PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

#WYOSTRZSŁUCH razem z ANAKLASIS – 4. URODZINY MARKI

2023-11-22

Nieoczywiste połączenia, artystyczne dialogi, inspirujące eksperymenty. Marka ANAKLASIS od czterech lat obecna jest na rynku fonograficznym i w zawrotnym tempie dostarcza słuchaczom niepowtarzalnych wrażeń. Wydawnictwo niestrudzenie poszerza swój katalog, wiernie trwając przy założeniu, by prezentować najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków oraz wybitne dzieła skomponowane i nagrane przez znakomitych kompozytorów oraz wykonawców.

W katalogu ANAKLASIS znajduje się już ponad 30 wydań kompaktowych, analogowych i audio-wizualnych. Wydawnictwo przywraca zapomniane nagrania, przedstawia monograficzne ujęcia dzieł kompozytorów XX i XXI wieku, a także śmiało przekracza granice muzycznych światów. Po czterech latach marka może pochwalić się zarówno obszernym katalogiem, zaplanowanym w sześciu seriach tematycznych, jak i prestiżowymi wyróżnieniami. A do odkrycia ekscytujących zjawisk polskiej muzyki współczesnej pozostaje jeszcze wiele!


WYDAWNICTWO MŁODE I AMBITNE


O słuszności przyjętej w listopadzie 2019 roku przez ANAKLASIS drogi świadczą przyznawane nominacje i nagrody. Kolejny rok z rzędu publikacje firmowane tą młodą i ambitną marką zostały dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne, co stanowi wielkie wyróżnienie dla ANAKLASIS. W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety zwyciężył album RELIEFS, na którym zarejestrowano cykl „utworów-rzeźb” jednego z najciekawszych polskich kompozytorów-wizjonerów XX wieku – Andrzeja Krzanowskiego, w wykonaniu Macieja Frąckiewicza, któremu towarzyszą Arkadiusz Bialic, Joanna Freszel, Leszek Lorent, Marcin Zdunik i Lutosławski Quartet.


ANAKLASIS W JAPONII – NA STYKU KULTUR


7 artystów, 5 koncertów, 750 słuchaczy i 5300 odbiorców online. Na przełomie kwietnia i maja polski jazz triumfował w Japonii. W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN uznani polscy i japońscy artyści wystąpili z koncertami dla setek odbiorców zgromadzonych w czterech prestiżowych lokalizacjach w Tokio, zderzając swoje pomysły na improwizację. Było to pierwsze tak rozbudowane tournée z polską muzyką jazzową zorganizowane pod szyldem marki fonograficznej ANAKLASIS.

 

Adam Pierończyk i Saki Ozawa / fot. M. Komorowski


ANAKLASIS bowiem przekracza granice nie tylko muzycznych światów, przemierza je także geograficznie, zaznaczając swoją obecność na rynku fonograficznym w Azji. Obrany przez markę cel popularyzacji rodzimej muzyki współczesnej stał się ważny dla szerokiego grona odbiorców oraz polskiej kultury. Projekt ANAKLASIS IN JAPAN był pierwszym krokiem do szerokiej promocji marki fonograficznej w Kraju Kwitnącej Wiśni i spotkał się z dużym zainteresowaniem tokijskiej publiczności.

 

MIĘDZY KLASYKĄ A JAZZEM, KAMERALISTYKĄ A OPERĄ


Jak daleko jest od jazzu do klasyki? Czy aby na pewno mówią aż tak różnymi językami? Czy antyczny dramat i dawne legendy można zaadaptować na współczesną operę? Postanowiliśmy to sprawdzić w tym roku za sprawą artystycznych dialogów w sześciu nowych, tegorocznych wydaniach serii OPERA, PORTRAITS oraz REVISIONS.


