Aktualności
FRYDERYK DLA ANAKLASIS!
2023-04-28
Fryderyki 2023 rozdane! Z Gali Muzyki Poważnej, najważniejszych nagród fonograficznych w Polsce, rokrocznie płyną wspaniałe wieści! Statuetkę w kategorii Muzyka Kameralna – Duety otrzymały RELIEFY – krążek serii PORTRAITS. Nagrodę w Mediatece w Tychach odebrał Maciej Frąckiewicz.
– To pierwsza płyta, na której zarejestrowano wszystkie „Reliefy” Andrzeja Krzanowskiego – mówił Frąckiewicz, podkreślając realizowaną przez wydawnictwo ANAKLASIS w serii PORTRAITS misję wypełniania białych plam na fonograficznej mapie polskiej muzyki współczesnej.
– Dziękuję dyrektorowi Danielowi Cichemu, który chętnie przyjął mój pomysł płyty, a także całemu zespołowi PWM / ANAKLASIS, który tak pięknie tę płytę wydał. – dodał akordeonista.
Nagrodzone Fryderykiem w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety RELIEFY, na których zarejestrowano cykl „utworów-rzeźb” Andrzeja Krzanowskiego, to efekt współpracy wielu twórców, wśród których znaleźli się również Arkadiusz Bialic, Joanna Freszel, Leszek Lorent, Marcin Zdunik i Lutosławski Quartet, którym Maciej Frąckiewicz słał podziękowania ze sceny tyskiej Mediateki.
„Reliefy” to cykl utworów wycinanych najczęściej z jednego kawałka brzmienia, czasem ze stopu dźwięków generowanych przez dwa instrumenty, które łączy fascynacja akordeonem, którego partię na krążku zarejestrował Maciej Frąckiewicz.
Tegoroczna nagroda pokazuje, jak istotny kierunek obrała powołana w listopadzie 2019 roku do życia wytwórnia płytowa. W ciągu niewiele ponad trzech lat działalności zaznaczyliśmy swoją obecność na Gali już trzema nagrodami.
W 2021 roku statuetkę otrzymał blu-ray z rejestracją opery AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW Aleksandra Nowaka do libretta Olgi Tokarczuk, wydany w serii IMAGES. W 2022 ponownie kompozytor uhonorowany został Fryderykiem za współpracę ze Szczepanem Twardochem w operze SYRENA. MELODRAMA AETERNA.
Oba dzieła Aleksandra Nowaka przyniosły wytwórni zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa, podkreślając znaczenie dzieł tego gatunku w katalogu naszej wytwórni. Tym bardziej cieszymy się z tegorocznego wyróżnienia, które nobilituje kameralne składy w katalogu ANAKLASIS i podkreśla naszą misję realizowaną w serii PORTRAITS.
Tegoroczny laur pokazuje, że obrany przez markę cel popularyzacji rodzimej muzyki współczesnej jest ważny dla szerokiego grona odbiorców oraz polskiej kultury. Stojąc na pograniczu gatunków, wychodzimy naprzeciw słuchaczom poszukującym, otwartym i gotowym na nowe wyzwania.
#wyostrzsłuch
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.