Aktualności
Premiera jedynej takiej książki o musicalu!
2023-06-21
Uwaga! „Ten cały musical” to nie leksykon! To też nie kompendium. To książka, która wciąga w wir musicalu – ostatecznie i nieodwracalnie. Jedno jest pewne, takiej książki jeszcze nie było! Premiera już dziś.
Autorzy – Mateusz Borkowski, Jacek Mikołajczyk i Marcin Zawada – stanęli przed nie lada wyzwaniem. Dokonali selekcji najważniejszych i najciekawszych spośród niezliczonych tytułów musicalowych na świecie, naturalnie więc jest to wybór bardzo subiektywny i personalny. Przed Wami owoc ich pracy – w książce odnaleźć można fabuły aż 104 przedstawień, ich historie i perypetie, a także biogramy twórców. Wszystko to bogato ilustrowane zdjęciami. Tom opatrzony jest zgrabnym wstępem, który poprzez zarys kontekstów historycznych, w przystępny sposób wprowadza czytelnika w świat Broadwayu i West Endu.
„Ten cały musical” to nie tylko lekka i przyjemna w odbiorze rozrywka, ale przede wszystkim to publikacja po brzegi naszpikowana ciekawostkami, faktami oraz kompleksową wiedzą o gatunku, twórcach i wreszcie samych spektaklach. To świeże spojrzenie na gatunek, którego historia sięga XIX wieku, i który wciąż porusza i wzrusza XXI-wiecznego widza.

Dla kogo jest ta książka?
To książka dla miłośników musicalu, którzy wiedzą o nim wszystko. To również książka dla nowicjuszy gatunku. To książka idealna na każdym etapie podróży po świecie musicalu. To książka dla wszystkich!
Oddajemy więc do rąk Czytelników książkę najbardziej aktualną, jak się dało, i najbardziej subiektywną, jak się dało. Niech inspiruje, bawi, podpowiada i skłania do własnych poszukiwań. Może przyczyni się do poszerzenia grona fanów musicali, może wy-nikną z niej nowe fascynacje? Jedno jest pewne – musical żyje i ma się dobrze. Przetrwał wiele i przetrwa jeszcze niejedno, ale zostanie już z nami na zawsze.
Fragment książki
Patroni medialni publikacji: Program 1 Polskiego Radia, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura
Premierową książkę o musicalu można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER

O autorach:
Mateusz Borkowski – muzykolog, krytyk i publicysta muzyczny, pedagog. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współpracownik „Ruchu Muzycznego”, gospodarz autorskiej audycji Mistrzowie i uczniowie w Radiu Kraków. Autor bloga Orfeum Borkowskiego. Na koncie ma trzy książki: Złota klatka – wywiad-rzeka z reżyserem Michałem Znanieckim (PWM 2017), Organy na krańcach świata – rozmowy z organistą Markiem Stefańskim, uhonorowana Krakowską Książką Miesiąca (2019), oraz Wieniawski – wydana w cyklu „Małe monografie” (PWM 2022). Na co dzień związany ze Szkołą Muzyczną I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Znawca twórczości Stephena Sondheima, na którego natrafił przypadkiem za sprawą… Cyndi Lauper, która w 2005 roku starała się o rolę Mrs. Lovett w musicalu „Sweeney Todd” na Broadwayu. Rolę dostała Patti LuPone, za to zamiłowanie do muzyki Sondheima pozostało i zaowocowało pierwszą w Polsce pracą magisterską poświęconą jego twórczości, obronioną w Instytucie Muzykologii UJ, a nawet korespondencją z Mistrzem. Od stycznia 2022 roku na antenie Radia Kraków Kultura prowadzi Przystanek Broadway – audycję poświęconą musicalom.
Jacek Mikołajczyk – reżyser i tłumacz musicali, historyk teatru muzycznego, dyrektor artystyczny Teatru Syrena w Warszawie. Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim oraz reżyserii opery i teatru muzycznego na Akademii Sztuk Teatralnych i Akademii Muzycznej w Krakowie. Wykładał na Uniwersytecie Śląskim, na University of Washington w Seattle, na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie prowadzi zajęcia ze studentami musicalu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Doktor nauk humanistycznych, autor kilku książek (m.in. monografii polskiego musicalu pt. Musical nad Wisłą) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych na temat teatru muzycznego. Przetłumaczył blisko 20 musicali. Jako reżyser debiutował w 2015 roku „Rodziną Addamsów” w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Reżyserował w Teatrze Muzycznym w Poznaniu („Zakonnica w przebraniu”, „Nine”), w Operze Nova („Bulwar Zachodzącego Słońca”) i w Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy, w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu, ale przede wszystkim w Teatrze Syrena w Warszawie, gdzie spod jego ręki wyszły spektakle „Czarownice z Eastwick”, „Rodzina Addamsów”, „next to normal”, „Rock of Ages” oraz autorskie, napisane wspólnie z Tomaszem Filipczakiem musicale „Bitwa o tron” i „Czarny Szekspir”. Reżyser polskiej prapremiery musicalu „Matylda”, koprodukcji Teatru Syrena i Teatru Kameralnego w Bydgoszczy oraz autor przekładu musicalu „SIX” w Teatrze Syrena. W latach 2013–2022 prowadził audycję „Ten cały musical” w Programie 2 Polskiego Radia.
Marcin Zawada – absolwent teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Selekcjoner i dyrektor artystyczny festiwali teatralnych: warszawskiego Hajdparku (2006-2008), olsztyńskich Demoludów (2008–2016), a od 2016 roku Kieleckiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego. Pracował także jako juror w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz w projekcie Teatr Polska. Pracował jako dramaturg i asystent reżysera przy spektaklach m.in. Krystiana Lupy i Yany Ross. W latach 2017–2020 był zastępcą dyrektora w Teatrze Syrena w Warszawie. Prowadził audycję „Ten cały musical” w Programie 2 Polskiego Radia. Od roku 2017 prowadzi zajęcia z historii musicalu i muzyki rozrywkowej na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest współautorem libretta musicalu „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”. Jeśli jego nazwisko pojawi się w jakimś wydawnictwie dotyczącym musicalu, to zapewne z tego powodu, że jest bodaj jedynym widzem, który miał trudno osiągalny bilet na Hamiltona i na spektakl nie poszedł, bo… zaspał.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.