Aktualności
#WYOSTRZSŁUCH RAZEM Z ANAKLASIS – 3. URODZINY MARKI
2022-11-22
Najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków, wybitne dzieła, znakomici kompozytorzy i wykonawcy – to istota powołanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne marki fonograficznej ANAKLASIS. Świętuje ona już trzecie urodziny, utrzymując zawrotne tempo i wysoki poziom artystyczny publikacji!
Niemal 30 wydań kompaktowych i analogowych oraz 3 publikacje audio-wizualne. Zapomniane nagrania, monograficzne ujęcia dzieł kompozytorów XX i XXI wieku, a także eksperymenty i przekraczanie granic muzycznych światów. Po trzech latach marka może pochwalić się zarówno obszernym katalogiem zaplanowanym w sześciu seriach tematycznych, jak i prestiżowymi wyróżnieniami. A to wciąż dopiero początek odkrywania najciekawszych zjawisk polskiej muzyki współczesnej!
NAGÓD NIGDY NIE JEST ZA WIELE!
Entuzjastycznie przyjęta przez branżę i melomanów wytwórnia w ostatnim roku zdobyła aż pięć nominacji do nagrody Fryderyk, odbierając zwycięską statuetkę w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa dla płyty SYRENA. MELODRAMA AETERNA. To efekt współpracy pisarza Szczepana Twardocha i związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym kompozytora Aleksandra Nowaka.
„Jesteśmy szczęśliwi, że nasza młoda marka fonograficzna triumfuje kolejny rok z rzędu, zyskuje coraz szersze uznanie melomanów, a nasze albumy doceniane są przez środowisko muzyczne nie tylko w Polsce, ale również zagranicą” – mówił podczas gali rozdania statuetek dr Daniel Cichy – dyrektor – redaktor naczelny PWM.
To nie jedyny w tym roku laur dla marki ANAKLASIS. Francuska Académie Charles Cros przyznała Coup de coeur 2021 w kategorii „Antologia” krążkowi POLISH HEROINES OF MUSIC, podbijając rangę docenionego już wcześniej w Polsce wydawnictwa na arenie międzynarodowej.
ZWIEŃCZENIE TRYPTYKU
Uhonorowany Fryderykiem, podbijający serca słuchaczy i jurorów operowy duet Nowak-Twardoch w tym roku tytułem POKORA. DRAMMA GIOCOSO ukończył tworzony rok po roku „tryptyk śląski”. Kompozytor Aleksander Nowak i pisarz Szczepan Twardoch w 2020 roku zapoczątkowali serię OPERA ANAKLASIS kompozycją DRACH. DRAMMA PER MUSICA, a dokładnie rok temu do zestawu dołączyła SYRENA. MELODRAMA AETERNA.
Związani ze Śląskiem twórcy zapraszają w nich do podróży w głąb kolektywnej podświadomości. Przenikają tęsknoty, wielką historię i małą codzienność. Dziś trzy dzieła wokalno-instrumentalne duetu kompozytorsko-pisarskiego dostępne są nie tylko na płytach kompaktowych, ale też – co ważne – na winylach!
LEGENDA
Końcówka 2022 roku obfitowała w jubileusze i wyjątkowe wydarzenia! W październiku świat wiolinistyki żył XVI Międzynarodowym Konkursem Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego, obchodziliśmy 140. rocznicę urodzin Karola Szymanowskiego oraz 30. rocznicę premiery Draculi w reżyserii Francisa Forda Coppoli. Marka ANAKLASIS nie mogła pozostać na nie obojętna! W ścisłym związku z rocznicami pozostają publikacje powstałe w pomarańczowej serii REVISIONS, która podobnie jak w ubiegłym roku przodowała w nowościach.
Polska muzyka tradycyjna, pasja do poszukiwania głębokiego, wiolinistycznego wyrazu i dążenie do odkrywania nowych dróg. W czerwcu do rąk słuchaczy trafił album LEGEND z „wariacjami na temat Henryka Wieniawskiego” w wykonaniu Adama Bałdycha i Agaty Szymczewskiej.
„Wierzę, że ten projekt dobrze ukazuje niezwykle ważną dla mnie ideę: przekraczania i zacierania muzycznych granic. LEGEND to zaproszenie całego świata muzyki poważnej do odkrywania wiolinistyki na nowo, do odkrywania na nowo muzyki mistrzów.” – mówił o projekcie Adam Bałdych.
EKSPERYMENTY I ZACIERANIE GRANIC
To nie koniec nowości w pomarańczowych barwach! Marka ANAKLASIS, podążając tropem muzycznych poszukiwań na pograniczu stylistycznym, łączy jazz z muzyką filmową! THEMES OF DRACULA to doskonała propozycja dla miłośników obu gatunków. Reinterpretacja muzyki Wojciecha Kilara do kultowego filmu Coppoli i dwa elektryzujące nazwiska młodego pokolenia polskiego jazzu: pianista Piotr „Pianohooligan” Orzechowski i saksofonista Kuba Więcek. To przekrój 5. lat współpracy obu artystów, którzy z poszanowaniem dla oryginału z lat 90. na krążku kreują swą autonomiczną przestrzeń.
