Aktualności
Szymanowski na świecie. Recitale Petera Jablonskiego w Wielkiej Brytanii i Szwecji
2024-09-14
Naturalnym następstwem projektu Sounds of Poland, jego odsłony poświęconej muzyce Karola Szymanowskiego, są koncerty. W najbliższym czasie odbędą się one w Wielkiej Brytanii i w Szwecji. Muzyka fortepianowa jednego z największych polskich kompozytorów, w wykonaniu Petera Jablonskiego, zabrzmi 21 września w Londynie, a następnie 25 października w Karlskronie.
Szwedzki pianista występował, współpracował i nagrywał z czołowymi orkiestrami i dyrygentami, zajmując miejsce wśród najważniejszych pianistów swojego pokolenia. W ciągu ostatnich 30 lat występował na międzynarodowych scenach z ponad 150 orkiestrami, dał ponad 2000 koncertów i odbył 30 tras koncertowych po Japonii. Jest również światowym ambasadorem muzyki Karola Szymanowskiego.
Peter Jablonski zagra 21 września w londyńskiej Wigmore Hall - jednej z najsłynniejszych sal koncertowych na świecie, goszczącej kameralistów i wokalistów z całego świata. W programie koncertu, poza wybranymi utworami Szymanowskiego jak: mazurki, utwory z cykli Maski op. 34 i Metopy op. 29, zabrzmi także suita szkockiego wirtuoza fortepianu Ronalda Stevensona na temat Manru, jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego oraz II Sonata (1953) Grażyny Bacewicz. Utwory na fortepian i fortepian z orkiestrą polskiej kompozytorki Peter Jablonski nagrał w 2022 roku, zdobywając uznanie zagranicznych krytyków muzycznych.
Dzień przed koncertem, 20 września w siedzibie Ogniska Polskiego w Londynie odbędzie się projekcja filmów poświęconych twórczości Szymanowskiego z udziałem pianisty oraz spotkanie z nim, które poprowadzi Anastasia Belina.
W kolejnym miesiącu szansę na spotkanie zarówno z pianistą, jak i z muzyką Karola Szymanowskiego będzie miała publiczność Blekinge International Piano Festival. To coroczne święto muzyki fortepianowej, podczas którego światowej klasy pianiści występują w pięknej scenerii historycznego miasta Karlskrona. Koncert 25 października rozpocznie festiwal. W programie zabrzmią ponownie utwory Szymanowskiego i Stevensona, a także George Gershwina, Aarona Coplanda oraz szwedzkiej pianistki i kompozytorki Laury Valborg Aulin.
Wydarzenia w Wielkiej Brytanii organizowane są we współpracy z Instytutem Polskim w Londynie i Ogniskiem Polskim w Londynie. Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt jest współorganizowany przez IAM/culture.pl
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.