PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej

2024-05-06

Czas płynie nieustannie, zmieniając wokół świat i jego pejzaż dźwiękowy. Tytuł IL TEMPO PASSA może być zarówno refleksją nad nietrwałością życia, świata i rzeczy, jak i wskazówką, by cieszyć się trwającą chwilą. Najnowszy album wydawnictwa ANAKLASIS przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera 28 maja 2024 roku, w dniu 75. urodzin kompozytorki.

 

 

Po przejściu w 2018 roku na emeryturę, po latach wytężonej pracy na rzecz polskiej kultury muzycznej, Joanna Wnuk-Nazarowa zajęła się komponowaniem. Jej twórczość w swym nastroju daleka jest od rozpaczy czy buntu wobec losu, czy przemijania. Muzyka staje się u niej pretekstem, by wyrazić zgodę na to, co nieuchronne oraz, by czule wspomnieć to, co wydarzyło się w życiu dotychczas. Tytuł płyty znakomicie oddaje nastroje obecne w nagranych na niej utworach, jak i postawę ich autorki – pełną szacunku do tradycji, z nutą nostalgii, przyglądającej się własnemu życiu i związanym z nim doświadczeniom muzycznym.


Zawodowe życie Joanny Wnuk-Nazarowej to pasmo wyzwań i sukcesów – powszechnie znane są jej osiągnięcia na niwie pedagogicznej, organizacyjnej i politycznej. Kierowała m.in. Filharmonią Krakowską i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a w latach 1997–1999 resortem kultury. To aż zaskakujące, że znajdowała czas i energię na pracę twórczą, bo przecież przede wszystkim jest znakomitą kompozytorką i dyrygentką.

 



Album IL TEMPO PASSA (ANA 030) jest wyborem jej utworów na orkiestrę kameralną i symfoniczną. To przede wszystkim rzeczy najnowsze: poświęcony pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną, który usłyszeliśmy po raz pierwszy we wrześniu 2023 roku, niewiele wcześniej Il tempo passa. Passacaglię na wielką orkiestrę symfoniczną (prezent urodzinowy dla Elżbiety Pendereckiej i zarazem ukłon dla jej męża) oraz dyptyk Nie odwracaj się!: Orfeusz i Eurydyka oraz Lot i żona Lota na 2 flety solo i orkiestrę kameralną. Z kolei Morze Śródziemne, żegnaj. Próba rekonstrukcji na dwie gitary i orkiestrę jest powrotem do roku 1986.


W nagraniu płyty udział wzięli uznani soliści oraz doskonałe zespoły: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta, Śląska Orkiestra Kameralna pod kierownictwem Piotra Pławnera oraz soliści: klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic, fleciści: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz, Bartłomiej Duda – sopran dziecięcy oraz gitarzyści: Marek Nosal i Jakub Moroziński.


Album ukazujący twórczość jednej z najważniejszych kompozytorek polskiej muzyki XX i XXI wieku ukaże się nakładem wydawnictwa ANAKLASIS w serii PORTRAITS już 28 maja, w dniu 75. urodzin kompozytorki. Premiera płyty odbędzie się podczas gali urodzinowej, z udziałem solenizantki, w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach. Współorganizatorem wydarzenia oraz wydawcą utworów Joanny Wnuk-Nazarowej jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Album dostępny będzie w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

 

Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis


 

Najczęściej czytane:

Zmarł prof. Jerzy Artysz

Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Jerzego Artysza – wielkiego, cenionego barytona, wieloletniego solisty Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Warszawskiej Opery Kameralnej, pedagoga warszawskiej AM i UMiFC, bohatera książki „Poszukiwanie". Miał 93 lata. 

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Leszka Lorenta

Indywidualny rys, jaki nadali swym dziełom wybrani kompozytorzy, świadczy o ich niezwykłym kunszcie muzycznym, wiedzy na temat różnorodnych sposobów wykorzystania perkusji i swego rodzaju wizjonerstwie, torującym drogę dla perkusji w XXI wieku.

 

Które utwory wyznaczyły kierunek perkusyjnego sonoryzmu i poszerzyły tradycyjny aparat wykonawczy? Jak zmieniał się sposób postrzegania przez kompozytorów tej najstarszej grupy instrumentów? Która kompozycja zaklina złe moce? Na pytania odpowiada Leszek Lorent – perkusista, który specjalizuje się w realizacji utworów multiperkusyjnych oraz teatru instrumentalnego. Przygotował on dla nas wybór jego zdaniem najciekawszych utworów perkusyjnych, znajdujących się w katalogu PWM.

Aktualizacja sklepu internetowego - prace serwisowe 22-24.07.2024

Drodzy klienci!

Zmieniamy się dla Was! Przez pare kolejnych dni na stronie naszego internetowego sklepu wprowadzać będziemy aktualizacje. W związku z tym witryna w dniach 22-24 lipca będzie niedostępna. Wszystkie zamówienia złożone po 18 lipca będą realizowane po 25 lipca.

Przepraszamy za te niedogodnośc i zapraszamy ponownie na zakupy od 25 lipca 2024!

Dlaczego uwielbiano Paderewskiego? O kompozytorze, który stał się celebrytą

Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Tamary Kurkiewicz

Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!

Lato prawykonań. Lipcowe premiery nowych utworów z katalogu PWM

W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz trzeci na Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Łukasza Ciesiołkiewicza

Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!

Drugie życie Draculi. Projekt Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” i Kuby Więcka dostępny również na LP

Muzyczne tematy z kultowego filmu Coppoli, w dekonstrukcji i reinterpretacji przewrotnego duetu, zabrzmią ponownie na żywo. Koncertowi towarzyszy premiera albumu THEMES OF DRACULA, wydanego przez ANAKLASIS na nowym nośniku.

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.