PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

#WYOSTRZSŁUCH razem z ANAKLASIS – 4. URODZINY MARKI

2023-11-22

Nieoczywiste połączenia, artystyczne dialogi, inspirujące eksperymenty. Marka ANAKLASIS od czterech lat obecna jest na rynku fonograficznym i w zawrotnym tempie dostarcza słuchaczom niepowtarzalnych wrażeń. Wydawnictwo niestrudzenie poszerza swój katalog, wiernie trwając przy założeniu, by prezentować najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków oraz wybitne dzieła skomponowane i nagrane przez znakomitych kompozytorów oraz wykonawców.

W katalogu ANAKLASIS znajduje się już ponad 30 wydań kompaktowych, analogowych i audio-wizualnych. Wydawnictwo przywraca zapomniane nagrania, przedstawia monograficzne ujęcia dzieł kompozytorów XX i XXI wieku, a także śmiało przekracza granice muzycznych światów. Po czterech latach marka może pochwalić się zarówno obszernym katalogiem, zaplanowanym w sześciu seriach tematycznych, jak i prestiżowymi wyróżnieniami. A do odkrycia ekscytujących zjawisk polskiej muzyki współczesnej pozostaje jeszcze wiele!


WYDAWNICTWO MŁODE I AMBITNE


O słuszności przyjętej w listopadzie 2019 roku przez ANAKLASIS drogi świadczą przyznawane nominacje i nagrody. Kolejny rok z rzędu publikacje firmowane tą młodą i ambitną marką zostały dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne, co stanowi wielkie wyróżnienie dla ANAKLASIS. W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety zwyciężył album RELIEFS, na którym zarejestrowano cykl „utworów-rzeźb” jednego z najciekawszych polskich kompozytorów-wizjonerów XX wieku – Andrzeja Krzanowskiego, w wykonaniu Macieja Frąckiewicza, któremu towarzyszą Arkadiusz Bialic, Joanna Freszel, Leszek Lorent, Marcin Zdunik i Lutosławski Quartet.


ANAKLASIS W JAPONII – NA STYKU KULTUR


7 artystów, 5 koncertów, 750 słuchaczy i 5300 odbiorców online. Na przełomie kwietnia i maja polski jazz triumfował w Japonii. W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN uznani polscy i japońscy artyści wystąpili z koncertami dla setek odbiorców zgromadzonych w czterech prestiżowych lokalizacjach w Tokio, zderzając swoje pomysły na improwizację. Było to pierwsze tak rozbudowane tournée z polską muzyką jazzową zorganizowane pod szyldem marki fonograficznej ANAKLASIS.

 

Adam Pierończyk i Saki Ozawa / fot. M. Komorowski


ANAKLASIS bowiem przekracza granice nie tylko muzycznych światów, przemierza je także geograficznie, zaznaczając swoją obecność na rynku fonograficznym w Azji. Obrany przez markę cel popularyzacji rodzimej muzyki współczesnej stał się ważny dla szerokiego grona odbiorców oraz polskiej kultury. Projekt ANAKLASIS IN JAPAN był pierwszym krokiem do szerokiej promocji marki fonograficznej w Kraju Kwitnącej Wiśni i spotkał się z dużym zainteresowaniem tokijskiej publiczności.

 

MIĘDZY KLASYKĄ A JAZZEM, KAMERALISTYKĄ A OPERĄ


Jak daleko jest od jazzu do klasyki? Czy aby na pewno mówią aż tak różnymi językami? Czy antyczny dramat i dawne legendy można zaadaptować na współczesną operę? Postanowiliśmy to sprawdzić w tym roku za sprawą artystycznych dialogów w sześciu nowych, tegorocznych wydaniach serii OPERA, PORTRAITS oraz REVISIONS.


