Aktualności
Polska muzyka kameralna XIX i XX wieku w Estonii!
2022-11-09
We współpracy z Estońską Akademią Muzyki i Teatru oraz Ambasadą RP w Tallinnie zapraszamy na koncerty i wykłady. W programie utwory aż 18 kompozytorów, w tym dwie premiery! Wśród wykonawców: Jakub Jakowicz, Katarzyna Budnik, Monika Gardoń-Preinl, Zarębski Piano Duo.
Zapraszamy na dwa koncerty oraz wykłady prezentujące różnorodność i piękno polskiej muzyki organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, którego mamy przyjemność być partnerem.
W programie dwóch koncertów znajdą się utwory prezentujące repertuar XIX- i XX-wieczny. Towarzyszyć im będzie wystawa publikacji PWM.
Posłuchamy kompozycji Żeleńskiego, Paderewskiego, Karłowicza, Gawrońskiego, Stojowskiego, Friedmana, Bacewicz, Pendereckiego, Góreckiego, Szymanowskiego i Weinberga.
Pojawią się także propozycje dla miłośników muzyki współczesnej. W programie utwory Hanny Kulenty, Anny Ignatowicz-Glińskiej i Marty Mołodyńskiej-Wheeler.
Koncerty odbędą się w sali kameralnej Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru 11 i 13 listopada 2022 roku.
Zagrają:
Jakub Jakowicz (skrzypce),
Katarzyna Budnik (altówka),
Monika Gardoń-Preinl (fortepian),
Zarębski Piano Duo (Grzegorz Mania/Piotr Różański).
Oprócz koncertów wszyscy wyżej wymienieni muzycy poprowadzą również kursy mistrzowskie. Koncertom towarzyszyć będą również wykłady, które poprowadzi dr hab. Agnieszka Draus, prof. Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Badaczka twórczości Marka Stachowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Karlheinza Stockhausena, która swoją uwagę skupia również na problematyce związanej z operą, performansem i muzyką najnowszą. Tym razem opowie o prezentowanych utworach.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Partnerem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Program koncertów:
11 listopada 2022:
Juliusz Zarębski - Reverie et passion (1 mazurek): Monika Gardoń-Preinl / Piotr Różański
Władysław Żeleński - Krakowiak: Grzegorz Mania / Piotr Różański
Ignacy Jan Paderewski - Melodia: na skrzypce i fortepian: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Henryk Wieniawski - Wariacje na temat własny: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Mieczysław Karłowicz - Serenada na altówkę i fortepian: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Wojciech Gawroński - Sonata na altówkę i fortepian: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Zygmunt Stojowski - Fantazja na altówkę i fortepian: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Ignaz Friedman - 5 walców na cztery ręce: Monika Gardoń-Preinl / Piotr Różański
13 listopada 2022:
Witold Lutosławski - Subito na skrzypce i fortepian (Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Grażyna Bacewicz - Kołysanka na skrzypce i fortepian: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Krzysztof Penderecki - Chaconne na skrzypce i altówkę: Jakub Jakowicz / Katarzyna Budnik
Henryk Mikołaj Górecki - Mała fantazja skrzypce i fortepian: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Karol Szymanowski - Harnasie na skrzypce i fortepian (Jakub Jakowicz / Grzegorz Mania
Piotr Kędzierski - Lullaby na cztery ręce (prawykonanie): Grzegorz Mania / Piotr Różański
Hanna Kulenty - Van na cztery ręce: Grzegorz Mania / Piotr Różański
Anna Ignatowicz-Glińska - 3 Tańce w rytmach bałkańskich (nr 1 i 3): Grzegorz Mania / Piotr Różański
Mieczysław Weinberg - Sonata na altówkę i fortepian op. 28: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Marta Mołodyńska-Wheeler - Nokturn na sześć rąk (prawykonanie): Monika Gardoń-Preinl, Grzegorz Mania, Piotr Różański
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.