Aktualności
Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy
2024-12-13
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ma w swojej ofercie wiele znakomitych opracowań bożonarodzeniowych utworów na różne instrumenty, solo lub w zespołach. Przedstawiamy wybór naszych propozycji, które mogą stać się podstawą świątecznego repertuaru w szkołach muzycznych, podczas koncertów lub na potrzeby domowego muzykowania.
Kolędy w najłatwiejszym układzie na fortepian w opracowaniu Adama Lewandowskiego to jeden z najchętniej wybieranych zbiorów. Idealnie nadaje się dla początkujących pianistów i pozwala już na wczesnym etapie nauki włączyć się do wspólnego kolędowania. Propozycją dla uczących się gry na keyboardzie lub fortepianie są Kolędy w łatwym układzie sporządzone przez Marcela Chyrzyńskiego. Inni młodzi instrumentaliści mogą sięgnąć po Gdy się Chrystus rodzi… Kolędy i pastorałki na skrzypce solo Antoniego Cofalika, Najpiękniejsze kolędy polskie na akordeon Stanisława Galasa, Kolędy w najłatwiejszym układzie na gitarę klasyczną Bartłomieja Budzyńskiego lub Kolędy na gitarę dla średnio zaawansowanych, opracowane przez Piotra Lemańskiego.
Gwiazdkowym prezentem mogą stać się pięknie wydane kolędy Graj ze mną na cztery ręce Janiny Garści, z powodzeniem grywane przez początkujących pianistów. Bóg się rodzi. Kolędy na fortepian na cztery ręce zostały opracowane w nieco bardziej skomplikowanym układzie przez Joannę Pilch. Zaawansowani pianiści, poszukujący oryginalnej propozycji, mogą sięgnąć po dwa zbiory Lili laj Marty Mołodyńskiej-Wheeler. Są to utwory łączące w sobie tradycyjne melodie z elementami muzyki rozrywkowej, ujęte w stylu charakterystycznym dla twórczości autorki.
Kolędy na głos i fortepian można znaleźć w twórczości cenionych polskich kompozytorów XX wieku. Wśród nocnej ciszy to opracowanie dwunastu kolęd, sporządzone przez Romualda Twardowskiego. Witold Lutosławski w 20 kolędach wykorzystał dawne melodie ze Śpiewnika kościelnego księdza Mioduszewskiego oraz zbiorów Oskara Kolberga, nadając im sobie współczesną harmonię. Aranżacjami jazzowymi na tę obsadę zajęli się Magdalena Kruszewska-Pulcyn i Kuba Stankiewicz w Kolędach na jazzowo. Głos wokalny i partia fortepianu zostały opatrzone nazwami akordów, proponując tym samym nowoczesną harmonię, czerpiącą z bogatej tradycji muzyki jazzowej.
Wyjątkową publikacją są Dzieła chóralne. Kolędy i pastorałki na chór mieszany a cappella Feliksa Nowowiejskiego. Wydanie zawiera utwory z trzech zbiorów kompozytora – 12 kolęd na chór mieszany, Śpiewnika gwiazdkowego op. 5 nr 5 i Śpiewnika górnośląskiego – oraz Hymn Bożego Narodzenia. Muzyczne podanie poezji bożonarodzeniowej, w formie zarówno opracowań, jak i autorskich dzieł, znajdziemy także w twórczości współczesnych kompozytorów: Pawła Łukaszewskiego (Cztery kolędy, Trzy kolędy i Anioł zawołał. Trzy kolędy) i Marcina Łukasza Mazura (Kolędziołki).
Na młodych kameralistów czekają unikatowe wersje utworów świątecznych: Kolędy na trzy klarnety Adama Brzozowskiego, które można wykonywać jako suitę, Kolędy na zespół instrumentalny na skrzypce lub trąbkę, perkusję i fortepian Agnieszki Kreiner-Bogdańskiej oraz Kolędy na flet, skrzypce i fortepian Wojciecha Widłaka. Biblioteka Orkiestr Dętych ma w swojej ofercie dwa gwiazdkowe tytuły: 10 kolęd Jacka Targosza na kwintet dęty blaszany oraz opracowanie sporządzone przez Tomasza Drewniaka na orkiestrę dętą piosenki Dzień jeden w roku z repertuaru Czerwonych gitar.
Po wszystkie świąteczne publikacje zapraszamy na stronę internetową księgarni PWM oraz do stacjonarnych księgarni muzycznych.
Najczęściej czytane:
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.