Aktualności
15 kwietnia startuje 35. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów
2023-04-13
Jak brzmi Kraków? W którym kierunku zmierza muzyka mieszkających tutaj kompozytorów i czyja twórczość ich inspiruje? W tym roku już po raz 35. będziemy mogli prześledzić najnowszą działalność krakowskich kompozytorów: od profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po tych najmłodszych oraz studentów. W połowie miesiąca miasto wypełni muzyka twórców silnie związanych ze stolicą małopolski, ale też tych pochodzących z innych polskich czy z zagranicznych ośrodków. Tegoroczna odsłona Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów rusza już 15 kwietnia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Jak co roku, także w programie tegorocznej odsłony znalazły się zarówno koncerty, jak i wykłady. Od 15 do 23 kwietnia w różnych krakowskich przestrzeniach będzie można posłuchać nowej polskiej muzyki. Zapraszamy do Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, auli „Florianka”, Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego czy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Wyjątkowym koncertem w ramach 35. edycji festiwalu będzie Koktajl elektroniczny, zorganizowany z okazji obchodów 50-lecia Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. 20 kwietnia w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK wystąpią studenci krakowskiej Akademii Muzycznej, PME Ensemble, WME Ensemble, DeX Ensemble i GrupLab. W programie wydarzenia przeważają prawykonania, choć nie zabraknie kilku klasyków elektroniki.

Także inne festiwalowe koncerty będą okazją do uczestnictwa w polskich lub światowych premierach – w tym utworów kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. 22 kwietnia w auli „Florianka” Piotr Lato i Wioletta Fluda-Tkaczyk prawykonają Quasi una sonata (Sommermusik) na klarnet i fortepian Wojciecha Widłaka. Natomiast dzień później, podczas koncertu finałowego, po raz pierwszy w Polce zabrzmi Mojave na klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian Marcela Chyrzyńskiego. Inspiracją do powstania utworu była wyprawa samochodowa kompozytora przez amerykańską pustynię, która zrobiła na twórcy duże wrażenie. Jak Chyrzyński ujął Mojave muzycznie? Będzie można się o tym przekonać podczas koncertu 23 kwietnia w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, gdzie utwór wykonają Barbara Borowicz, Jan Kalinowski, Bartosz Sałdan i Marek Szlezer.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbywa się od 1989 roku. Wtedy to powołali go do życia Jerzy Kaszycki, Juliusz Łuciuk, Maciej Negrey oraz Kazimierz Pyzik. Obecnie dyrektorem generalnym i artystycznym przedsięwzięcia jest kompozytor związany z PWM-em, Marcel Chyrzyński.
Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie organizatora. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.