Aktualności
Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku
2025-04-02
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
WARUNKI UDZIAŁU W KONKURSIE
W konkursie mogą wziąć udział kompozytorki i kompozytorzy wszystkich narodowości, bez ograniczenia wieku. Każdy uczestnik może zgłosić więcej niż jedną partyturę. Do udziału w konkursie będą dopuszczone wyłącznie utwory dotąd nieopublikowane, niewykonane publicznie oraz nienagrodzone w innych konkursach.
OBSADA UTWORU
Do udziału w konkursie będą dopuszczone wyłącznie utwory na orkiestrę, bez udziału solistów.
Maksymalna obsada orkiestry: 2 flauti (2. muta in fl. picc.) – 2 oboi (2. muta in cr. ing.) – 2 clarinetti (2. muta in cl. b.) – 2 fagotti (2. muta in cfg.) – 4 corni – 3 trombe – 3 trombone – 1 tuba – arpa – pianoforte (muta in celesta) – batteria (4 esecutori) – archi: 12 – 10 – 8 – 6 – 4.
Lista dopuszczalnych do użycia instrumentów perkusyjnych dostępna jest na stronie internetowej konkursu. Nie dopuszcza się użycia innych instrumentów. Użycie amplifikacji orkiestry, taśmy i live electronics jest niedozwolone. Czas trwania utworu: 15-20 minut
JURY
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (przewodnicząca)
Jerzy Kornowicz
Jacek Rogala
NAGRODY
I Nagroda ufundowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – 25.000 zł
II Nagroda ufundowana przez Urząd Marszałkowski w Kielcach – 15.000 zł
III Nagroda ufundowana przez Urząd Marszałkowski w Kielcach – 10.000 zł
Nagroda Specjalna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata – komplet płyt CD i partytur
ZGŁOSZENIA I KONCERT LAUREATÓW
Termin nadsyłania partytur upływa 20 listopada 2025 roku. Decyduje data stempla pocztowego. Wręczenie nagród i wykonanie nagrodzonych kompozycji odbędzie się 20 lutego 2026 podczas Koncertu Laureatów w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Materiał nutowy nagrodzonego utworu niezbędny do jego wykonania podczas Koncertu Laureatów należy dostarczyć w formie .pdf lub papierowej do Filharmonii do 20 stycznia 2026 roku.
Konkurs odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Świętokrzyskiego.
Partnerami konkursu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Patronaty medialne: Program Drugi Polskiego Radia, polmic.pl
Partner medialny: Ruch Muzyczny
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.