Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne podczas IX edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie
2023-07-10
Spotkania autorskie, koncerty, wydarzenia artystyczne, rozmowy… Szczebrzeszyn to bez wątpienia prawdziwa i jedyna stolica naszego języka ojczystego. Przekonamy się o tym po raz kolejny podczas IX Festiwalu Stolica Języka Polskiego, który odbędzie się w dniach od 30 lipca do 5 sierpnia. W ślad za ubiegłoroczną edycją, nie może zabraknąć tu obecności Polskiego Wydawnictwo Muzycznego, które jest partnerem Festiwalu.
Stolica Języka Polskiego to owoc pasji do języka i słowa, a także do literatury. To również obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników nie tylko języka polskiego, ale i polskiej sztuki. W tym roku pragniemy zwrócić uwagę festiwalowej publiczności na postać wybitnego skrzypka i kompozytora – Henryka Wieniawskiego, który stanie się bohaterem wydarzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. A ponieważ muzyka to medium będące swego rodzaju językiem, opowiemy o Wieniawskim zarówno za pomocą słowa, jak i dźwięków…
2 sierpnia o godzinie 13.30, na Scenie Głównej Festiwalu, odbędzie się spotkanie autorskie z Mateuszem Borkowskim wokół książki z serii Małe Monografie poświęconej postaci „czarodzieja skrzypiec”. Autor w rozmowie z Ewą Niewiadomską nakreśli sylwetkę Wieniawskiego, nazywanego „ostatnim wirtuozem romantyzmu”, opowiadając o artyście, którego dzisiaj można nazwać celebrytą w najlepszym tego słowa znaczeniu. Choć spuścizna twórcza słynnego skrzypka nie należy do obfitych, jej ranga w światowej literaturze skrzypcowej jest fundamentalna.

Wieczorem tego samego dnia Adam Bałdych wraz z Krzysztofem Dysem odkryją nowe oblicze Wieniawskiego. Na scenie zabrzmią utwory z krążka LEGEND, wydanego w ubiegłym roku nakładem ANAKLASIS. Należy nastroić się na wydarzenie jedyne w swoim rodzaju, bowiem LEGEND to nie tylko współczesna odsłona wirtuozerii – to także nieortodoksyjne podejście do muzyki i wariacja na temat XIX-wiecznego „księcia skrzypków”. Muzycy eksperymentują, poszukując nowych barw i technik sonorystycznych, nigdy jednak nie zapominając o melodii, która – w swej prostocie i bezpośredniości – pozwala komunikować się z odbiorcą i skutecznie zapraszać go do swojego świata. Barwy, ich połączenia i wzajemne przenikania to szczególnie intrygujące aspekty LEGEND.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne bierze udział w Festiwalu już po raz drugi. W ubiegłym roku debiutowało niezwykle ciepło przyjętym spotkaniem autorskim z Magdą Miśką-Jackowską, którego tematem była monografia poświęcona Wojciechowi Kilarowi, a także koncertem, którym Kuba Więcek i Piotr Orzechowski przenieśli publiczność do tajemniczej Transylwanii, prezentując materiał z albumu THEMES OF DRACULA od ANAKLASIS.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.