Aktualności
Nominacje dla słuchowisk zrealizowanych na podstawie publikacji PWM
2023-05-17
Książki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego funkcjonują nie tylko w postaci drukowanych publikacji – niektóre z nich mają swoje radiowe adaptacje. Co więcej, realizacje są dostrzegane i nominowane do polskich i międzynarodowych nagród. W tym roku słuchowiska współprodukowane przez PWM powalczą o zwycięstwo w konkursach Prix Italia 2023 oraz „Dwa Teatry – Zamość 2023”.
Wanda z szansą na radiowego Oscara
Prix Italia to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych międzynarodowych konkursów dla twórców radiowych, telewizyjnych i internetowych. To właśnie o nagrodę w tym konkursie, zwanym „radiowymi Oscarami”, powalczy słuchowisko Wanda według opery Joanny Wnuk-Nazarowej, które zostało zrealizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Radio Kraków. Jego premiera odbyła się 18 kwietnia 2022 roku na antenie krakowskiej rozgłośni. Słuchowisko wyreżyserowała Anna Wieczur, która sięgnęła po muzykę skomponowaną przez Wnuk-Nazarową, jednak zdecydowała się opowiedzieć własną historię opartą o oryginalny tekst Norwida. Operowe partie, interpretowane podczas wawelskiej prapremiery przez śpiewaków, w radiowej realizacji powierzyła aktorom z Narodowego Starego Teatru i Teatru im. Słowackiego. W rolę Starca wcielił się Jerzy Trela, który w 2022 roku obchodził jubileusz 60-lecia pracy na scenie. W tym roku Prix Italia odbędzie się w Bari między 2 a 6 października.
Fot. Piotr Kubic, Radio Kraków
Słuchowiska dla dzieci i kryminał autorstwa kompozytorki w konkursie festiwalowym „Dwa Teatry – Zamość 2023”
Dostrzeżone zostały także inne słuchowiska zrealizowane w oparciu o publikacje PWM-u. Do konkursu festiwalowego „Dwa Teatry – Zamość 2023” zostały zakwalifikowane realizacje dla dzieci wyprodukowane na podstawie książeczek z serii „Gama i Pasażerowie”: Niespodziewana przemiana Marszałka Bimbusa. Co gra w duszy Jerzemu Maksymiukowi Krzysztofa Lipki, Mała nocna muzyka. Gwiezdne skrzypce Wandy Wiłkomirskiej Remigiusza Grzeli w adaptacji i reżyserii Aleksandry Głogowskiej oraz Aga Jaga. Muzyczne przygody Agaty Zubel Zbigniewa Dmitrocy w adaptacji i reżyserii Anny Skuratowicz. Wśród nominowanych znalazła się też radiowa adaptacja publikacji dla dorosłych: kryminalna powieść Sidła autorstwa Grażyny Bacewicz, wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, która została zrealizowana radiowo z udziałem wybitnych polskich aktorów, w tym Bartłomieja Topy i Mirosława Baki.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.