Aktualności
Przed nami druga edycja Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand”
2023-09-26
Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz kolejny zaznacza swoją obecność w japońskim środowisku edukacyjnym. 1 października ruszają przesłuchania uczestników drugiej edycji Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „ChopinLand”, realizowanego w ramach Programu Kultura Inspirująca i finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie, które w ubiegłym roku szerokim echem odbiło się wśród młodych pianistów, powraca w rozszerzonej formule, otwierając się także na udział amatorów i poszerzając dostępny repertuar.
W 2022 roku PWM wraz z japońskimi partnerami zainicjowało Konkurs pianistyczny „ChopinLand” – przedsięwzięcie, które było znaczącym krokiem w upowszechnieniu polskiej kultury muzycznej wśród adeptów sztuki pianistycznej w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pierwszą edycję podsumowało ponad 300 wykonań utworów polskich kompozytorów, udział 114 finalistów, łącznie 36 pozycji repertuarowych wykonanych w ramach 6 kategorii wiekowych, 20 laureatów, 17 jurorów, 4 konkursowe lokalizacje i jeden dzień lekcji mistrzowskich. Nic dziwnego, że po ubiegłorocznym sukcesie organizatorzy zdecydowali się kontynuować przedsięwzięcie, a nawet je rozbudować.
Założeniem Konkursu jest promocja i popularyzacja polskiej literatury fortepianowej wśród młodych japońskich pianistów. W ubiegłym roku obok utworów Chopina czy Paderewskiego w repertuarze konkursowym znalazły się kompozycje Maurycego Moszkowskiego, Karola Kurpińskiego, ale także Witolda Lutosławskiego, Janiny Garści czy Krystyny Gowik. W ramach tegorocznej edycji możliwości programowe zostały powiększone, dzięki czemu muzycy mogą jeszcze lepiej poznać twórczość polskich kompozytorów, wybierając łącznie z niemal 80 propozycji repertuarowych. Nowością jest również otwarcie kategorii dla uczestników-amatorów – pianistów, którzy samodzielnie rozwijają swoją muzyczną pasję.
Oficjalne ogłoszenie Konkursu poprzedził koncert online, podczas którego japońska pianistka Rika Miyatani, laureatka V nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, zaprezentowała założenia przedsięwzięcia i przybliżyła konkursowy repertuar. Warto dodać, że część pozycji została nagrana przez polskich pianistów, a materiały dostępne są na playliście na kanale YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – dzięki temu uczestnicy mogli zapoznać się z wzorcowymi interpretacjami Agnieszki Kopińskiej, Anny Czaickiej-Jaklewicz, Szczepana Kończala, Adriana Hodora i Weroniki Górskiej-Mikosz.
.jpg)
fot. Maciej Komorowski / PWM
Tegoroczne przesłuchania odbędą się w TO-ON Hall w Tokio (1 i 22.10) oraz w salonie Kawai w Osace (7.10). Nowością jest także możliwość przesłania zgłoszenia w formie nagrania wideo. Finaliści będą mieli możliwość wystąpienia w tokijskiej IMA Hall 11 i 12 listopada. Koncert laureatów odbędzie się 13 listopada w Ambasadzie RP w Tokio.
Wzorem pierwszej edycji Konkurs dopełnią lekcje mistrzowskie prowadzone przez prof. Wojciecha Świtałę – przewodniczącego jury i współautora repertuaru. Laureaci będą mogli pod jego okiem pracować nad wybranymi utworami 19 listopada.
***
Współorganizatorem Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „ChopinLand” jest To-on Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wspierają: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd., Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii, a także Towarzystwo Chopinowskie w Japonii i Towarzystwo Szymanowskiego w Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.