W eleganckiej czerni spowijającej serię OPERA ukazały się w tym roku trzy wyjątkowe dzieła. Krwawe zbrodnie, rodzinne dramaty i siła przeznaczenia – ponadczasowa twórczość antycznych dramatopisarzy do dziś porusza odbiorców i jest inspiracją dla współczesnych artystów. Z "Oresteją" Ajschylosa zmierzyła się Agata Zubel, komponując do libretta Mai Kleczewskiej dramatoperę, w której obie twórczynie wprowadziły nowe drogi interpretacji dzieła. Album, dostępny na płycie kompaktowej od maja, właśnie trafił do sprzedaży także jako winyl. Z kolei współczesną prozą polską zainspirował się Aleksander Nowak, który skomponował BAŚŃ O SERCU – operę na podstawie nagrodzonej Nike powieści „Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli” Radka Raka. Jego przepełniona emocjami dla wrażliwego odbiorcy doskonale czytelnymi favola in musica od października dostępna jest na płycie CD.

 


W niebieskiej serii płyt monograficznych PORTRAITS przyjrzeliśmy się dokładnie twórczości Elżbiety Sikory, wydając płytę portretującą jej kompozytorskie emploi, poznaliśmy również wszystkie stany muzyki Krzysztofa Wołka. Natomiast w pomarańczowych barwach REVISIONS eksperymentowaliśmy i eksplorowaliśmy wraz z nowojorskim kontrabasistą i kompozytorem Michaelem Batesem twórczość Witolda Lutosławskiego. Koncertowa premiera utworów jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku w opracowaniu Michaela Batesa i w brawurowym wykonaniu połączonych sił jego kwintetu oraz Lutosławski Quartet miała miejsce na nowojorskiej edycji festiwalu Jazztopad w czerwcu 2022 roku. Kilka miesięcy później muzycy spotkali się ponownie we Wrocławiu, by utrwalić dla potomnych tę fantastyczną przygodę. W fascynującą podróż w stronę polskiego dziedzictwa wyruszył także Kuba Stankiewicz, jeden z najciekawszych polskich pianistów jazzowych. Po raz pierwszy twórczość Ludomira Różyckiego, uważanego za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Młodej Polski w muzyce, przeniknął duch jazzu. Wariacje Stankiewicza na tematy zaczerpnięte z utworów Różyckiego zostały utrwalone na płycie INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI.


BYWAĆ I GOŚCIĆ


Ideą ANAKLASIS, marki fonograficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest nie tylko dokumentowanie wykonań najnowszych utworów polskich twórców. Celem wytwórni jest także tworzenie przestrzeni sprzyjającej budowaniu artystycznego dialogu. Najlepiej, gdy dialog ten odbywa się na żywo. W marcu we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant wystąpili muzycy znani z krążków ANAKLASIS – pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Adam Pierończyk, którzy po raz pierwszy spotkali się na jednej scenie z japońską pianistką młodego pokolenia, Saki Ozawą. Muzycy ANAKLASIS: Kuba Stankiewicz, Dominik Wania i Adam Pierończyk wystąpili także podczas 28. Summer Jazz Festival Krakow, największego jazzowego festiwalu w Polsce. W sierpniu natomiast ANAKLASIS ponownie zagościło w stolicy naszego języka ojczystego. W Szczebrzeszynie uwagę publiczności X Festiwalu Stolica Języka Polskiego zwróciliśmy na postać wybitnego skrzypka i kompozytora – Henryka Wieniawskiego. Jego nowe oblicze zaprezentowali Adam Bałdych i Krzysztof Dys. Na scenie zabrzmiały utwory z krążka LEGEND, wydanego nakładem ANAKLASIS w ubiegłym roku.


CO DALEJ, CZYLI APETYT ROŚNIE W MIARĘ SŁUCHANIA


Stojąc na pograniczu gatunków, ANAKLASIS wychodzi naprzeciw słuchaczom poszukującym, otwartym i gotowym na nowe wyzwania. Wszystkie publikacje dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Polecamy!


#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS!

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

 

https://www.anaklasis.pl/
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.