Aktualności
Polska pieśń zdobyła Japonię
2025-04-25
Mieczysław Karłowicz, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Henryk Czyż – najpiękniejsze pieśni polskich kompozytorów w mistrzowskim wykonaniu Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały zabrzmiały w Japonii. Z inicjatywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego artyści wystąpili w Tokio oraz Kioto, 14 i 15 kwietnia.
Duet polskich artystów o światowej renomie – bas-baryton Tomasz Konieczny i pianista Lech Napierała – często występuje wspólnie, przybliżając krajowej i zagranicznej publiczności perły polskiej liryki wokalnej. Tym razem zostali jej ambasadorami w Kraju Kwitnącej Wiśni. Z inicjatywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i na zaproszenie Tokyo Opera Nomori, 14 kwietnia artyści wystąpili z recitalem w Sali Tokyo Bunka Kaikan w Ueno, w ramach renomowanego Spring Festival in Tokyo. W repertuarze znalazło się m.in. Sześć Pieśni op. 2 Karola Szymanowskiego, wybór pieśni Mieczysława Karłowicza (Na spokojnem ciemnem morzu, Pamiętam ciche, jasne, złote dnie, Śpi w blaskach nocy i inne) i Stanisława Moniuszki (Dziad i Baba, Stary Kapral, Kozak) oraz Dwie Arie Buffo Henryka Czyża. Koncert poprzedziła poświęcona polskiej twórczości pieśniowej prelekcja wybitnego polonisty i tłumacza literatury polskiej prof. Tokimasy Sekiguchiego.

fot. Hidaki Tomoko, (c) Tokyo Harusai Music Festival
Korzystając z obecności artystów w Japonii, z inicjatywy PWM-u renomowana uczelnia artystyczna Senzoku Gauken College of Music w Tokio zaprosiła Tomasza Koniecznego do poprowadzenia lekcji mistrzowskich ze studentami śpiewu solowego.
15 kwietnia, we współpracy z Instytutem Polskim w Tokio, artyści wykonali kolejny recital w ramach wystawy „Młoda Polska” w Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej w Kioto (MoMAK). Wydarzeniu towarzyszył wykład dr Maki Shikegawy poświęcony liryce wokalnej Młodej Polski.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.