W eleganckiej czerni spowijającej serię OPERA ukazały się w tym roku trzy wyjątkowe dzieła. Krwawe zbrodnie, rodzinne dramaty i siła przeznaczenia – ponadczasowa twórczość antycznych dramatopisarzy do dziś porusza odbiorców i jest inspiracją dla współczesnych artystów. Z "Oresteją" Ajschylosa zmierzyła się Agata Zubel, komponując do libretta Mai Kleczewskiej dramatoperę, w której obie twórczynie wprowadziły nowe drogi interpretacji dzieła. Album, dostępny na płycie kompaktowej od maja, właśnie trafił do sprzedaży także jako winyl. Z kolei współczesną prozą polską zainspirował się Aleksander Nowak, który skomponował BAŚŃ O SERCU – operę na podstawie nagrodzonej Nike powieści „Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli” Radka Raka. Jego przepełniona emocjami dla wrażliwego odbiorcy doskonale czytelnymi favola in musica od października dostępna jest na płycie CD.

 


W niebieskiej serii płyt monograficznych PORTRAITS przyjrzeliśmy się dokładnie twórczości Elżbiety Sikory, wydając płytę portretującą jej kompozytorskie emploi, poznaliśmy również wszystkie stany muzyki Krzysztofa Wołka. Natomiast w pomarańczowych barwach REVISIONS eksperymentowaliśmy i eksplorowaliśmy wraz z nowojorskim kontrabasistą i kompozytorem Michaelem Batesem twórczość Witolda Lutosławskiego. Koncertowa premiera utworów jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku w opracowaniu Michaela Batesa i w brawurowym wykonaniu połączonych sił jego kwintetu oraz Lutosławski Quartet miała miejsce na nowojorskiej edycji festiwalu Jazztopad w czerwcu 2022 roku. Kilka miesięcy później muzycy spotkali się ponownie we Wrocławiu, by utrwalić dla potomnych tę fantastyczną przygodę. W fascynującą podróż w stronę polskiego dziedzictwa wyruszył także Kuba Stankiewicz, jeden z najciekawszych polskich pianistów jazzowych. Po raz pierwszy twórczość Ludomira Różyckiego, uważanego za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Młodej Polski w muzyce, przeniknął duch jazzu. Wariacje Stankiewicza na tematy zaczerpnięte z utworów Różyckiego zostały utrwalone na płycie INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI.


BYWAĆ I GOŚCIĆ


Ideą ANAKLASIS, marki fonograficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest nie tylko dokumentowanie wykonań najnowszych utworów polskich twórców. Celem wytwórni jest także tworzenie przestrzeni sprzyjającej budowaniu artystycznego dialogu. Najlepiej, gdy dialog ten odbywa się na żywo. W marcu we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant wystąpili muzycy znani z krążków ANAKLASIS – pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Adam Pierończyk, którzy po raz pierwszy spotkali się na jednej scenie z japońską pianistką młodego pokolenia, Saki Ozawą. Muzycy ANAKLASIS: Kuba Stankiewicz, Dominik Wania i Adam Pierończyk wystąpili także podczas 28. Summer Jazz Festival Krakow, największego jazzowego festiwalu w Polsce. W sierpniu natomiast ANAKLASIS ponownie zagościło w stolicy naszego języka ojczystego. W Szczebrzeszynie uwagę publiczności X Festiwalu Stolica Języka Polskiego zwróciliśmy na postać wybitnego skrzypka i kompozytora – Henryka Wieniawskiego. Jego nowe oblicze zaprezentowali Adam Bałdych i Krzysztof Dys. Na scenie zabrzmiały utwory z krążka LEGEND, wydanego nakładem ANAKLASIS w ubiegłym roku.


CO DALEJ, CZYLI APETYT ROŚNIE W MIARĘ SŁUCHANIA


Stojąc na pograniczu gatunków, ANAKLASIS wychodzi naprzeciw słuchaczom poszukującym, otwartym i gotowym na nowe wyzwania. Wszystkie publikacje dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Polecamy!


#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS!

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

 

https://www.anaklasis.pl/
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.