Aktualności
Początek współpracy Katarzyny Głowickiej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym
2022-10-26
Nawiązywanie współpracy z kompozytorami to inwestycja i zobowiązanie na dalsze lata, ale przede wszystkim prestiż i radość dla Wydawcy. Z dumą informujemy, że do grona twórców związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym dołącza Katarzyna Głowicka, której utwór When Weapons Fall Silent inauguruje obecność kompozytorki w katalogu Oficyny.
Katarzyna Głowicka jest kompozytorką, która w swojej twórczości często zwraca się ku bieżącym kwestiom społecznym. Swój najnowszy utwór When Weapons Fall Silent na perkusję, fortepian i orkiestrę smyczkową opatrzyła cytatem Wołodymyra Zełenskiego: „It's a victory when the weapons fall silent and people speak up”. 28 października utwór po raz pierwszy wykona Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu, prowadzona przez Przemysława Zycha, która zagra koncert w swojej siedzibie przy ul. 25 Czerwca 70. Koncert będzie powtórzony 21 listopada o godz. 19.00 w warszawskim Promie Kultury Saska Kępa.
Twórczość Głowickiej oscyluje między muzyką klasyczną, ambientem i minimalizmem. Kompozytorka współpracuje z artystami z różnych dziedzin: reżyserami teatralnymi i filmowymi, twórcami multimedialnymi i choreografami. W katalogu jej dzieł znajdują się utwory symfoniczne, muzyka filmowa, dzieła sceniczne, w których często wykorzystuje możliwości, jakie daje komputer – zarówno jako instrument, jak i narzędzie kompozycji. Mimo wykorzystania mediów elektronicznych jej muzyka, choć złożona, pozostaje przystępna i melodyjna.
fot. Merlijn Doomernik
Utwory kompozytorki wykonywane były podczas najważniejszych festiwali krajowych i zagranicznych, takich jak m.in. „Warszawska Jesień”, Musica Electronica Nova, Suite w Amsterdamie, Yo! w Utrechcie, Wien Modern we Wiedniu, Steve Reich Festival w Hadze, Gaudeamus w Amsterdamie, Biennale di Venezia, International Women in New Music Festival w Kalifornii, International Computer Music Conference w Barcelonie, ISCM World Music Days w Goeteborgu czy Aimaako 2006 Festival w Santiago de Chille.
Katarzyna Głowicka kształciła się pod okiem m.in. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Louisa Andriessena i Ivana Fedele. Sukcesy kompozytorskie odnosiła już jako studentka – od czasu zwycięstwa w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura (1998) jej utwory są nagradzane i wyróżniane w krajowych i międzynarodowych konkursach, m.in. The Genesis Prize for the Opera w Londynie czy Międzynarodowym Konkursie Muzyki Elektronicznej ‘BMW Crash!’ (2006). Była stypendystką m.in. Komisji Europejskiej w Holandii, Deutscher Akademischer Austauschdienst, otrzymywała także stypendia rządu holenderskiego, brytyjskiego i francuskiego (2001–2008). Od 2008 roku mieszka w Holandii. Z Krystianem Ladą współtworzy „The Airport Society” – kolektyw artystów tworzących projekty z pogranicza opery i aktywizmu, zaangażowane w istotne tematy społeczne.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.