Aktualności
Prapremiera opery "Ślepy tor" Krzysztofa Meyera i towarzyszące jej spotkania z twórcami
2023-10-13
Krzysztof Meyer powraca do opery po wielu latach. I wraca z dziełem wyjątkowym. Nieczęsto bowiem zdarza się w operze inscenizacja nie tylko atrakcyjna wizualnie i muzycznie, ale i intrygująca intelektualnie. Prapremiera Ślepego toru, opery w trzech aktach, skomponowanej do libretta Antoniego Libery odbędzie się 14 października o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Dzieło jest satyrą na stosunki społeczne, na świat, w którym żyjemy i którego jesteśmy świadkami – wyjaśnia kompozytor. Prapremierze i kolejnym pokazom spektaklu towarzyszą dodatkowe wydarzenia, na które zapraszamy wraz z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Spotkania z Autorami przybliżą twórczość kompozytora reprezentowanego przez naszą Oficynę, jak również ukażą wspólne ich dzieło w różnorodnych wymiarach i opowiedzą o kulisach powstawania spektaklu.
Preludia premierowe
Jednoczęściowe, muzyczne spotkanie, które wypełnią 24 Preludia Krzysztofa Meyera w interpretacji znakomitego pianisty Marka Szlezera, wzbogacone rozmową z kompozytorem, poprowadzoną przez jego żonę i wybitną muzykolożkę Danutę Gwizdalankę odbędzie się już 13 października o godz. 20:00 w Salach Redutowych im. F. Chopina w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Ideą spotkania jest ukazanie kompozytora tworzącego wielką formę wokalno–symfoniczno–teatralną, z nieco innej strony, w wypowiedzi skromnej i intymnej. Na dzień przed prapremierą dzieła operowego Krzysztofa Meyera zapraszamy więc do wysłuchania jego kameralnego, wyrafinowanego, pełnego niuansów i odcieni nastrojów utworu fortepianowego. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Ruch w Wielkim
Dwa tygodnie później rozpoczniemy sezon Ruchu Muzycznego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. „Ruch w Wielkim” to cykl otwartych spotkań koncentrujących się wokół tytułów operowych. Pierwsze z nich odbędzie się 27 października, na Foyer Głównym TW–ON o godz. 18.15. Dziennikarz Ruchu Muzycznego – Krzysztof Stefański porozmawia z twórcami opery: kompozytorem Krzysztofem Meyerem, reżyserem Markiem Weissem oraz autorem libretta – Antonim Liberą. Wstęp na to wydarzenie jest bezpłatny.
Spotkanie z reżyserem i autorem Białego Wieloryba
Marek Weiss zrealizował na scenie TW–ON już dwadzieścia premier. Jest on również autorem książki Biały Wieloryb, opowiadającej o tworzeniu teatru operowego w Polsce i na świecie. To opowieść o zakochiwaniu się w operze. O miłości do muzyki, której nie można się oprzeć. O uczuciu, dzięki któremu powstało ponad sto dwadzieścia spektakli. Dla Marka Weissa tworzenie opery to, podobnie jak poszukiwanie Białego Wieloryba z powieści Hermana Melville’a, nieustanna walka między rozsądkiem a uczuciami, pogoń za wymykającym się ideałem (a może monstrum?). Gdzie jednak szukać piękna, jeśli nie w operze? Na spotkanie z autorem zapraszamy 28 października o godzinie 17.30 do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Tego dnia Marek Weiss przeczyta swoje ulubione fragmenty książki i opowie Jackowi Marczyńskiemu o swej pogoni za ideałem teatru operowego. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest wydawcą książki. Publikacja trafi do sprzedaży już 14 października, w dniu prapremiery opery Ślepy tor.
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.