Aktualności
Urodzinowy koncert Marty Ptaszyńskiej w Filharmonii Narodowej już 24 marca!
2023-03-15
W 2023 roku świętujemy okrągłą rocznicę urodzin Marty Ptaszyńskiej. Z tej okazji, wyprzedzając jeszcze lipcowy jubileusz, w kalendarzu Filharmonii Narodowej znalazło się wyjątkowe wydarzenie poświęcone kompozytorce. Podczas koncertu 24 marca charyzmatyczna perkusistka Evelyn Glennie wykona napisany dla niej przez Martę Ptaszyńską Drum of Orfeo. Koncert na perkusję i orkiestrę.
Marta Ptaszyńska jest jedną z najbarwniejszych kompozytorek swojego pokolenia. Jako twórczyni muzyki i perkusistka zarazem, świadomie podchodzi do możliwości barwowych i technicznych, jakie oferuje ta rozbudowana grupa instrumentów. Nie unika też rozmachu – w 2017 roku w Muzeum Sztuki Współczesnej (MCA) w Chicago stu perkusistów prawykonało jej utwór Voice of the Winds. Jedną z ciekawszych kompozycji Ptaszyńskiej, w której perkusja gra główną rolę, jest Drum of Orfeo. Utwór powstał z myślą o Evelyn Glennie, dwukrotnej zdobywczyni GRAMMY, która na swoim koncie ma też nominację do nagrody BAFTA, odznaczenie Orderem Towarzyszy Honoru oraz Polar Music Prize. Glennie jest jedną z najciekawszych i najaktywniejszych wykonawczyń angażujących się w działalność społeczną na rzecz odkrywania dźwięków i nauki słuchania. „Moja praca polega przede wszystkim na słuchaniu, a moim celem jest nauczyć świat słuchać” – powiedziała w swoim wystąpieniu na forum TED.
fot. Bartek Barczyk / PWM
Drum of Orfeo. Koncert na perkusję i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej znalazł się w programie koncertów Orkiestry Filharmonii Narodowej, zaplanowanych na 24 i 25 marca. Zespół poprowadzi Bassem Akiki, a partię solową zinterpretuje znakomita Evelyn Glennie, która była pierwszą wykonawczynią dedykowanego jej utworu. Kompozycja stwarza okazję do zaprezentowania pełnego wachlarza możliwości wykonawczych: pięć kontrastujących części przeznaczonych jest na różne zestawy perkusyjne. Każdy z nich umieszczony jest w innej części sceny. Obok tradycyjnych instrumentów perkusyjnych brzmią także te orientalne, takie jak bębny ręczne bodhran, japoński daiko, karaibski tamburo czy japońskie dzwonki świątynne agogo.
Przed koncertem 24 marca o godz. 18:30 zapraszamy Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej na wprowadzenie do wydarzenia. Spotkanie z cyklu O czym gramy? poprowadzi Iwona Lindstedt, muzykolożka związana z Uniwersytetem Warszawskim. Gościem specjalnym będzie Marta Ptaszyńska. Spotkanie jest otwarte dla posiadaczy biletów i abonamentów na dany koncert (lub jego sobotnie powtórzenie) oraz dla członków Klubu Przyjaciół Filharmonii.
Bilety na koncerty 24 i 25 marca można nabyć za pośrednictwem strony Bilety24.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.