Aktualności
Okno na świat sztuki. Drugi tom „Pism” Romana Palestra już w sprzedaży!
2023-08-25
Wnikliwe spojrzenie, unikalna perspektywa, lekkie pióro. Książka, do której można nieustannie powracać, wciąż odkrywając nowe fasety. Innymi słowy – lektura wyśmienita! Na półki księgarni trafił właśnie drugi tom „Pism” Romana Palestra.
Tom drugi „Pism” opatrzony został podtytułem „Portrety”, bowiem obejmuje ponad dwieście komentarzy przybliżających sylwetki postaci ze świata kultury. Ich podstawą stały się zapisy radiowych felietonów z autorskich audycji Palestra emitowanych w latach 1952–1972 na falach Radia Wolna Europa – „Muzyka obala granice” oraz „Okno na Zachód”. Co warte podkreślenia, zachwyceni będą nie tylko melomani, ponieważ Palester nie ograniczał się jedynie do opisania przedstawicieli muzyki, ale też sztuk plastycznych, architektury, literatury i filozofii – począwszy od średniowiecza aż po współczesność. Pretekstem do napisania danego felietonu były ważne rocznice, jubileusze, czy też znaczące wydarzenia kulturalne. Teksty zostały uzupełnione o komentarze objaśniające konteksty, a także przedstawiające kompozytorów oraz ich dzieła.
„Portrety” to zbiór esejów jedyny w swoim rodzaju – niegdyś otwierały one okno na życie artystyczne Zachodu, niedostępne dla polskich słuchaczy; teraz zaś, za pomocą szeroko nakreślonego tła polityczno-kulturalnego, pozwalają współczesnemu czytelnikowi zanurzyć się w realiach poprzedniej epoki. Warto dodać, że swobodny język i niewielka objętość poszczególnych tekstów sprawiają, że książka jest lekturą wdzięczną i przyjemną w odbiorze. Jednocześnie szkice pobudzają do refleksji, zachęcając do spojrzenia na ludzi sztuki okiem kompozytora.
Teksty Palestra są zatem ważne. Istotne były wówczas, gdy je wygłaszał, bo wpisywały się w nabrzmiały kontekst politycznej polaryzacji, ważne są i dzisiaj, bo stanowią świadectwo szczerego trudu mierzenia się z paradoksem życia i sztuki (…). To szkice dotykające zarówno nerwu rzeczywistości, jak i twórczego działania, wchodzące głęboko pod podszewkę rzeczy – polityki, narracji, procesu twórczego i tajników warsztatu, konwencji, estetyk, teorii sztuk. Słowem: są eksplikacją przygód myśli filozoficznej i zarazem artystycznej wyobraźni.
Fragment książki
O autorze:
Roman Palester (1907–1989) – wybitny polski kompozytor, pianista, publicysta muzyczny oraz komentator kulturalny Radia Wolna Europa w Monachium. Od 1949 roku do końca życia przebywał na emigracji politycznej w Monachium i Paryżu, co stało się bezpośrednią przyczyną wykluczenia go ze Związku Kompozytorów Polskich oraz objęcia zapisem peerelowskiej cenzury dzieła i nazwiska autora Konfliktu Marsjasza (uchylonym w 1977 roku).
Drugi z trzech tomów „Pism” można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.