Aktualności
Sacrum Profanum: Interakcje z Agatą Zubel
2022-12-09
Podczas ostatniego w tym roku koncertu z cyklu Sacrum Profanum: Interakcje muzycy Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przedstawią program, w którym nie brakuje przełomowych utworów autorstwa kompozytorów polskich, jak i zagranicznych. Będzie to pokaz indywidualnych głosów twórczych, wśród których nie zabrakło Agaty Zubel i jej wielokrotnie nagradzanego Not I.
Czwarta odsłona Interakcji poświęcona jest badaniu brzmień poza instrumentem. Kompozytorzy coraz częściej wychodzą poza tradycyjne sposoby wydobywania dźwięków, w centrum swoich zainteresowań stawiając właśnie szerokorozumiane brzmienie. Artyści czerpią z niczym nieograniczonych odgłosów natury, ale także głosu, zapraszając publiczność do doświadczania muzyki w ich codzienności.
To właśnie głos jest medium, w odkrywaniu którego niewątpliwą specjalistką jest Agata Zubel. Kompozytorka sięgnęła do jego początków w jednym ze swoich najważniejszych dzieł – Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę, którego partytura została wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Myśleć, ale nie móc wyrazić swoich obaw, radości, rozterek? Not I, oparty na tekście Samuela Becketta, to monolog kobiety, która przez całe życie była niema i wreszcie, będąc w podeszłym wieku, zaczyna mówić. Jej wypowiedź, umuzyczniona przez Agatę Zubel, to podróż po możliwościach języka, sięganie jego granic, odbijanie się między jego skrajnościami. To fascynujące poszukiwanie głosu, który góruje nawet nad samym przekazem niesionym przez słowa. Utwór, który powstał na zamówienie festiwalu Sacrum Profanum, powraca do Krakowa na koncert będący częścią cyklu współprowadzonego przez organizatorów corocznego wydarzenia.

„Zafascynował mnie moment rodzenia się głosu i wysiłek fizyczny, który się z tym wiąże” – mówiła kompozytorka w rozmowie z Anną S. Dębowską o oryginalnym tekście Becketta. „U Becketta bohaterka zaczyna od pierwszego słowa, a później wydobywa z siebie ich potoki. Ciekawiło mnie, jakie to dźwięki, jak one brzmią. To niesamowity bodziec dla wyobraźni, dla poszukiwań artykulacyjnych, kolorystycznych, ekspresyjnych”.
Podczas koncertu 15 grudnia partię wokalną wykona sama Agata Zubel, której towarzyszyć będą szmerowe, rozedrgane brzmienia w interpretacji muzyków Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble.
Koncert 15 grudnia o godz. 19:30 rozpocznie rozmowa Magdy Heydel, Moniki Pasiecznik i Agaty Zubel. Bilety na wydarzenie można kupić na stronie KBF.
Najczęściej czytane:
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.