Aktualności
Przed nami druga edycja Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand”
2023-09-26
Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz kolejny zaznacza swoją obecność w japońskim środowisku edukacyjnym. 1 października ruszają przesłuchania uczestników drugiej edycji Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „ChopinLand”, realizowanego w ramach Programu Kultura Inspirująca i finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie, które w ubiegłym roku szerokim echem odbiło się wśród młodych pianistów, powraca w rozszerzonej formule, otwierając się także na udział amatorów i poszerzając dostępny repertuar.
W 2022 roku PWM wraz z japońskimi partnerami zainicjowało Konkurs pianistyczny „ChopinLand” – przedsięwzięcie, które było znaczącym krokiem w upowszechnieniu polskiej kultury muzycznej wśród adeptów sztuki pianistycznej w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pierwszą edycję podsumowało ponad 300 wykonań utworów polskich kompozytorów, udział 114 finalistów, łącznie 36 pozycji repertuarowych wykonanych w ramach 6 kategorii wiekowych, 20 laureatów, 17 jurorów, 4 konkursowe lokalizacje i jeden dzień lekcji mistrzowskich. Nic dziwnego, że po ubiegłorocznym sukcesie organizatorzy zdecydowali się kontynuować przedsięwzięcie, a nawet je rozbudować.
Założeniem Konkursu jest promocja i popularyzacja polskiej literatury fortepianowej wśród młodych japońskich pianistów. W ubiegłym roku obok utworów Chopina czy Paderewskiego w repertuarze konkursowym znalazły się kompozycje Maurycego Moszkowskiego, Karola Kurpińskiego, ale także Witolda Lutosławskiego, Janiny Garści czy Krystyny Gowik. W ramach tegorocznej edycji możliwości programowe zostały powiększone, dzięki czemu muzycy mogą jeszcze lepiej poznać twórczość polskich kompozytorów, wybierając łącznie z niemal 80 propozycji repertuarowych. Nowością jest również otwarcie kategorii dla uczestników-amatorów – pianistów, którzy samodzielnie rozwijają swoją muzyczną pasję.
Oficjalne ogłoszenie Konkursu poprzedził koncert online, podczas którego japońska pianistka Rika Miyatani, laureatka V nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, zaprezentowała założenia przedsięwzięcia i przybliżyła konkursowy repertuar. Warto dodać, że część pozycji została nagrana przez polskich pianistów, a materiały dostępne są na playliście na kanale YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – dzięki temu uczestnicy mogli zapoznać się z wzorcowymi interpretacjami Agnieszki Kopińskiej, Anny Czaickiej-Jaklewicz, Szczepana Kończala, Adriana Hodora i Weroniki Górskiej-Mikosz.
fot. Maciej Komorowski / PWM
Tegoroczne przesłuchania odbędą się w TO-ON Hall w Tokio (1 i 22.10) oraz w salonie Kawai w Osace (7.10). Nowością jest także możliwość przesłania zgłoszenia w formie nagrania wideo. Finaliści będą mieli możliwość wystąpienia w tokijskiej IMA Hall 11 i 12 listopada. Koncert laureatów odbędzie się 13 listopada w Ambasadzie RP w Tokio.
Wzorem pierwszej edycji Konkurs dopełnią lekcje mistrzowskie prowadzone przez prof. Wojciecha Świtałę – przewodniczącego jury i współautora repertuaru. Laureaci będą mogli pod jego okiem pracować nad wybranymi utworami 19 listopada.
***
Współorganizatorem Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „ChopinLand” jest To-on Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wspierają: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd., Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii, a także Towarzystwo Chopinowskie w Japonii i Towarzystwo Szymanowskiego w Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży w Japonii „ChopinLand” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.