Aktualności
Moniuszko wraca do Berlina. Operowe dzieło odkryte na nowo.
2023-05-18
„Paria” Stanisława Moniuszki to poruszająca historia o wykluczeniu i sile uprzedzeń; to opera o potrzebie wolności tkwiącej w każdym z nas. Realizacja Teatru Wielkiego w Poznaniu, nagrodzona w 2021 roku International Opera Award, już 23 maja zabrzmi w Filharmonii Berlińskiej. Wydarzenie odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach programu Tutti.pl.
„Jam paria!” – to jedno z najmocniejszych wyznań w twórczości Stanisława Moniuszki. Historia miłości łamiącej społeczne bariery po latach nabrała blasku pod kierownictwem muzycznym Gabriela Chmury, a obecnie rozkwitła pod batutą Jacka Kaspszyka.

fot. Krzysztof Bieliński / Archiwum Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie
W Filharmonii Berlińskiej usłyszymy „Parię” w znakomitym wokalnym wykonaniu. Jako Neala, córka arcykapłana i naczelnika kasty braminów, wystąpi Iwona Sobotka – sopranistka znana z występów m.in. z Sir Colinem Davisem, Sir Simonem Rattle’em, Markiem Janowskim, Andrzejem Boreyko czy Massimem Zanettim. Partię Idamora – wodza wojowników i ukochanego Neali, skrywającego tajemnicę, która zaważy na losach obojga – wykona Dominik Sutowicz, którego berlińska publiczność oklaskiwała gorąco w 2019 roku podczas koncertowej prezentacji „Halki”. Natomiast w partii Dżaresa – ojca Idamora – wystąpi Stanislav Kuflyuk, z powodzeniem podbijający operowe sceny na całym świecie, ostatnio współpracujący z Bayerische Staatsoper czy Wexford Opera Festival. Wystąpią również Volodymyr Tyshkov (Akebar), Piotr Friebe (Ratef) i Lucyna Białas (Kapłanka). Solistom towarzyszyć będą Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu pod kierownictwem Jacka Kaspszyka.
Koncert dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, Instytutu Adama Mickiewicza, z dotacji Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Wydarzenie na Facebooku

Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.