Aktualności
Urodzinowy koncert Marty Ptaszyńskiej w Filharmonii Narodowej już 24 marca!
2023-03-15
W 2023 roku świętujemy okrągłą rocznicę urodzin Marty Ptaszyńskiej. Z tej okazji, wyprzedzając jeszcze lipcowy jubileusz, w kalendarzu Filharmonii Narodowej znalazło się wyjątkowe wydarzenie poświęcone kompozytorce. Podczas koncertu 24 marca charyzmatyczna perkusistka Evelyn Glennie wykona napisany dla niej przez Martę Ptaszyńską Drum of Orfeo. Koncert na perkusję i orkiestrę.
Marta Ptaszyńska jest jedną z najbarwniejszych kompozytorek swojego pokolenia. Jako twórczyni muzyki i perkusistka zarazem, świadomie podchodzi do możliwości barwowych i technicznych, jakie oferuje ta rozbudowana grupa instrumentów. Nie unika też rozmachu – w 2017 roku w Muzeum Sztuki Współczesnej (MCA) w Chicago stu perkusistów prawykonało jej utwór Voice of the Winds. Jedną z ciekawszych kompozycji Ptaszyńskiej, w której perkusja gra główną rolę, jest Drum of Orfeo. Utwór powstał z myślą o Evelyn Glennie, dwukrotnej zdobywczyni GRAMMY, która na swoim koncie ma też nominację do nagrody BAFTA, odznaczenie Orderem Towarzyszy Honoru oraz Polar Music Prize. Glennie jest jedną z najciekawszych i najaktywniejszych wykonawczyń angażujących się w działalność społeczną na rzecz odkrywania dźwięków i nauki słuchania. „Moja praca polega przede wszystkim na słuchaniu, a moim celem jest nauczyć świat słuchać” – powiedziała w swoim wystąpieniu na forum TED.
fot. Bartek Barczyk / PWM
Drum of Orfeo. Koncert na perkusję i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej znalazł się w programie koncertów Orkiestry Filharmonii Narodowej, zaplanowanych na 24 i 25 marca. Zespół poprowadzi Bassem Akiki, a partię solową zinterpretuje znakomita Evelyn Glennie, która była pierwszą wykonawczynią dedykowanego jej utworu. Kompozycja stwarza okazję do zaprezentowania pełnego wachlarza możliwości wykonawczych: pięć kontrastujących części przeznaczonych jest na różne zestawy perkusyjne. Każdy z nich umieszczony jest w innej części sceny. Obok tradycyjnych instrumentów perkusyjnych brzmią także te orientalne, takie jak bębny ręczne bodhran, japoński daiko, karaibski tamburo czy japońskie dzwonki świątynne agogo.
Przed koncertem 24 marca o godz. 18:30 zapraszamy Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej na wprowadzenie do wydarzenia. Spotkanie z cyklu O czym gramy? poprowadzi Iwona Lindstedt, muzykolożka związana z Uniwersytetem Warszawskim. Gościem specjalnym będzie Marta Ptaszyńska. Spotkanie jest otwarte dla posiadaczy biletów i abonamentów na dany koncert (lub jego sobotnie powtórzenie) oraz dla członków Klubu Przyjaciół Filharmonii.
Bilety na koncerty 24 i 25 marca można nabyć za pośrednictwem strony Bilety24.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.