PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej

2024-05-06

Czas płynie nieustannie, zmieniając wokół świat i jego pejzaż dźwiękowy. Tytuł IL TEMPO PASSA może być zarówno refleksją nad nietrwałością życia, świata i rzeczy, jak i wskazówką, by cieszyć się trwającą chwilą. Najnowszy album wydawnictwa ANAKLASIS przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera 28 maja 2024 roku, w dniu 75. urodzin kompozytorki.

 

 

Po przejściu w 2018 roku na emeryturę, po latach wytężonej pracy na rzecz polskiej kultury muzycznej, Joanna Wnuk-Nazarowa zajęła się komponowaniem. Jej twórczość w swym nastroju daleka jest od rozpaczy czy buntu wobec losu, czy przemijania. Muzyka staje się u niej pretekstem, by wyrazić zgodę na to, co nieuchronne oraz, by czule wspomnieć to, co wydarzyło się w życiu dotychczas. Tytuł płyty znakomicie oddaje nastroje obecne w nagranych na niej utworach, jak i postawę ich autorki – pełną szacunku do tradycji, z nutą nostalgii, przyglądającej się własnemu życiu i związanym z nim doświadczeniom muzycznym.


Zawodowe życie Joanny Wnuk-Nazarowej to pasmo wyzwań i sukcesów – powszechnie znane są jej osiągnięcia na niwie pedagogicznej, organizacyjnej i politycznej. Kierowała m.in. Filharmonią Krakowską i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a w latach 1997–1999 resortem kultury. To aż zaskakujące, że znajdowała czas i energię na pracę twórczą, bo przecież przede wszystkim jest znakomitą kompozytorką i dyrygentką.

 



Album IL TEMPO PASSA (ANA 030) jest wyborem jej utworów na orkiestrę kameralną i symfoniczną. To przede wszystkim rzeczy najnowsze: poświęcony pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną, który usłyszeliśmy po raz pierwszy we wrześniu 2023 roku, niewiele wcześniej Il tempo passa. Passacaglię na wielką orkiestrę symfoniczną (prezent urodzinowy dla Elżbiety Pendereckiej i zarazem ukłon dla jej męża) oraz dyptyk Nie odwracaj się!: Orfeusz i Eurydyka oraz Lot i żona Lota na 2 flety solo i orkiestrę kameralną. Z kolei Morze Śródziemne, żegnaj. Próba rekonstrukcji na dwie gitary i orkiestrę jest powrotem do roku 1986.


W nagraniu płyty udział wzięli uznani soliści oraz doskonałe zespoły: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta, Śląska Orkiestra Kameralna pod kierownictwem Piotra Pławnera oraz soliści: klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic, fleciści: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz, Bartłomiej Duda – sopran dziecięcy oraz gitarzyści: Marek Nosal i Jakub Moroziński.


Album ukazujący twórczość jednej z najważniejszych kompozytorek polskiej muzyki XX i XXI wieku ukaże się nakładem wydawnictwa ANAKLASIS w serii PORTRAITS już 28 maja, w dniu 75. urodzin kompozytorki. Premiera płyty odbędzie się podczas gali urodzinowej, z udziałem solenizantki, w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach. Współorganizatorem wydarzenia oraz wydawcą utworów Joanny Wnuk-Nazarowej jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Album dostępny będzie w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

 

Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis


 

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.