PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

2025-02-28

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

 


Polskie prawykonania dwóch utworów Agaty Zubel otwierają serię marcowych premier

2 marca w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie sopranistka Raphaële Kennedy wraz z Sinfoniettą Cracovią pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak wykonają po raz pierwszy w Polsce Es lärmt das Licht do słów Rainera Marii Rilkego. Kompozycja ta powstała na zamówienie International Sacred Music Festival we Fryburgu, gdzie miała swoje prawykonanie 30 czerwca 2024.

 

 



Niespełna tydzień później, podczas uroczystego koncertu jubileuszowego 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zabrzmi utwór Na zewnątrz czasu. Wraz z NFM Filharmonią Wrocławską prowadzoną przez Duncana Warda, wystąpi hologram kompozytorki śpiewającej teksty Marcela Prousta. To spektakularne dzieło wykonano po raz pierwszy w 2022 roku, podczas jednego z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej - Donaueschinger Musiktage.

 

 


Festiwal Prawykonań NOSPR – spotkania z dziełami najnowszymi oraz zapomnianymi


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach organizuje „święto odkryć” - Festiwal Prawykonań, uważany za jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie polskiej muzyki nowej. W programie 11 edycji (14-16 marca) znajdą się utwory kompozytorów związanych z PWM, reprezentujących różne pokolenia i kręgi estetyczne. Po raz pierwszy w historii Festiwalu oprócz dzieł najnowszych prezentowane będą także te, które na swoją premierę czekały przez wiele lat.

Pierwszego dnia Festiwalu o godzinie 19:30
NOSPR prowadzona przez Michała Klauzę zaprezentuje utwory napisane w ubiegłym wieku, które dotąd nie zostały wydane ani zagrane. Będą to młodzieńcze kompozycje kolejno Krystyny Moszumańskiej-Nazar - Uwertura nr 2 (1956), Tomasza Sikorskiego - Mały koncert na fortepian i orkiestrę (1956) oraz Zygmunta Krauze - Trzy kompozycje unistyczne na 30 instrumentów dętych (1964). Ponadto swoje pierwsze całościowe wykonanie koncertowe będzie miała monumentalna Anekumena. Koncert na 89 instrumentów Barbary Buczek. Choć to napisane w 1974 r. dzieło uznawane jest za jej opus magnum, do tej pory prezentowane było jedynie w krótkich fragmentach. Program koncertu uzupełnią elektroniczne interludia Sławomira Kupczaka Moment I, Moment II i Moment III na komputer, wykonywane na żywo przez kompozytora.


 

 

Tego samego dnia, o godzinie 21:00, Kwartet Śląski i NeoQuartet zaprezentują najnowsze kompozycje kameralne w ramach koncertu „Przemiany brzmienia kwartetu”. Pośród wykonywanych tam dzieł warto zwrócić uwagę na Mindscape No. 1 Marcela Chyrzyńskiego, które powstało w wyniku fascynacji kompozytora japońskimi ogrodami, tworzącymi statyczne i pełne spokoju „krajobrazy umysłu”.



Wieczorem drugiego dnia Festiwalu
w ramach koncertu zatytułowanego „Suita cytatów” będzie można wsłuchać się w różnorodne koncepcje twórcze wyrażone w brzmieniu Orkiestry AUKSO oraz instrumentów solowych. Krzysztof Wołek Bellows Breath Concerto na akordeon i orkiestrę smyczkową eksploruje dźwiękowe odcienie oddechu, traktując go zarówno jako symbol życia i emocji, jak i element formotwórczy. Partię solową akordeonu wykona Rafał Łuc. Z kolei w utworze ka makana o ke ola Krzysztof Knittel połączył materiał utworów dawnych ze współczesnym kalejdoskopem barw instrumentów smyczkowych, szyfrując całość tytułem oznaczającym w języku hawajskim „dar życia”.

 

 



Ostatniego dnia Festiwalu Prawykonań 
NOSPR prowadzona przez Vincenta Kozlovsky’ego na finał tego wydarzenia zaprezentuje Sfumato – Koncert na theremin i orkiestrę symfoniczną Pawła Hendricha z Pawłem Romańczukiem jako solistą grającym na nietuzinkowym instrumencie elektroakustycznym.

 

 

 

 

Premiera odkrytego po latach Kwartetu Józefa Kofflera


Marzec zwieńczy premiera dzieła, które powstało aż 90 lat temu. Na zaginiony dotąd czteroczęściowy Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera pod koniec ubiegłego roku natrafiła Iwona Lindstedt w archiwach londyńskiego Royal College of Music. Ten niegrany dotąd utwór polskiego pioniera międzywojennej awangardy w wykonaniu Kwartetu Śląskiego zabrzmi 29 marca w Gmachu Audytoryjnym Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Wydarzeniu organizowanemu przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z PWM oraz Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego towarzyszyć będzie prezentacja portalu monograficznego poświęconego Józefowi Kofflerowi, który realizuje polmic.pl - Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.