Aktualności
Okno na świat sztuki. Drugi tom „Pism” Romana Palestra już w sprzedaży!
2023-08-25
Wnikliwe spojrzenie, unikalna perspektywa, lekkie pióro. Książka, do której można nieustannie powracać, wciąż odkrywając nowe fasety. Innymi słowy – lektura wyśmienita! Na półki księgarni trafił właśnie drugi tom „Pism” Romana Palestra.
Tom drugi „Pism” opatrzony został podtytułem „Portrety”, bowiem obejmuje ponad dwieście komentarzy przybliżających sylwetki postaci ze świata kultury. Ich podstawą stały się zapisy radiowych felietonów z autorskich audycji Palestra emitowanych w latach 1952–1972 na falach Radia Wolna Europa – „Muzyka obala granice” oraz „Okno na Zachód”. Co warte podkreślenia, zachwyceni będą nie tylko melomani, ponieważ Palester nie ograniczał się jedynie do opisania przedstawicieli muzyki, ale też sztuk plastycznych, architektury, literatury i filozofii – począwszy od średniowiecza aż po współczesność. Pretekstem do napisania danego felietonu były ważne rocznice, jubileusze, czy też znaczące wydarzenia kulturalne. Teksty zostały uzupełnione o komentarze objaśniające konteksty, a także przedstawiające kompozytorów oraz ich dzieła.
„Portrety” to zbiór esejów jedyny w swoim rodzaju – niegdyś otwierały one okno na życie artystyczne Zachodu, niedostępne dla polskich słuchaczy; teraz zaś, za pomocą szeroko nakreślonego tła polityczno-kulturalnego, pozwalają współczesnemu czytelnikowi zanurzyć się w realiach poprzedniej epoki. Warto dodać, że swobodny język i niewielka objętość poszczególnych tekstów sprawiają, że książka jest lekturą wdzięczną i przyjemną w odbiorze. Jednocześnie szkice pobudzają do refleksji, zachęcając do spojrzenia na ludzi sztuki okiem kompozytora.
Teksty Palestra są zatem ważne. Istotne były wówczas, gdy je wygłaszał, bo wpisywały się w nabrzmiały kontekst politycznej polaryzacji, ważne są i dzisiaj, bo stanowią świadectwo szczerego trudu mierzenia się z paradoksem życia i sztuki (…). To szkice dotykające zarówno nerwu rzeczywistości, jak i twórczego działania, wchodzące głęboko pod podszewkę rzeczy – polityki, narracji, procesu twórczego i tajników warsztatu, konwencji, estetyk, teorii sztuk. Słowem: są eksplikacją przygód myśli filozoficznej i zarazem artystycznej wyobraźni.
Fragment książki
O autorze:
Roman Palester (1907–1989) – wybitny polski kompozytor, pianista, publicysta muzyczny oraz komentator kulturalny Radia Wolna Europa w Monachium. Od 1949 roku do końca życia przebywał na emigracji politycznej w Monachium i Paryżu, co stało się bezpośrednią przyczyną wykluczenia go ze Związku Kompozytorów Polskich oraz objęcia zapisem peerelowskiej cenzury dzieła i nazwiska autora Konfliktu Marsjasza (uchylonym w 1977 roku).
Drugi z trzech tomów „Pism” można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.