Aktualności
Premiera jedynej takiej książki o musicalu!
2023-06-21
Uwaga! „Ten cały musical” to nie leksykon! To też nie kompendium. To książka, która wciąga w wir musicalu – ostatecznie i nieodwracalnie. Jedno jest pewne, takiej książki jeszcze nie było! Premiera już dziś.
Autorzy – Mateusz Borkowski, Jacek Mikołajczyk i Marcin Zawada – stanęli przed nie lada wyzwaniem. Dokonali selekcji najważniejszych i najciekawszych spośród niezliczonych tytułów musicalowych na świecie, naturalnie więc jest to wybór bardzo subiektywny i personalny. Przed Wami owoc ich pracy – w książce odnaleźć można fabuły aż 104 przedstawień, ich historie i perypetie, a także biogramy twórców. Wszystko to bogato ilustrowane zdjęciami. Tom opatrzony jest zgrabnym wstępem, który poprzez zarys kontekstów historycznych, w przystępny sposób wprowadza czytelnika w świat Broadwayu i West Endu.
„Ten cały musical” to nie tylko lekka i przyjemna w odbiorze rozrywka, ale przede wszystkim to publikacja po brzegi naszpikowana ciekawostkami, faktami oraz kompleksową wiedzą o gatunku, twórcach i wreszcie samych spektaklach. To świeże spojrzenie na gatunek, którego historia sięga XIX wieku, i który wciąż porusza i wzrusza XXI-wiecznego widza.
Dla kogo jest ta książka?
To książka dla miłośników musicalu, którzy wiedzą o nim wszystko. To również książka dla nowicjuszy gatunku. To książka idealna na każdym etapie podróży po świecie musicalu. To książka dla wszystkich!
Oddajemy więc do rąk Czytelników książkę najbardziej aktualną, jak się dało, i najbardziej subiektywną, jak się dało. Niech inspiruje, bawi, podpowiada i skłania do własnych poszukiwań. Może przyczyni się do poszerzenia grona fanów musicali, może wy-nikną z niej nowe fascynacje? Jedno jest pewne – musical żyje i ma się dobrze. Przetrwał wiele i przetrwa jeszcze niejedno, ale zostanie już z nami na zawsze.
Fragment książki
Patroni medialni publikacji: Program 1 Polskiego Radia, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura
Premierową książkę o musicalu można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
O autorach:
Mateusz Borkowski – muzykolog, krytyk i publicysta muzyczny, pedagog. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współpracownik „Ruchu Muzycznego”, gospodarz autorskiej audycji Mistrzowie i uczniowie w Radiu Kraków. Autor bloga Orfeum Borkowskiego. Na koncie ma trzy książki: Złota klatka – wywiad-rzeka z reżyserem Michałem Znanieckim (PWM 2017), Organy na krańcach świata – rozmowy z organistą Markiem Stefańskim, uhonorowana Krakowską Książką Miesiąca (2019), oraz Wieniawski – wydana w cyklu „Małe monografie” (PWM 2022). Na co dzień związany ze Szkołą Muzyczną I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Znawca twórczości Stephena Sondheima, na którego natrafił przypadkiem za sprawą… Cyndi Lauper, która w 2005 roku starała się o rolę Mrs. Lovett w musicalu „Sweeney Todd” na Broadwayu. Rolę dostała Patti LuPone, za to zamiłowanie do muzyki Sondheima pozostało i zaowocowało pierwszą w Polsce pracą magisterską poświęconą jego twórczości, obronioną w Instytucie Muzykologii UJ, a nawet korespondencją z Mistrzem. Od stycznia 2022 roku na antenie Radia Kraków Kultura prowadzi Przystanek Broadway – audycję poświęconą musicalom.
Jacek Mikołajczyk – reżyser i tłumacz musicali, historyk teatru muzycznego, dyrektor artystyczny Teatru Syrena w Warszawie. Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim oraz reżyserii opery i teatru muzycznego na Akademii Sztuk Teatralnych i Akademii Muzycznej w Krakowie. Wykładał na Uniwersytecie Śląskim, na University of Washington w Seattle, na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie prowadzi zajęcia ze studentami musicalu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Doktor nauk humanistycznych, autor kilku książek (m.in. monografii polskiego musicalu pt. Musical nad Wisłą) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych na temat teatru muzycznego. Przetłumaczył blisko 20 musicali. Jako reżyser debiutował w 2015 roku „Rodziną Addamsów” w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Reżyserował w Teatrze Muzycznym w Poznaniu („Zakonnica w przebraniu”, „Nine”), w Operze Nova („Bulwar Zachodzącego Słońca”) i w Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy, w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu, ale przede wszystkim w Teatrze Syrena w Warszawie, gdzie spod jego ręki wyszły spektakle „Czarownice z Eastwick”, „Rodzina Addamsów”, „next to normal”, „Rock of Ages” oraz autorskie, napisane wspólnie z Tomaszem Filipczakiem musicale „Bitwa o tron” i „Czarny Szekspir”. Reżyser polskiej prapremiery musicalu „Matylda”, koprodukcji Teatru Syrena i Teatru Kameralnego w Bydgoszczy oraz autor przekładu musicalu „SIX” w Teatrze Syrena. W latach 2013–2022 prowadził audycję „Ten cały musical” w Programie 2 Polskiego Radia.
Marcin Zawada – absolwent teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Selekcjoner i dyrektor artystyczny festiwali teatralnych: warszawskiego Hajdparku (2006-2008), olsztyńskich Demoludów (2008–2016), a od 2016 roku Kieleckiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego. Pracował także jako juror w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz w projekcie Teatr Polska. Pracował jako dramaturg i asystent reżysera przy spektaklach m.in. Krystiana Lupy i Yany Ross. W latach 2017–2020 był zastępcą dyrektora w Teatrze Syrena w Warszawie. Prowadził audycję „Ten cały musical” w Programie 2 Polskiego Radia. Od roku 2017 prowadzi zajęcia z historii musicalu i muzyki rozrywkowej na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest współautorem libretta musicalu „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”. Jeśli jego nazwisko pojawi się w jakimś wydawnictwie dotyczącym musicalu, to zapewne z tego powodu, że jest bodaj jedynym widzem, który miał trudno osiągalny bilet na Hamiltona i na spektakl nie poszedł, bo… zaspał.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.