Aktualności
15 kwietnia startuje 35. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów
2023-04-13
Jak brzmi Kraków? W którym kierunku zmierza muzyka mieszkających tutaj kompozytorów i czyja twórczość ich inspiruje? W tym roku już po raz 35. będziemy mogli prześledzić najnowszą działalność krakowskich kompozytorów: od profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po tych najmłodszych oraz studentów. W połowie miesiąca miasto wypełni muzyka twórców silnie związanych ze stolicą małopolski, ale też tych pochodzących z innych polskich czy z zagranicznych ośrodków. Tegoroczna odsłona Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów rusza już 15 kwietnia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Jak co roku, także w programie tegorocznej odsłony znalazły się zarówno koncerty, jak i wykłady. Od 15 do 23 kwietnia w różnych krakowskich przestrzeniach będzie można posłuchać nowej polskiej muzyki. Zapraszamy do Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, auli „Florianka”, Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego czy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Wyjątkowym koncertem w ramach 35. edycji festiwalu będzie Koktajl elektroniczny, zorganizowany z okazji obchodów 50-lecia Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. 20 kwietnia w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK wystąpią studenci krakowskiej Akademii Muzycznej, PME Ensemble, WME Ensemble, DeX Ensemble i GrupLab. W programie wydarzenia przeważają prawykonania, choć nie zabraknie kilku klasyków elektroniki.
Także inne festiwalowe koncerty będą okazją do uczestnictwa w polskich lub światowych premierach – w tym utworów kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. 22 kwietnia w auli „Florianka” Piotr Lato i Wioletta Fluda-Tkaczyk prawykonają Quasi una sonata (Sommermusik) na klarnet i fortepian Wojciecha Widłaka. Natomiast dzień później, podczas koncertu finałowego, po raz pierwszy w Polce zabrzmi Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian Marcela Chyrzyńskiego. Inspiracją do powstania utworu była wyprawa samochodowa kompozytora przez amerykańską pustynię, która zrobiła na twórcy duże wrażenie. Jak Chyrzyński ujął Mojave muzycznie? Będzie można się o tym przekonać podczas koncertu 23 kwietnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, gdzie utwór wykonają Barbara Borowicz, Jan Kalinowski, Bartosz Sałdan i Marek Szlezer.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbywa się od 1989 roku. Wtedy to powołali go do życia Jerzy Kaszycki, Juliusz Łuciuk, Maciej Negrey oraz Kazimierz Pyzik. Obecnie dyrektorem generalnym i artystycznym przedsięwzięcia jest kompozytor związany z PWM-em, Marcel Chyrzyński.
Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie organizatora. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.