Aktualności
Nagroda Specjalna PWM dla Jong-Jie Yina. Chiński dyrygent triumfuje na 11. edycji Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2023-11-28
Odbywa się od 1979 roku i jest jednym z najważniejszych konkursów muzycznych w Polsce, tuż po pianistycznym Chopinowskim i wiolinistycznym imienia Henryka Wieniawskiego. 25 listopada poznaliśmy laureatów 11. edycji Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, organizowanego przez Filharmonię Śląską im. H. M. Góreckiego w Katowicach.
Triumfatorem tegorocznej edycji został reprezentant Chin Jong-Jie Yin i to on, jako jego laureat, poprowadzi NFM Filharmonię Wrocławską podczas wyjątkowego pokonkursowego koncertu, który odbędzie się 1 grudnia o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. W wykonaniu muzyków zabrzmią interpretacje wielkich dzieł Gioacchina Rossiniego, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonína Dvořáka. Jako solista wystąpi Tomasz Daroch – wielokrotnie nagradzany wiolonczelista.
Uczestników konkursu oceniało trzynastoosobowe, międzynarodowe jury, które poza wspomnianym już laureatem Złotej Batuty doceniło także Sergeya Simakova z Niemiec (II miejsce) oraz Izraelczyka Mikhaila Meringa (III miejsce). Równoważne wyróżnienia przyznano: Marii Fuller (Kanada), Sukjong Kim (Korea Południowa) i Joonasowi Pitkänenowi (Finlandia).
.jpg)
fot. Wojciech Mateusiak
Jong-Jie Yin, poza nagrodą główną, otrzymał także pozaregulaminową Nagrodę Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, strategicznego partnera merytorycznego konkursu, w wysokości 10 000 zł za najlepsze wykonanie polskiej kompozycji z katalogu Oficyny. W finale konkursu Yin poprowadził wykonanie Morza – impresjonistycznego dzieła symfonicznego Claude’ Debussy’ego oraz II Symfonii B-dur op. 19 Karola Szymanowskiego, która po raz pierwszy (w pierwotnej wersji) została wykonana w Warszawie w 1911 roku. Wówczas przy pulpicie dyrygenckim stanął Grzegorz Fitelberg – patron konkursu.
.jpg)
fot. Wojciech Mateusiak
Pomimo swojego młodego wieku Jong-Jie Yin, który liczy zaledwie dwadzieścia trzy lata, może pochwalić się poważnymi osiągnięciami. W 2021 roku zdobył nagrodę specjalną prestiżowego konkursu dyrygenckiego w Besançon. Obecnie jest asystentem dyrygenta Chińskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej, miał również okazję prowadzić takie czołowe zespoły orkiestrowe, jak Orchestre national de Lyon, hr-Sinfonieorchester czy rumuńską Filarmonica George Enescu.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.