Aktualności
W kręgu muzyki akordeonowej Andrzeja Krzanowskiego
2023-10-19
W centrum uwagi Andrzeja Krzanowskiego (1951-1990) pozostawał zawsze akordeon. Kompozytor, sam będąc wykonawcą współczesnej mu muzyki akordeonowej, pisał utwory o niekonwencjonalnym składzie instrumentalnym, często w połączeniu z głosem ludzkim lub muzyką z taśmy, najczęściej jednak z udziałem akordeonu. 24 października o godz. 18:00 w Sali Widowiskowej Młodzieżowego Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach, mieście, z którym kompozytor związany był większość swojego życia będzie można usłyszeć kompozycje z lat 1970-1975, znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w tym także nieznane dotąd utwory.
Wychodząc od instrumentu, dzięki niezwykłej wyobraźni artystycznej, Krzanowski stał się odkrywcą nowych obszarów muzyki polskiej XX wieku. Jeden z głównych przedstawicieli tzw. Pokolenia Stalowowolskiego i nowego romantyzmu w muzyce polskiej, swoją twórczością znacząco przyczynił się do wzbogacenia rodzimej literatury akordeonowej.
W programie koncertu zabrzmią kompozycje z lat 1970-1975, znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Preludium, Taniec, I Sonata, Studium II, Studium III, Fuga-fantazja nr 1 i nr 2. Ponadto tego wieczoru po raz pierwszy zostanie wykonany utwór Akordeonochromia I, kompozycja z 1971 roku, którą dwudziestoletni wówczas kompozytor ukończył jeszcze przed rozpoczęciem studiów kompozytorskich. Wykonawcami akordeonowych kompozycji Andrzeja Krzanowskiego będą uznani soliści młodego pokolenia: Paweł Janas, Adam Maksymienko i Tobiasz Urbaniak. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Na koncert zaprasza Organizator – Fundacja Andrzeja Krzanowskiego.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.