Aktualności
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble ogłasza PLAYGROUND 2023: call for collaborations
2023-01-27
Relacja kompozytora z wykonawcą może być motorem dla odkrycia skrywanych pokładów kreatywności. W wyniku rozmów i prób nieraz rodziły się pomysły, które dały początek przełomowym projektom. W myśl współpracy i współtworzenia muzyki Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble otwiera zgłoszenia do projektu PLAYGROUND 2023. PWM jest partnerem przedsięwzięcia.
PLAYGROUND jest przestrzenią stworzoną przez Spółdzielnię Muzyczną do rozwoju pomysłów kompozytorskich. W ramach indywidualnych konsultacji, warsztatów koncepcyjnych i technicznych twórczynie i twórcy będą mogli zderzyć własne pomysły z dźwiękową rzeczywistością, a także czerpać z wiedzy doświadczonych kompozytorów. Owocem kilkumiesięcznej współpracy będą utwory, które zostaną wykonane przez muzyków Spółdzielni. Przede wszystkim chodzi o tworzenie relacji, wymianę doświadczeń i kreowanie nowej myśli o muzyce.
„Założyliśmy zespół muzyki współczesnej, bo chcemy wiedzieć co dalej, co wisi w powietrzu, czego prześwity widać w nowej sztuce. Nasze dotychczasowe doświadczenia podpowiadają, że za większością dobrych utworów stoi mocna relacja na linii kompozytorka / kompozytor–wykonawczyni / wykonawca” – wyjaśniają genezę pomysłu artyści Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble i dodają: „To nie konkurs, tylko call for collaborations”.
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, fot. Joanna Gałuszka
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble jest jednym z najciekawszych i najprężniej działających polskich zespołów wykonujących muzykę nową. W 2021 roku grupa została wyróżniona Ensemble Prize od Ernst von Siemens Musikstiftung. Zespół regularnie występuje na najważniejszych festiwalach – można go usłyszeć na takich wydarzeniach, jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Audio Art czy unsound. W sezonie artystycznym 2022 Spółdzielnia prezentowała autorskie programy z muzyką klasyków XX i XXI wieku w ramach cyklu Sacrum Profanum: INTERAKCJE. W repertuarach koncertów znalazły się także utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym: Zygmunta Krauzego, Agaty Zubel czy Andrzeja Kwiecińskiego.
Zgłoszenia do PLAYGRAUND 2023 przyjmowane są do 15 marca. Uczestników programu wybiorą Jagdish Mistry (Ensemble Modern), kompozytorzy: Paweł Mykietyn i Zygmunt Krauze, dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy oraz muzycy Spółdzielni. Projekt skierowany jest do twórców i twórczyń z Polski i/lub obecnie działających w Polsce, którzy nie ukończyli 30 roku życia.
Regulamin oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie zespołu.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.