Aktualności
ANAKLASIS IN JAPAN: jazz na styku kultur
2023-05-11
Na przełomie kwietnia i maja polski jazz triumfował w Japonii. W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN uznani polscy i japońscy artyści jazzowi wystąpili z 6 koncertami dla setek odbiorców zgromadzonych w 4 prestiżowych lokalizacjach w Tokio, zderzając swoje pomysły na improwizację. Było to pierwsze tak rozbudowane tournée z polską muzyką jazzową zorganizowane pod szyldem marki fonograficznej ANAKLASIS, działającej w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
REVISIONS, czyli nowe podejście do dawnego
„ANAKLASIS to marka fonograficzna, której celem i ambicją jest dokumentowanie tego, co najwybitniejsze i najciekawsze w polskiej muzyce współczesnej”, komentuje dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. „Od początku jej istnienia, od 2019 roku jesteśmy obecni w Japonii. Po kilku latach poznawania przez japońskich melomanów rejestrowanej na naszych krążkach twórczości polskich kompozytorów w interpretacjach znakomitych wykonawców, nadszedł czas na przedstawianie naszych artystów na żywo. Zaczęliśmy od bardzo dobrze przyjętej w Kraju Kwitnącej Wiśni serii REVISIONS”.
fot. Maciej Komorowski / PWM
Celem pomarańczowej serii REVISIONS od ANAKLASIS jest pokazanie uznanych dzieł wybitnych polskich twórców przez pryzmat nowoczesnego języka muzycznego – w opracowaniach i reinterpretacjach współczesnych artystów. Twórczość Karola Szymanowskiego wziął na warsztat Adam Pierończyk (SZYMANOWSKI / X-RAY), a Piotr Orzechowski z Kubą Więckiem za punkt wyjścia wzięli muzykę Wojciecha Kilara (THEMES OF DRACULA). To właśnie ich wizje stały się podstawą projektu ANALASIS IN JAPAN. Podczas koncertów w Japonii, oprócz materiału zarejestrowanego na płytach, artyści zaprezentowali także improwizowane sety, w których towarzyszyli im muzycy znani na japońskiej scenie jazzowej: pianistka Saki Ozawa, kontrabasista Takashi Sugawa i perkusista Kaito Nakamura.
Od Polski po Japonię
Koncertową obecność ANAKLASIS w Japonii poprzedziła wizyta studyjna Saki Ozawy w Polsce w marcu 2023 roku, której elementem był jej występ we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant. Tego wieczoru na tej samej scenie zagrali także Adam Pierończyk i Piotr Orzechowski. Pobyt Ozawy w Polsce został zarejestrowany w formie wideo i udostępniony na kanale YouTube Jazz Auditoria, przybliżając międzynarodowej publiczności jazz nad Wisłą widziany oczami japońskiej pianistki.
Cykl koncertów zrealizowanych w ramach ANAKLASIS IN JAPAN zainaugurował występ polskich artystów w Ambasadzie Polskiej w Tokio 28 kwietnia. W ramach wydarzenia wystąpił także DJ Yama a.k.a. Sahib, który przedstawił autorskie remiksy materiałów z wybranych płyt ANAKLASIS, podkreślając niewyczerpany potencjał dzieł polskich mistrzów. Kolejne koncerty pod hasłem „Discover Jazz in Poland” miały charakter improwizowanych setów, w których wzięli udział artyści z Polski i z Japonii: 29 kwietnia jazz zabrzmiał w Waterras Common Hall, 3 i 4 maja w prestiżowym klubie Blue Note Place, a 7 maja – w otwartej przestrzeni ekskluzywnej dzielnicy Tokio, Yebisu Garden Place.
fot. Maciej Komorowski / PWM
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest od lat obecne na japońskim rynku, gdzie promuje polską muzykę zarówno w postaci publikacji, jak i w ramach wydarzeń koncertowych organizowanych we współpracy z lokalnymi partnerami. Projekt ANAKLASIS IN JAPAN, który był pierwszym krokiem do szerokiej promocji marki fonograficznej w Kraju Kwitnącej Wiśni, spotkał się z dużym zainteresowaniem tokijskiej publiczności: artyści wystąpili na żywo przed około 750 słuchaczami, a transmisję online z koncertu w Waterras Common Hall obejrzało ponad 2300 osób.
Współpraca kultur
ANAKLASIS IN JAPAN to pierwsze tak rozbudowane międzynarodowe przedsięwzięcie, którego celem była promocja marki zagranicą. Jego organizacja była możliwa dzięki współpracy z Instytutem Polskim w Tokio, Instytutem Adama Mickiewicza oraz jednym z najważniejszych japońskich ośrodków jazzowych: klubem Blue Note Place.
„Instytut Polski w Tokio od lat wspiera i promuje polski jazz w Japonii. Cieszymy się, że po przerwie związanej z pandemią ponownie możemy gościć w Tokio znakomitych polskich artystów”, podkreśla dyrektor placówki Urszula Osmycka.
fot. Maciej Komorowski / PWM
Najczęściej czytane:
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!