Aktualności
Sacrum Profanum: Interakcje z Agatą Zubel
2022-12-09
Podczas ostatniego w tym roku koncertu z cyklu Sacrum Profanum: Interakcje muzycy Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przedstawią program, w którym nie brakuje przełomowych utworów autorstwa kompozytorów polskich, jak i zagranicznych. Będzie to pokaz indywidualnych głosów twórczych, wśród których nie zabrakło Agaty Zubel i jej wielokrotnie nagradzanego Not I.
Czwarta odsłona Interakcji poświęcona jest badaniu brzmień poza instrumentem. Kompozytorzy coraz częściej wychodzą poza tradycyjne sposoby wydobywania dźwięków, w centrum swoich zainteresowań stawiając właśnie szerokorozumiane brzmienie. Artyści czerpią z niczym nieograniczonych odgłosów natury, ale także głosu, zapraszając publiczność do doświadczania muzyki w ich codzienności.
To właśnie głos jest medium, w odkrywaniu którego niewątpliwą specjalistką jest Agata Zubel. Kompozytorka sięgnęła do jego początków w jednym ze swoich najważniejszych dzieł – Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę, którego partytura została wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Myśleć, ale nie móc wyrazić swoich obaw, radości, rozterek? Not I, oparty na tekście Samuela Becketta, to monolog kobiety, która przez całe życie była niema i wreszcie, będąc w podeszłym wieku, zaczyna mówić. Jej wypowiedź, umuzyczniona przez Agatę Zubel, to podróż po możliwościach języka, sięganie jego granic, odbijanie się między jego skrajnościami. To fascynujące poszukiwanie głosu, który góruje nawet nad samym przekazem niesionym przez słowa. Utwór, który powstał na zamówienie festiwalu Sacrum Profanum, powraca do Krakowa na koncert będący częścią cyklu współprowadzonego przez organizatorów corocznego wydarzenia.
„Zafascynował mnie moment rodzenia się głosu i wysiłek fizyczny, który się z tym wiąże” – mówiła kompozytorka w rozmowie z Anną S. Dębowską o oryginalnym tekście Becketta. „U Becketta bohaterka zaczyna od pierwszego słowa, a później wydobywa z siebie ich potoki. Ciekawiło mnie, jakie to dźwięki, jak one brzmią. To niesamowity bodziec dla wyobraźni, dla poszukiwań artykulacyjnych, kolorystycznych, ekspresyjnych”.
Podczas koncertu 15 grudnia partię wokalną wykona sama Agata Zubel, której towarzyszyć będą szmerowe, rozedrgane brzmienia w interpretacji muzyków Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble.
Koncert 15 grudnia o godz. 19:30 rozpocznie rozmowa Magdy Heydel, Moniki Pasiecznik i Agaty Zubel. Bilety na wydarzenie można kupić na stronie KBF.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.