Aktualności
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble ogłasza PLAYGROUND 2023: call for collaborations
2023-01-27
Relacja kompozytora z wykonawcą może być motorem dla odkrycia skrywanych pokładów kreatywności. W wyniku rozmów i prób nieraz rodziły się pomysły, które dały początek przełomowym projektom. W myśl współpracy i współtworzenia muzyki Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble otwiera zgłoszenia do projektu PLAYGROUND 2023. PWM jest partnerem przedsięwzięcia.
PLAYGROUND jest przestrzenią stworzoną przez Spółdzielnię Muzyczną do rozwoju pomysłów kompozytorskich. W ramach indywidualnych konsultacji, warsztatów koncepcyjnych i technicznych twórczynie i twórcy będą mogli zderzyć własne pomysły z dźwiękową rzeczywistością, a także czerpać z wiedzy doświadczonych kompozytorów. Owocem kilkumiesięcznej współpracy będą utwory, które zostaną wykonane przez muzyków Spółdzielni. Przede wszystkim chodzi o tworzenie relacji, wymianę doświadczeń i kreowanie nowej myśli o muzyce.
„Założyliśmy zespół muzyki współczesnej, bo chcemy wiedzieć co dalej, co wisi w powietrzu, czego prześwity widać w nowej sztuce. Nasze dotychczasowe doświadczenia podpowiadają, że za większością dobrych utworów stoi mocna relacja na linii kompozytorka / kompozytor–wykonawczyni / wykonawca” – wyjaśniają genezę pomysłu artyści Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble i dodają: „To nie konkurs, tylko call for collaborations”.

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, fot. Joanna Gałuszka
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble jest jednym z najciekawszych i najprężniej działających polskich zespołów wykonujących muzykę nową. W 2021 roku grupa została wyróżniona Ensemble Prize od Ernst von Siemens Musikstiftung. Zespół regularnie występuje na najważniejszych festiwalach – można go usłyszeć na takich wydarzeniach, jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Audio Art czy unsound. W sezonie artystycznym 2022 Spółdzielnia prezentowała autorskie programy z muzyką klasyków XX i XXI wieku w ramach cyklu Sacrum Profanum: INTERAKCJE. W repertuarach koncertów znalazły się także utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym: Zygmunta Krauzego, Agaty Zubel czy Andrzeja Kwiecińskiego.
Zgłoszenia do PLAYGRAUND 2023 przyjmowane są do 15 marca. Uczestników programu wybiorą Jagdish Mistry (Ensemble Modern), kompozytorzy: Paweł Mykietyn i Zygmunt Krauze, dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy oraz muzycy Spółdzielni. Projekt skierowany jest do twórców i twórczyń z Polski i/lub obecnie działających w Polsce, którzy nie ukończyli 30 roku życia.
Regulamin oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie zespołu.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.