Aktualności
Przed nami druga edycja Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand”
2023-09-26
Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz kolejny zaznacza swoją obecność w japońskim środowisku edukacyjnym. 1 października ruszają przesłuchania uczestników drugiej edycji Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „ChopinLand”, realizowanego w ramach Programu Kultura Inspirująca i finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie, które w ubiegłym roku szerokim echem odbiło się wśród młodych pianistów, powraca w rozszerzonej formule, otwierając się także na udział amatorów i poszerzając dostępny repertuar.
W 2022 roku PWM wraz z japońskimi partnerami zainicjowało Konkurs pianistyczny „ChopinLand” – przedsięwzięcie, które było znaczącym krokiem w upowszechnieniu polskiej kultury muzycznej wśród adeptów sztuki pianistycznej w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pierwszą edycję podsumowało ponad 300 wykonań utworów polskich kompozytorów, udział 114 finalistów, łącznie 36 pozycji repertuarowych wykonanych w ramach 6 kategorii wiekowych, 20 laureatów, 17 jurorów, 4 konkursowe lokalizacje i jeden dzień lekcji mistrzowskich. Nic dziwnego, że po ubiegłorocznym sukcesie organizatorzy zdecydowali się kontynuować przedsięwzięcie, a nawet je rozbudować.
Założeniem Konkursu jest promocja i popularyzacja polskiej literatury fortepianowej wśród młodych japońskich pianistów. W ubiegłym roku obok utworów Chopina czy Paderewskiego w repertuarze konkursowym znalazły się kompozycje Maurycego Moszkowskiego, Karola Kurpińskiego, ale także Witolda Lutosławskiego, Janiny Garści czy Krystyny Gowik. W ramach tegorocznej edycji możliwości programowe zostały powiększone, dzięki czemu muzycy mogą jeszcze lepiej poznać twórczość polskich kompozytorów, wybierając łącznie z niemal 80 propozycji repertuarowych. Nowością jest również otwarcie kategorii dla uczestników-amatorów – pianistów, którzy samodzielnie rozwijają swoją muzyczną pasję.
Oficjalne ogłoszenie Konkursu poprzedził koncert online, podczas którego japońska pianistka Rika Miyatani, laureatka V nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, zaprezentowała założenia przedsięwzięcia i przybliżyła konkursowy repertuar. Warto dodać, że część pozycji została nagrana przez polskich pianistów, a materiały dostępne są na playliście na kanale YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – dzięki temu uczestnicy mogli zapoznać się z wzorcowymi interpretacjami Agnieszki Kopińskiej, Anny Czaickiej-Jaklewicz, Szczepana Kończala, Adriana Hodora i Weroniki Górskiej-Mikosz.
.jpg)
fot. Maciej Komorowski / PWM
Tegoroczne przesłuchania odbędą się w TO-ON Hall w Tokio (1 i 22.10) oraz w salonie Kawai w Osace (7.10). Nowością jest także możliwość przesłania zgłoszenia w formie nagrania wideo. Finaliści będą mieli możliwość wystąpienia w tokijskiej IMA Hall 11 i 12 listopada. Koncert laureatów odbędzie się 13 listopada w Ambasadzie RP w Tokio.
Wzorem pierwszej edycji Konkurs dopełnią lekcje mistrzowskie prowadzone przez prof. Wojciecha Świtałę – przewodniczącego jury i współautora repertuaru. Laureaci będą mogli pod jego okiem pracować nad wybranymi utworami 19 listopada.
***
Współorganizatorem Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „ChopinLand” jest To-on Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wspierają: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd., Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii, a także Towarzystwo Chopinowskie w Japonii i Towarzystwo Szymanowskiego w Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Najczęściej czytane:
W niedzielny poranek 21 grudnia, chwilę przed godziną dziewiątą, z Krakowa wyruszył Pociąg Wypełniony Muzyką, inaugurując ogólnopolską akcję Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jubileuszowy pociąg zakończył w wielkim stylu całoroczne obchody 80-lecia oficyny.
Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.