PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Przenikania na 67. Warszawskiej Jesieni

2024-09-19

20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.

 

 

Tej Jesieni, podczas blisko siedemdziesiąt wydarzeń z koncertami, performansami, spotkaniami i warsztatami oraz kilkunastu różnorodnych inicjatyw towarzyszących, spotkają się artyści i zespoły nieczęsto goszczące razem na tym samym festiwalu.


Tegoroczna edycja pokazuje, na ile znaki pamięci są transformowane i adaptowane jako język współczesny. Pokazujemy, że pamięć jest nowoczesna mówił na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia Jerzy Kornowicz, dyrektor "Warszawskiej Jesieni". – To, co dawne, także spoza mainstreamu i „niebezpiecznie” popularne, może zostać przetworzone w wyrafinowane tworzywo sztuki współczesnej. Ujmując sprawę bardziej detalicznie: obserwujemy na Festiwalu wędrówkę znaków muzycznych i agregatów dźwiękowych od muzyki klasycznej, dawnej, tradycyjnej, jazzu, improwizacji, muzyki klubowej, piosenki, avant-popu i nowej muzyki tanecznej ku wielkiemu i złożonemu polu dźwiękowemu muzyki współczesnej, mającemu tendencje do rozszerzania się z prędkością co najmniej dźwięku. Ktoś powie, że to zbyt dużo jak na jeden festiwal. Słusznie. Tym bardziej, że prezentujemy ten proces nieustannie, każdej Jesieni. Niemniej jako temat ustanawiany jest on po raz pierwszy.wyjaśniają ideę tegorocznej odsłony festiwalu jego Organizatorzy.

 


W ramach głównego nurtu Festiwalu zabrzmi sześćdziesiąt pięć utworów, w tym trzydzieści dziewięć prawykonań. Pierwsze z nich już podczas koncertu inaugurującego festiwal, w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Yaroslava Shemeta (20.09, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa). W programie m.in. it’s fine, isn’t it? Pawła Szymańskiego na flet i orkiestrę symfoniczną. Podczas festiwalu odbędą się także prawykonania dziesięciu piosenek do tekstów Grzegorza Uzdańskiego, skomponowanych m.in. przez kompozytorów związanych z naszą Oficyną: Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Malinowskiego. Piosenki wykona 24 i 25.09 w TR Warszawa zbuntowana orkiestra podwórkowa Hańba!, znana z repertuaru punkrockowego, folkowego i klezmerskiego.

 

Z kolei w czasie koncertu finałowego 28.09 w Filharmonii Narodowej po raz pierwszy zabrzmi Beatles(s) na orkiestrę symfoniczną – najnowszy utwór Pawła Hendricha. Także w paśmie wydarzeń Mała Warszawska Jesień przewidziano nowości – 28.09 w Basenie Artystycznym odbędzie się premiera opery ekologicznej Szczur i Drzewo, skomponowanej przez Jerzego Kornowicza do libretta Urszuli Zajączkowskiej. Wybrane koncerty z 67. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" będą transmitowane na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.


Warszawska Jesień to okazja do spotkania z wykonawcami i twórcami. Szczególnie polecamy spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem połączone z premierą książki Granice niczego. Wydarzenie odbędzie się w Siedzibie Związku Kompozytorów Polskich w sobotę, 21.09 o godz. 17:00, wstęp wolny.


Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona jest, pamięci Andrzeja Markowskiego dyrygenta, kompozytora, organizatora wielu festiwali i instytucji, artysty i człowieka wielu talentów i aktywności, który tworzył Warszawską Jesień na przestrzeni kilku dekad.


Partnerem 67. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.


Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.