Aktualności
Premiera suity jazzowej „Sidła” według kryminału Grażyny Bacewicz
2025-03-21
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Suitę pt. „Sidła” skomponował Piotr Scholz – jazzman, kompozytor i dyrygent, szef artystyczny Orkiestry Jazzowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Utwór, napisany w 2024 roku z myślą o jubileuszu Uczelni, powstał z chęci wydobycia na światło dzienne literackich talentów Grażyny Bacewicz, która wspólnie z bratem Kiejstutem patronuje łódzkiej Akademii. Ceniona w świecie jako wybitna kompozytorka i skrzypaczka pisała również opowiadania i powieści.
Powieść „Sidła”, wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w 2019 roku, 50 lat po śmierci Bacewiczówny, stała się inspiracją do powstania wokalno-instrumentalnego dzieła, w którym – zgodnie z zamysłem kompozytora – ważną rolę odgrywa improwizacja.
„To, co usłyszycie, to nie tylko muzyka – to historia pełna napięcia, dramatyzmu i intensywnych zwrotów akcji – zapowiada Piotr Scholz. – W tej suicie muzyka i improwizacja współdziałają z akcją, tworzą coś więcej niż koncert. To niezwykłe widowisko, w którym dźwięk, światło i ruch łączą się w jedną spójną narrację”.
Wykonawcami premierowej odsłony suity będą: Orkiestra Jazzowa Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem kompozytora, znakomita improwizatorka i wokalistka jazzowa Anna Rybacka oraz utalentowana absolwentka wokalistyki estradowej łódzkiej Akademii Karolina Cegłowska. Historię zapisaną w muzyce dopełni taniec. Wystąpią tancerze z Instytutu Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi, choreografię przygotowała Maria Małgorzata Nowak.
„Sidła” Grażyny Bacewicz znajdziecie w esklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w formie papierowej (książka), cyfrowej (e-book) i jako audiobook.
Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Uczelni przy ul. Żubardzkiej 2a, początek o godz. 18.00, wejściówki (20 zł) są do nabycia stacjonarnie w kasie oraz online. Więcej informacji o Koncercie i wykonawcach znajduje się na stronie Organizatora wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
