Aktualności
Muzyka z Kraju Chopina: lekcje mistrzowskie i koncerty dla miłośników muzyki skrzypcowej
2022-11-18
Tegoroczna, trzecia już edycja projektu „Muzyka z kraju Chopina” poświęcona jest po raz pierwszy muzyce skrzypcowej. Oprócz 25 tutoriali, z których każdy funkcjonuje w pięciu językach omawiających wybrane utwory z katalogu PWM, oraz nagrań ich wzorcowych wykonań, projekt objął także realizację lekcji mistrzowskich i organizację koncertów. Wydarzenia odbyły się w czterech europejskich miastach i uczestniczyło w nich ponad 500 odbiorców.
Przekrój literatury skrzypcowej omówionej w materiałach wideo był podstawą lekcji mistrzowskich prowadzonych przez ambasadorkę projektu, Agatę Szymczewską, której na fortepianie towarzyszył Wojciech Szymczewski. Spotkania w Cremonie, Cardiff, Chichester i Londynie były okazją dla nauczycieli i grających do podniesienia swoich umiejętności wykonawczych podczas lekcji ze zwyciężczynią Konkursu Wieniawskiego, ale przede wszystkim szansą na zapoznanie się z przekrojem barwnej muzyki polskich kompozytorów.
„Międzynarodowy projekt edukacyjny »Muzyka z kraju Chopina« 2022 to kolejny etap rozwijającej się obecności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na świecie” – mówi dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. „Jak łatwo zauważyć po zapoznaniu się z naszymi edycjami, polska muzyka nie tylko fortepianem stoi, ale ma także ogromny zasób wartościowych i pięknych utworów na skrzypce przeznaczonych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wybraliśmy dzieła o różnym stopniu trudności, pisane zarówno przez klasyków światowej wiolinistyki, takich jak Henryk Wieniawski czy Grażyna Bacewicz, jak i popularne w Europie kompozycje dla najmłodszych Doroty Obijalskiej i Marcina Wawruka oraz bardzo chętnie grywanej przez dzieci Ewy Iwan. Oprócz tego w projekcie znalazły się także oryginalne utwory skrzypcowe Karola Szymanowskiego, Zygmunta Noskowskiego, Władysława Żeleńskiego oraz znakomite transkrypcje dzieł fortepianowych Fryderyka Chopina. Wiele z prezentowanych utworów nawiązuje do polskich tańców ludowych, do mazurków i kujawiaków. Liryczne melodie i kantylenowe frazy zachwycą najbardziej wrażliwych muzyków, zaś kaprysy pozwolą na ukazanie wirtuozowskich umiejętności”.
Lekcje mistrzowskie będące częścią projektu odbyły się w czterech europejskich ośrodkach: w ramach targów Cremona Musica International Exhibitions and Festival, w The Royal Welsh College of Music and Drama w Cardiff, na University of Chichester oraz w Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance w Londynie, zrzeszając łącznie ponad 160 entuzjastów muzyki skrzypcowej. Spotkania dopełniły koncerty, podczas których Szymczewscy wykonali dla ponad 300 słuchaczy wybrane dzieła polskiej literatury wiolonistycznej. Włoska i brytyjska publiczność mogła dzięki temu lepiej poznać utwory Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego, ale też Tadeusza Wrońskiego czy Emila Młynarskiego.
Projekt „Muzyka z kraju Chopina” skierowany jest do początkujących i średniozaawansowanych skrzypków oraz ich nauczycieli. Jego cel to promocja i popularyzacja różnorodnej muzyki skrzypcowej zagranicą. Do jego realizacji zaproszeni zostali uznani w środowisku pedagodzy. Wielką Brytanię reprezentował absolwent Royal Academy of Music, Steven Bingham, aktywnie koncertujący i nauczający oraz współpracujący jako redaktor z Europejskim Stowarzyszeniem Nauczycieli gry na instrumentach smyczkowych. Tutoriale w języku francuskim przygotowała Shirly Laub, która zajmowała stanowisko koncertmistrzyni m.in. w London Royal Philharmonic Orchestra, Royal Opera House i w zespołach symfonicznych BBC, aktualnie prowadzi także klasę skrzypiec w Conservatoire Royal w Brukseli. Prezentująca niemieckojęzyczne materiały Nora Scheidig ukończyła Konserwatorium im. Carla Marii von Webera w Dreźnie, jest koncertującą solistką, kameralistką i członkinią Giuseppe-Sinopoli-Academy w Dresdner Staatskapelle. Polską muzykę we włoskim wydaniu przedstawiał Edoardo Zosi, koncertujący muzyk i profesor skrzypiec w Conservatorio di Santa Cecilia w Rzymie. Podejście japońskie w materiałach prezentowała doświadczona wiolinistka Kyoko Ogawa, a nad doborem repertuaru od początku do końca czuwała ambasadorka projektu – Agata Szymczewska. Jedna z najwybitniejszych współczesnych skrzypaczek, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, prowadząca działalność zarówno jako koncertująca skrzypaczka, jak i pedagog, wyróżniona niedawno tytułem Osobowości Roku w plebiscycie Koryfeusz Muzyki Polskiej m.in. za „działalność edukacyjną i popularyzatorską, przybliżanie postaci Henryka Wieniawskiego w przystępny sposób” była nie tylko twarzą projektu, ale także aktywną jego promotorką. Nie bez powodu to właśnie Agata Szymczewska była mistrzem na organizowanych w ramach projektu master classes.
Wyprodukowane w ramach projektu materiały wideo cały czas można obejrzeć bezpłatnie na stronie www.fromchopinsland.com. Informacje przystępnie przekazane w zwięzłych, kilkuminutowych filmach pozwalają w krótkim czasie poszerzyć wiedzę na temat repertuaru edukacyjnego i twórczości polskich kompozytorów dla dzieci i młodzieży. Wszystkie omawiane publikacji są dostępne w e-sklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, księgarni stacjonarnej w Krakowie i innych dobrych księgarniach muzycznych oraz w serwisie nkoda.
Partnerami projektu byli: Instytuty Polskie w Londynie, Rzymie, Paryżu, Berlinie i Tokio, Hal Leonard Europe, Universal Edition, Zen-On Music Co., Ltd.
Projekt „Muzyka z kraju Chopina” finansowany był przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Inspirująca”.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.