Aktualności
15 kwietnia startuje 35. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów
2023-04-13
Jak brzmi Kraków? W którym kierunku zmierza muzyka mieszkających tutaj kompozytorów i czyja twórczość ich inspiruje? W tym roku już po raz 35. będziemy mogli prześledzić najnowszą działalność krakowskich kompozytorów: od profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po tych najmłodszych oraz studentów. W połowie miesiąca miasto wypełni muzyka twórców silnie związanych ze stolicą małopolski, ale też tych pochodzących z innych polskich czy z zagranicznych ośrodków. Tegoroczna odsłona Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów rusza już 15 kwietnia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Jak co roku, także w programie tegorocznej odsłony znalazły się zarówno koncerty, jak i wykłady. Od 15 do 23 kwietnia w różnych krakowskich przestrzeniach będzie można posłuchać nowej polskiej muzyki. Zapraszamy do Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, auli „Florianka”, Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego czy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Wyjątkowym koncertem w ramach 35. edycji festiwalu będzie Koktajl elektroniczny, zorganizowany z okazji obchodów 50-lecia Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. 20 kwietnia w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK wystąpią studenci krakowskiej Akademii Muzycznej, PME Ensemble, WME Ensemble, DeX Ensemble i GrupLab. W programie wydarzenia przeważają prawykonania, choć nie zabraknie kilku klasyków elektroniki.
Także inne festiwalowe koncerty będą okazją do uczestnictwa w polskich lub światowych premierach – w tym utworów kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. 22 kwietnia w auli „Florianka” Piotr Lato i Wioletta Fluda-Tkaczyk prawykonają Quasi una sonata (Sommermusik) na klarnet i fortepian Wojciecha Widłaka. Natomiast dzień później, podczas koncertu finałowego, po raz pierwszy w Polce zabrzmi Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian Marcela Chyrzyńskiego. Inspiracją do powstania utworu była wyprawa samochodowa kompozytora przez amerykańską pustynię, która zrobiła na twórcy duże wrażenie. Jak Chyrzyński ujął Mojave muzycznie? Będzie można się o tym przekonać podczas koncertu 23 kwietnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, gdzie utwór wykonają Barbara Borowicz, Jan Kalinowski, Bartosz Sałdan i Marek Szlezer.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbywa się od 1989 roku. Wtedy to powołali go do życia Jerzy Kaszycki, Juliusz Łuciuk, Maciej Negrey oraz Kazimierz Pyzik. Obecnie dyrektorem generalnym i artystycznym przedsięwzięcia jest kompozytor związany z PWM-em, Marcel Chyrzyński.
Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie organizatora. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.