PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

ANAKLASIS IN JAPAN: jazz na styku kultur

2023-05-11

Na przełomie kwietnia i maja polski jazz triumfował w Japonii. W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN uznani polscy i japońscy artyści jazzowi wystąpili z 6 koncertami dla setek odbiorców zgromadzonych w 4 prestiżowych lokalizacjach w Tokio, zderzając swoje pomysły na improwizację. Było to pierwsze tak rozbudowane tournée z polską muzyką jazzową zorganizowane pod szyldem marki fonograficznej ANAKLASIS, działającej w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
 

REVISIONS, czyli nowe podejście do dawnego

„ANAKLASIS to marka fonograficzna, której celem i ambicją jest dokumentowanie tego, co najwybitniejsze i najciekawsze w polskiej muzyce współczesnej”, komentuje dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. „Od początku jej istnienia, od 2019 roku jesteśmy obecni w Japonii. Po kilku latach poznawania przez japońskich melomanów rejestrowanej na naszych krążkach twórczości polskich kompozytorów w interpretacjach znakomitych wykonawców, nadszedł czas na przedstawianie naszych artystów na żywo. Zaczęliśmy od bardzo dobrze przyjętej w Kraju Kwitnącej Wiśni serii REVISIONS”.


fot. Maciej Komorowski / PWM
 

Celem pomarańczowej serii REVISIONS od ANAKLASIS jest pokazanie uznanych dzieł wybitnych polskich twórców przez pryzmat nowoczesnego języka muzycznego – w opracowaniach i reinterpretacjach współczesnych artystów. Twórczość Karola Szymanowskiego wziął na warsztat Adam Pierończyk (SZYMANOWSKI / X-RAY), a Piotr Orzechowski z Kubą Więckiem za punkt wyjścia wzięli muzykę Wojciecha Kilara (THEMES OF DRACULA). To właśnie ich wizje stały się podstawą projektu ANALASIS IN JAPAN. Podczas koncertów w Japonii, oprócz materiału zarejestrowanego na płytach, artyści zaprezentowali także improwizowane sety, w których towarzyszyli im muzycy znani na japońskiej scenie jazzowej: pianistka Saki Ozawa, kontrabasista Takashi Sugawa i perkusista Kaito Nakamura.


Od Polski po Japonię


Koncertową obecność ANAKLASIS w Japonii poprzedziła wizyta studyjna Saki Ozawy w Polsce w marcu 2023 roku, której elementem był jej występ we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant. Tego wieczoru na tej samej scenie zagrali także Adam Pierończyk i Piotr Orzechowski. Pobyt Ozawy w Polsce został zarejestrowany w formie wideo i udostępniony na kanale YouTube Jazz Auditoria, przybliżając międzynarodowej publiczności jazz nad Wisłą widziany oczami japońskiej pianistki.


Cykl koncertów zrealizowanych w ramach ANAKLASIS IN JAPAN zainaugurował występ polskich artystów w Ambasadzie Polskiej w Tokio 28 kwietnia. W ramach wydarzenia wystąpił także DJ Yama a.k.a. Sahib, który przedstawił autorskie remiksy materiałów z wybranych płyt ANAKLASIS, podkreślając niewyczerpany potencjał dzieł polskich mistrzów. Kolejne koncerty pod hasłem „Discover Jazz in Poland” miały charakter improwizowanych setów, w których wzięli udział artyści z Polski i z Japonii: 29 kwietnia jazz zabrzmiał w Waterras Common Hall, 3 i 4 maja w prestiżowym klubie Blue Note Place, a 7 maja – w otwartej przestrzeni ekskluzywnej dzielnicy Tokio, Yebisu Garden Place.



fot. Maciej Komorowski / PWM

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest od lat obecne na japońskim rynku, gdzie promuje polską muzykę zarówno w postaci publikacji, jak i w ramach wydarzeń koncertowych organizowanych we współpracy z lokalnymi partnerami. Projekt ANAKLASIS IN JAPAN, który był pierwszym krokiem do szerokiej promocji marki fonograficznej w Kraju Kwitnącej Wiśni, spotkał się z dużym zainteresowaniem tokijskiej publiczności: artyści wystąpili na żywo przed około 750 słuchaczami, a transmisję online z koncertu w Waterras Common Hall obejrzało ponad 2300 osób.


Współpraca kultur


ANAKLASIS IN JAPAN to pierwsze tak rozbudowane międzynarodowe przedsięwzięcie, którego celem była promocja marki zagranicą. Jego organizacja była możliwa dzięki współpracy z Instytutem Polskim w Tokio, Instytutem Adama Mickiewicza oraz jednym z najważniejszych japońskich ośrodków jazzowych: klubem Blue Note Place. 


„Instytut Polski w Tokio od lat wspiera i promuje polski jazz w Japonii. Cieszymy się, że po przerwie związanej z pandemią ponownie możemy gościć w Tokio znakomitych polskich artystów”, podkreśla dyrektor placówki Urszula Osmycka.


fot. Maciej Komorowski / PWM

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.