Aktualności
Agata Zubel kuratorką New Music Forum w Lublanie
2023-11-17
Festiwal Ljubljana New Music Forum prezentuje twórczość współczesnych kompozytorów, jej różnorodność pod względem muzycznych kierunków i stylów oraz kulturowego pochodzenia twórców. W tym roku program wydarzenia przybliży osobę Agaty Zubel, kompozytorki znanej z eksploracji połączenia głosu z instrumentalnymi lub elektronicznymi mediami.
Zubel pełni również rolę kuratorki festiwalu i odpowiada za tegoroczny program koncertów, który z jednej strony może być rozumiany jako refleksja nad jej własną twórczością, a z drugiej jako eksploracja idei przewodniej, jaką jest Wzrastanie (Raising). Koncepcję tej edycji NMF kompozytorka opisuje jako sześć koncertów, będących okazją do wspólnego świętowania nie tylko muzyki najnowszej – sięga bowiem również do twórczości Ryszarda Wagnera, czy Manuela de Falli. Główna idea, która łączy wszystkie festiwalowe wydarzenia, oscyluje wokół pojęcia podróży przez różne światy, z solistami, muzykami i dyrygentami metaforycznie wcielającymi się w rolę przewodników.
W programie NMF znajdują się zarówno większe koncerty kameralne (koncerty otwarcia i zamknięcia), jak i recitale wokalne, połączenia głosu i mediów elektronicznych, koncerty multimedialne z projekcjami wideo i koncerty zespołów specjalizujących się w swobodnej improwizacji. W Lublanie zabrzmią wybrane utwory polskiej kompozytorki: Violin Concerto, Flash, Not I, odbędzie się również projekcja filmu dokumentalnego Słowa jak dźwięki w reżyserii Jana Sosińskiego, który w podwójnej narracji twórca-odtwórca ukazuje rozwój obu tych aktywności u Agaty Zubel. Pokaz filmu poprzedzi wystąpienie Dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr. Daniela Cichego. Ponadto artystka poprowadzi w Lublanie warsztaty wokalne oraz kompozytorskie.
Twórczość Agaty Zubel to nie jedyny polski akcent na New Music Forum, w programie ujęto też Cookbook for the Modern Boygirl na głos i live electronics Krzysztofa Wołka, kompozytora, improwizatora oraz twórcy instalacji multimedialnych związanego z naszą Oficyną.
Festiwal potrwa od 18 do 26 listopada. Z jego pełnym programem można zapoznać się na stronie internetowej Ljubljana New Music Forum 2023. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.