Aktualności
Polska pieśń zdobyła Japonię
2025-04-25
Mieczysław Karłowicz, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Henryk Czyż – najpiękniejsze pieśni polskich kompozytorów w mistrzowskim wykonaniu Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały zabrzmiały w Japonii. Z inicjatywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego artyści wystąpili w Tokio oraz Kioto, 14 i 15 kwietnia.
Duet polskich artystów o światowej renomie – bas-baryton Tomasz Konieczny i pianista Lech Napierała – często występuje wspólnie, przybliżając krajowej i zagranicznej publiczności perły polskiej liryki wokalnej. Tym razem zostali jej ambasadorami w Kraju Kwitnącej Wiśni. Z inicjatywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i na zaproszenie Tokyo Opera Nomori, 14 kwietnia artyści wystąpili z recitalem w Sali Tokyo Bunka Kaikan w Ueno, w ramach renomowanego Spring Festival in Tokyo. W repertuarze znalazło się m.in. Sześć Pieśni op. 2 Karola Szymanowskiego, wybór pieśni Mieczysława Karłowicza (Na spokojnem ciemnem morzu, Pamiętam ciche, jasne, złote dnie, Śpi w blaskach nocy i inne) i Stanisława Moniuszki (Dziad i Baba, Stary Kapral, Kozak) oraz Dwie Arie Buffo Henryka Czyża. Koncert poprzedziła poświęcona polskiej twórczości pieśniowej prelekcja wybitnego polonisty i tłumacza literatury polskiej prof. Tokimasy Sekiguchiego.
fot. Hidaki Tomoko, (c) Tokyo Harusai Music Festival
Korzystając z obecności artystów w Japonii, z inicjatywy PWM-u renomowana uczelnia artystyczna Senzoku Gauken College of Music w Tokio zaprosiła Tomasza Koniecznego do poprowadzenia lekcji mistrzowskich ze studentami śpiewu solowego.
15 kwietnia, we współpracy z Instytutem Polskim w Tokio, artyści wykonali kolejny recital w ramach wystawy „Młoda Polska” w Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej w Kioto (MoMAK). Wydarzeniu towarzyszył wykład dr Maki Shikegawy poświęcony liryce wokalnej Młodej Polski.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.