PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

#WYOSTRZSŁUCH razem z ANAKLASIS – 4. URODZINY MARKI

2023-11-22

Nieoczywiste połączenia, artystyczne dialogi, inspirujące eksperymenty. Marka ANAKLASIS od czterech lat obecna jest na rynku fonograficznym i w zawrotnym tempie dostarcza słuchaczom niepowtarzalnych wrażeń. Wydawnictwo niestrudzenie poszerza swój katalog, wiernie trwając przy założeniu, by prezentować najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków oraz wybitne dzieła skomponowane i nagrane przez znakomitych kompozytorów oraz wykonawców.

W katalogu ANAKLASIS znajduje się już ponad 30 wydań kompaktowych, analogowych i audio-wizualnych. Wydawnictwo przywraca zapomniane nagrania, przedstawia monograficzne ujęcia dzieł kompozytorów XX i XXI wieku, a także śmiało przekracza granice muzycznych światów. Po czterech latach marka może pochwalić się zarówno obszernym katalogiem, zaplanowanym w sześciu seriach tematycznych, jak i prestiżowymi wyróżnieniami. A do odkrycia ekscytujących zjawisk polskiej muzyki współczesnej pozostaje jeszcze wiele!


WYDAWNICTWO MŁODE I AMBITNE


O słuszności przyjętej w listopadzie 2019 roku przez ANAKLASIS drogi świadczą przyznawane nominacje i nagrody. Kolejny rok z rzędu publikacje firmowane tą młodą i ambitną marką zostały dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne, co stanowi wielkie wyróżnienie dla ANAKLASIS. W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety zwyciężył album RELIEFS, na którym zarejestrowano cykl „utworów-rzeźb” jednego z najciekawszych polskich kompozytorów-wizjonerów XX wieku – Andrzeja Krzanowskiego, w wykonaniu Macieja Frąckiewicza, któremu towarzyszą Arkadiusz Bialic, Joanna Freszel, Leszek Lorent, Marcin Zdunik i Lutosławski Quartet.


ANAKLASIS W JAPONII – NA STYKU KULTUR


7 artystów, 5 koncertów, 750 słuchaczy i 5300 odbiorców online. Na przełomie kwietnia i maja polski jazz triumfował w Japonii. W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN uznani polscy i japońscy artyści wystąpili z koncertami dla setek odbiorców zgromadzonych w czterech prestiżowych lokalizacjach w Tokio, zderzając swoje pomysły na improwizację. Było to pierwsze tak rozbudowane tournée z polską muzyką jazzową zorganizowane pod szyldem marki fonograficznej ANAKLASIS.

 

Adam Pierończyk i Saki Ozawa / fot. M. Komorowski


ANAKLASIS bowiem przekracza granice nie tylko muzycznych światów, przemierza je także geograficznie, zaznaczając swoją obecność na rynku fonograficznym w Azji. Obrany przez markę cel popularyzacji rodzimej muzyki współczesnej stał się ważny dla szerokiego grona odbiorców oraz polskiej kultury. Projekt ANAKLASIS IN JAPAN był pierwszym krokiem do szerokiej promocji marki fonograficznej w Kraju Kwitnącej Wiśni i spotkał się z dużym zainteresowaniem tokijskiej publiczności.

 

MIĘDZY KLASYKĄ A JAZZEM, KAMERALISTYKĄ A OPERĄ


Jak daleko jest od jazzu do klasyki? Czy aby na pewno mówią aż tak różnymi językami? Czy antyczny dramat i dawne legendy można zaadaptować na współczesną operę? Postanowiliśmy to sprawdzić w tym roku za sprawą artystycznych dialogów w sześciu nowych, tegorocznych wydaniach serii OPERA, PORTRAITS oraz REVISIONS.