„Muzyka Wojciecha Kilara przyjęła nasz dźwiękowy język bardzo serdecznie, jednocześnie dając nam niekończące się pokłady nowej inspiracji za każdym razem, kiedy gramy ten materiał” – mówi Kuba Więcek.
W październiku minęło także 140 lat od narodzin Karola Szymanowskiego. Twórczość autora „Mitów” również zagościła w pomarańczowej serii ANAKLASIS. Jedna z najważniejszych postaci w polskim jazzie – saksofonista Adam Pierończyk – w projekcie SZYMANOWSKI / X-RAY „prześwietla” Etiudy op. 33. Nowe barwy i intrygujący nastrój siedmiu poematów na saksofon, fortepian i gitarę elektroklasyczną to efekt współpracy brawurowych osobistości sceny jazzowej. Pierończykowi towarzyszą pianista Dominik Wania oraz brazylijski gitarzysta Nelson Veras.
Wybór cyklu Etiud op. 33 jako podstawy do „prześwietlenia” Szymanowskiego saksofonista tłumaczy jego złożonością. „Uwielbiam wyzwania, ponieważ pozwalają mi na moment opuścić strefę komfortu i znów poczuć się jak uczeń” – mówi Adam Pierończyk, a my wierzymy nie tylko na słowo, ale też na słuch!
RAZ, DWA, TRZY RAZY CHOPIN!
Okrzyknięcie XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Wydarzeniem Roku na gali wręczenia Koryfeuszy Muzyki Polskiej przypomniało zeszłoroczne emocje, które rozpalają błyskawicznie nawet tych melomanów, którzy w innych okolicznościach rzadko sięgają po twórczość Chopina. Marka ANAKLASIS nie potrzebuje konkursu, by przypomnieć o wybitnych nagraniach jego dzieł!
W marcu – w rocznicę urodzin „poety fortepianu” – w serii HERITAGE opublikowany został trzypłytowy boks FRYDERYK CHOPIN – PIANO CONCERTOS / ÉTUDES / CHAMBER WORKS. Mistrzowskie interpretacje największych dzieł ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego podzielone na trzy kategorie: koncerty fortepianowe, etiudy i utwory kameralne. Wśród wykonawców znalazły się legendy polskiej pianistyki: Halina Czerny-Stefańska, Regina Smendzianka, Władysław Szpilman i Bolesław Woytowicz. Wykonaniom koncertów towarzyszy Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Witolda Rowickiego.
PORTRETY
Monograficzne ujęcia marki ANAKLASIS to nie tylko dziedzictwo. Błękitna seria PORTRAITS przynosi kolejne publikacje dorobku współczesnych kompozytorów i kompozytorek polskich XX i XXI wieku!
Wizjoner, współtwórca Pokolenia ’51, czerpiący ze zdobyczy awangardy romantyk, który szczególnie upodobał sobie akordeon. Andrzej Krzanowski – bo o nim mowa – przeniósł ten instrument z obszaru muzyki rozrywkowej i ludowej w świat kultury wysokiej. Na kolejnym krążku ANAKLASIS znalazły się Reliefy – napisany w latach 80. cykl „utworów-rzeźb”, w których najważniejsze miejsce zajmuje akordeon, stojący w centrum czterech z dziewięciu miniatur – tutaj w interpretacji Macieja Frąckiewicza.
W nagraniach płyty uczestniczyła śmietanka polskiej sceny klasycznej: Lutosławski Quartet, Arkadiusz Bialic, Joanna Freszel, Leszek Lorent i Marcin Zdunik, wspólnie przygotowując materiał ukazujący przekrój twórczości Krzanowskiego w latach 1984–1988.
CO DALEJ?
W tym roku marka poszerzyła swoją ofertę o 6 płyt kompaktowych i 2 czarne krążki. A to jeszcze nie koniec!
2 grudnia do dystrybucji trafi album CONCERTOS z monograficznym ujęciem twórczości Elżbiety Sikory. Na płycie portretującej jej kompozytorskie emploi znajdą się trzy wyjątkowe utwory. Koncert skrzypcowy nr 1 (Linus Roth na skrzypcach, NOSPR dyryguje José Maria Florêncio), Koncert organowy (Mari Fukumoto na organach, NFM Filharmonią Wrocławską dyryguje Pascal Rophé) oraz Koncert fortepianowy (gra Adam Kośmieja, towarzyszy mu Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki).
![](https://adminek.pwm.com.pl/pliki/4/5/7/3075_2. 1000x274 b.jpg)
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.