Aktualności
27. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena rusza już 26 marca!
2023-03-21
W dniach 26 marca – 7 kwietnia w Warszawie odbędzie się 27. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 10 koncertów symfonicznych i 5 kameralnych, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz „Ruch Muzyczny” są partnerami wydarzenia.
Hasło przewodnie tegorocznej edycji – „Beethoven – pomiędzy Wschodem a Zachodem” – naświetla zagadnienie koegzystencji kultur w muzyce, ich wzajemnych inspiracji i fascynacji. Obok dzieł mistrza z Bonn pojawią się utwory m.in. Wolfganga Amadeusza Mozarta, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Gustava Mahlera, Maurice’a Ravela, Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Weinberga, Toshio Hosokawy czy Faustasa Latėnasa. Szczególne miejsce w repertuarze zajmą kompozycje Krzysztofa Pendereckiego – w tym roku przypada bowiem 90. rocznica jego urodzin.
Podczas koncertu inaugurującego Festiwal usłyszymy jedną z najciekawszych pianistek młodego pokolenia – Chloe Jiyeong – oraz Korea National University of Arts Symphony Orchestra pod dyrekcją Chiyoung Chunga. W repertuarze znajdą się m.in. Koncert fortepianowy f-moll Chopina oraz V Symfonia „Koreańska” Pendereckiego. Beethovenowska Missa solemnis zabrzmi podczas uroczystego koncertu z okazji 20-lecia działalności organizatora Festiwalu, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena. Partie solowe wykonają: Polina Pastrichak, Ulrike Helzel, Patrik Reiter i Łukasz Konieczny; solistów oraz Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej i Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie poprowadzi Leonard Slatkin.
Hina Maeda, zwyciężczyni 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, wystąpi z recitalem poświęconym 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim; artystka wykona m.in. Fantaisie brillante sur Faust Wieniawskiego. To nie jedyny utwór z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który pojawi się na Festiwalu – Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego zabrzmi w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Alexandra Liebreicha. Podczas tego samego koncertu usłyszymy również polskie prawykonanie Koncertu skrzypcowego „Genesis” Toshio Hosokawy; w partii solowej wystąpi Piotr Pławner.
W kontynuacji cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz z orkiestrą Filharmonii Poznańskiej przedstawi dwa XX-wieczne dzieła: Sokratesa Erika Satie oraz Alexandra bis Bohuslava Martinů. W partiach solowych wystąpią: Natalia Rubiś, Dominika Stefańska, Eric Huchet, Adrian Janus i Jan Kubas.
Koncerty towarzyszące odbędą się m.in. także w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi, Gdańsku i Szczecinie. Zgodnie z tradycją Festiwalu nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe w Warszawie.
Pełny program Festiwalu na stronie organizatora.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.