W eleganckiej czerni spowijającej serię OPERA ukazały się w tym roku trzy wyjątkowe dzieła. Krwawe zbrodnie, rodzinne dramaty i siła przeznaczenia – ponadczasowa twórczość antycznych dramatopisarzy do dziś porusza odbiorców i jest inspiracją dla współczesnych artystów. Z "Oresteją" Ajschylosa zmierzyła się Agata Zubel, komponując do libretta Mai Kleczewskiej dramatoperę, w której obie twórczynie wprowadziły nowe drogi interpretacji dzieła. Album, dostępny na płycie kompaktowej od maja, właśnie trafił do sprzedaży także jako winyl. Z kolei współczesną prozą polską zainspirował się Aleksander Nowak, który skomponował BAŚŃ O SERCU – operę na podstawie nagrodzonej Nike powieści „Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli” Radka Raka. Jego przepełniona emocjami dla wrażliwego odbiorcy doskonale czytelnymi favola in musica od października dostępna jest na płycie CD.

 


W niebieskiej serii płyt monograficznych PORTRAITS przyjrzeliśmy się dokładnie twórczości Elżbiety Sikory, wydając płytę portretującą jej kompozytorskie emploi, poznaliśmy również wszystkie stany muzyki Krzysztofa Wołka. Natomiast w pomarańczowych barwach REVISIONS eksperymentowaliśmy i eksplorowaliśmy wraz z nowojorskim kontrabasistą i kompozytorem Michaelem Batesem twórczość Witolda Lutosławskiego. Koncertowa premiera utworów jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku w opracowaniu Michaela Batesa i w brawurowym wykonaniu połączonych sił jego kwintetu oraz Lutosławski Quartet miała miejsce na nowojorskiej edycji festiwalu Jazztopad w czerwcu 2022 roku. Kilka miesięcy później muzycy spotkali się ponownie we Wrocławiu, by utrwalić dla potomnych tę fantastyczną przygodę. W fascynującą podróż w stronę polskiego dziedzictwa wyruszył także Kuba Stankiewicz, jeden z najciekawszych polskich pianistów jazzowych. Po raz pierwszy twórczość Ludomira Różyckiego, uważanego za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Młodej Polski w muzyce, przeniknął duch jazzu. Wariacje Stankiewicza na tematy zaczerpnięte z utworów Różyckiego zostały utrwalone na płycie INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI.


BYWAĆ I GOŚCIĆ


Ideą ANAKLASIS, marki fonograficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest nie tylko dokumentowanie wykonań najnowszych utworów polskich twórców. Celem wytwórni jest także tworzenie przestrzeni sprzyjającej budowaniu artystycznego dialogu. Najlepiej, gdy dialog ten odbywa się na żywo. W marcu we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant wystąpili muzycy znani z krążków ANAKLASIS – pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Adam Pierończyk, którzy po raz pierwszy spotkali się na jednej scenie z japońską pianistką młodego pokolenia, Saki Ozawą. Muzycy ANAKLASIS: Kuba Stankiewicz, Dominik Wania i Adam Pierończyk wystąpili także podczas 28. Summer Jazz Festival Krakow, największego jazzowego festiwalu w Polsce. W sierpniu natomiast ANAKLASIS ponownie zagościło w stolicy naszego języka ojczystego. W Szczebrzeszynie uwagę publiczności X Festiwalu Stolica Języka Polskiego zwróciliśmy na postać wybitnego skrzypka i kompozytora – Henryka Wieniawskiego. Jego nowe oblicze zaprezentowali Adam Bałdych i Krzysztof Dys. Na scenie zabrzmiały utwory z krążka LEGEND, wydanego nakładem ANAKLASIS w ubiegłym roku.


CO DALEJ, CZYLI APETYT ROŚNIE W MIARĘ SŁUCHANIA


Stojąc na pograniczu gatunków, ANAKLASIS wychodzi naprzeciw słuchaczom poszukującym, otwartym i gotowym na nowe wyzwania. Wszystkie publikacje dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Polecamy!


#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS!

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

 

https://www.anaklasis.pl/
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.