trylogię. Te i inne krążki od ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Szczerze polecamy!
#wyostrzsłuch na serię OPERA od ANAKLASIS i dzieła duetu Nowak-Twardoch!
Patroni medialni płyty Pokora. Dramma giocoso: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl
Partner wydania: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.