Aktualności
W kręgu muzyki akordeonowej Andrzeja Krzanowskiego
2023-10-19
W centrum uwagi Andrzeja Krzanowskiego (1951-1990) pozostawał zawsze akordeon. Kompozytor, sam będąc wykonawcą współczesnej mu muzyki akordeonowej, pisał utwory o niekonwencjonalnym składzie instrumentalnym, często w połączeniu z głosem ludzkim lub muzyką z taśmy, najczęściej jednak z udziałem akordeonu. 24 października o godz. 18:00 w Sali Widowiskowej Młodzieżowego Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach, mieście, z którym kompozytor związany był większość swojego życia będzie można usłyszeć kompozycje z lat 1970-1975, znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w tym także nieznane dotąd utwory.
Wychodząc od instrumentu, dzięki niezwykłej wyobraźni artystycznej, Krzanowski stał się odkrywcą nowych obszarów muzyki polskiej XX wieku. Jeden z głównych przedstawicieli tzw. Pokolenia Stalowowolskiego i nowego romantyzmu w muzyce polskiej, swoją twórczością znacząco przyczynił się do wzbogacenia rodzimej literatury akordeonowej.
W programie koncertu zabrzmią kompozycje z lat 1970-1975, znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Preludium, Taniec, I Sonata, Studium II, Studium III, Fuga-fantazja nr 1 i nr 2. Ponadto tego wieczoru po raz pierwszy zostanie wykonany utwór Akordeonochromia I, kompozycja z 1971 roku, którą dwudziestoletni wówczas kompozytor ukończył jeszcze przed rozpoczęciem studiów kompozytorskich. Wykonawcami akordeonowych kompozycji Andrzeja Krzanowskiego będą uznani soliści młodego pokolenia: Paweł Janas, Adam Maksymienko i Tobiasz Urbaniak. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Na koncert zaprasza Organizator – Fundacja Andrzeja Krzanowskiego.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.