PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Przed nami druga edycja Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand”

2023-09-26

Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz kolejny zaznacza swoją obecność w japońskim środowisku edukacyjnym. 1 października ruszają przesłuchania uczestników drugiej edycji Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „ChopinLand”, realizowanego w ramach Programu Kultura Inspirująca i finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie, które w ubiegłym roku szerokim echem odbiło się wśród młodych pianistów, powraca w rozszerzonej formule, otwierając się także na udział amatorów i poszerzając dostępny repertuar.
 

W 2022 roku PWM wraz z japońskimi partnerami zainicjowało Konkurs pianistyczny „ChopinLand” – przedsięwzięcie, które było znaczącym krokiem w upowszechnieniu polskiej kultury muzycznej wśród adeptów sztuki pianistycznej w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pierwszą edycję podsumowało ponad 300 wykonań utworów polskich kompozytorów, udział 114 finalistów, łącznie 36 pozycji repertuarowych wykonanych w ramach 6 kategorii wiekowych, 20 laureatów, 17 jurorów, 4 konkursowe lokalizacje i jeden dzień lekcji mistrzowskich. Nic dziwnego, że po ubiegłorocznym sukcesie organizatorzy zdecydowali się kontynuować przedsięwzięcie, a nawet je rozbudować.
 

Założeniem Konkursu jest promocja i popularyzacja polskiej literatury fortepianowej wśród młodych japońskich pianistów. W ubiegłym roku obok utworów Chopina czy Paderewskiego w repertuarze konkursowym znalazły się kompozycje Maurycego Moszkowskiego, Karola Kurpińskiego, ale także Witolda Lutosławskiego, Janiny Garści czy Krystyny Gowik. W ramach tegorocznej edycji możliwości programowe zostały powiększone, dzięki czemu muzycy mogą jeszcze lepiej poznać twórczość polskich kompozytorów, wybierając łącznie z niemal 80 propozycji repertuarowych. Nowością jest również otwarcie kategorii dla uczestników-amatorów – pianistów, którzy samodzielnie rozwijają swoją muzyczną pasję.


Oficjalne ogłoszenie Konkursu poprzedził koncert online, podczas którego japońska pianistka Rika Miyatani, laureatka V nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, zaprezentowała założenia przedsięwzięcia i przybliżyła konkursowy repertuar. Warto dodać, że część pozycji została nagrana przez polskich pianistów, a materiały dostępne są na playliście na kanale YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – dzięki temu uczestnicy mogli zapoznać się z wzorcowymi interpretacjami Agnieszki Kopińskiej, Anny Czaickiej-Jaklewicz, Szczepana Kończala, Adriana Hodora i Weroniki Górskiej-Mikosz. 



fot. Maciej Komorowski / PWM

Tegoroczne przesłuchania odbędą się w TO-ON Hall w Tokio (1 i 22.10) oraz w salonie Kawai w Osace (7.10). Nowością jest także możliwość przesłania zgłoszenia w formie nagrania wideo. Finaliści będą mieli możliwość wystąpienia w tokijskiej IMA Hall 11 i 12 listopada. Koncert laureatów odbędzie się 13 listopada w Ambasadzie RP w Tokio. 


Wzorem pierwszej edycji Konkurs dopełnią lekcje mistrzowskie prowadzone przez prof. Wojciecha Świtałę – przewodniczącego jury i współautora repertuaru. Laureaci będą mogli pod jego okiem pracować nad wybranymi utworami 19 listopada.


***
 

Współorganizatorem Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „ChopinLand” jest To-on Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.


Przedsięwzięcie wspierają: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd., Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii, a także Towarzystwo Chopinowskie w Japonii i Towarzystwo Szymanowskiego w Japonii.


Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”. 

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.