Aktualności
Prapremiera opery "Ślepy tor" Krzysztofa Meyera i towarzyszące jej spotkania z twórcami
2023-10-13
Krzysztof Meyer powraca do opery po wielu latach. I wraca z dziełem wyjątkowym. Nieczęsto bowiem zdarza się w operze inscenizacja nie tylko atrakcyjna wizualnie i muzycznie, ale i intrygująca intelektualnie. Prapremiera Ślepego toru, opery w trzech aktach, skomponowanej do libretta Antoniego Libery odbędzie się 14 października o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Dzieło jest satyrą na stosunki społeczne, na świat, w którym żyjemy i którego jesteśmy świadkami – wyjaśnia kompozytor. Prapremierze i kolejnym pokazom spektaklu towarzyszą dodatkowe wydarzenia, na które zapraszamy wraz z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Spotkania z Autorami przybliżą twórczość kompozytora reprezentowanego przez naszą Oficynę, jak również ukażą wspólne ich dzieło w różnorodnych wymiarach i opowiedzą o kulisach powstawania spektaklu.
Preludia premierowe
Jednoczęściowe, muzyczne spotkanie, które wypełnią 24 Preludia Krzysztofa Meyera w interpretacji znakomitego pianisty Marka Szlezera, wzbogacone rozmową z kompozytorem, poprowadzoną przez jego żonę i wybitną muzykolożkę Danutę Gwizdalankę odbędzie się już 13 października o godz. 20:00 w Salach Redutowych im. F. Chopina w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Ideą spotkania jest ukazanie kompozytora tworzącego wielką formę wokalno–symfoniczno–teatralną, z nieco innej strony, w wypowiedzi skromnej i intymnej. Na dzień przed prapremierą dzieła operowego Krzysztofa Meyera zapraszamy więc do wysłuchania jego kameralnego, wyrafinowanego, pełnego niuansów i odcieni nastrojów utworu fortepianowego. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Ruch w Wielkim
Dwa tygodnie później rozpoczniemy sezon Ruchu Muzycznego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. „Ruch w Wielkim” to cykl otwartych spotkań koncentrujących się wokół tytułów operowych. Pierwsze z nich odbędzie się 27 października, na Foyer Głównym TW–ON o godz. 18.15. Dziennikarz Ruchu Muzycznego – Krzysztof Stefański porozmawia z twórcami opery: kompozytorem Krzysztofem Meyerem, reżyserem Markiem Weissem oraz autorem libretta – Antonim Liberą. Wstęp na to wydarzenie jest bezpłatny.
Spotkanie z reżyserem i autorem Białego Wieloryba
Marek Weiss zrealizował na scenie TW–ON już dwadzieścia premier. Jest on również autorem książki Biały Wieloryb, opowiadającej o tworzeniu teatru operowego w Polsce i na świecie. To opowieść o zakochiwaniu się w operze. O miłości do muzyki, której nie można się oprzeć. O uczuciu, dzięki któremu powstało ponad sto dwadzieścia spektakli. Dla Marka Weissa tworzenie opery to, podobnie jak poszukiwanie Białego Wieloryba z powieści Hermana Melville’a, nieustanna walka między rozsądkiem a uczuciami, pogoń za wymykającym się ideałem (a może monstrum?). Gdzie jednak szukać piękna, jeśli nie w operze? Na spotkanie z autorem zapraszamy 28 października o godzinie 17.30 do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Tego dnia Marek Weiss przeczyta swoje ulubione fragmenty książki i opowie Jackowi Marczyńskiemu o swej pogoni za ideałem teatru operowego. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest wydawcą książki. Publikacja trafi do sprzedaży już 14 października, w dniu prapremiery opery Ślepy tor.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.