Aktualności
37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów
2025-05-06
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Zagadnieniem muzyki w muzyce zajmował się już w latach 70. wybitny twórca Krakowskiej Szkoły Teoretycznej prof. Mieczysław Tomaszewski. Rozważania na ten temat zawarł w tekście zatytułowanym Na otwarcie: dlaczego „muzyka w muzyce”, który został opublikowany przed jednym ze słynnych Spotkań Muzycznych w Baranowie. Sami kompozytorzy podchodzą różnie do tego zagadnienia. Niektórzy wprost cytują w swoich utworach muzykę twórców minionych epok lub współczesnych, inni natomiast wolą pastisze czy stylizacje. Tegoroczna festiwalowa sesja muzykologiczna będzie poświęcona fenomenowi „muzyki w muzyce”. Swoje referaty wygłoszą teoretycy muzyki związani z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Teresa Malecka, Małgorzata Janicka-Słysz, Natalia Szwab i Marcin Strzelecki.
Szczególnym wydarzeniem festiwalowym będzie uroczystość dekoracji prof. Wołodymyra Hrabowskiego, muzykologa z Drohobycza (Ukraina), Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nadaną mu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu zasług dla kultury polskiej oraz propagowanie w Ukrainie Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów. Laudację wygłosi wiceprezes Związku Kompozytorów Polskich Oddziału w Krakowie dr h.c. Jerzy Stankiewicz. Uroczystość odbędzie się podczas inauguracji 37. KMFK w Filharmonii Krakowskiej.
Gościem specjalnym festiwalu będzie również uznany kompozytor Alek Nowak. Wygłosi on wykład o swojej twórczości oraz poprowadzi kursy mistrzowskie ze studentami kompozycji AMKP w Krakowie. Jego utwory zostaną wykonane przez Orkiestrę Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca oraz Kwartet Śląski.
Niezwykle interesującym koncertem będzie występ Duo Mastruzzo-Núñez z Argentyny w składzie Ana Liga Mastruzzo (flet) i Federico Núñez (gitara). Duet zaprezentuje utwory kompozytorów z Argentyny, Meksyku i Portugalii, w większości napisane specjalnie na festiwal. Muzycy prawykonają także kompozycję krakowskiego twórcy Leszka Wojtala.
W programie koncertu Warsaw Trio, w składzie: Piotr Thieu-Quang (klarnet), Maria Leszczyńska-Thieu (wiolonczela) i Paweł Popko (fortepian), znajdzie się m.in. kompozycja młodego kompozytora Andrei Mastropasqua z Włoch, który otrzymał w 2025 Nagrodę Główną na 8. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego.
Dla miłośników muzyki elektroakustycznej tradycyjnie odbędzie się prezentacja Studia Muzyki Elektroakustycznej AMKP „Koktajl elektroniczny”.
Na zakończenie festiwalu (18 maja) wystąpi znakomita flecistka Ania Karpowicz, która na stałe związana jest z Hashtag Ensemble. Zaprezentuje ona kompozycje japońskich twórców, m.in. Tōru Takemitsu. Wizualizację do nich stworzył Karol Tomoki Yamazaki.
Podczas 9 koncertów festiwalowych zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów z Polski, Słowacji, Austrii, Argentyny, Meksyku, Portugalii, Ukrainy, Włoch oraz Chin, Korei Pd. i Japonii. Publiczność usłyszy m.in. 33 prawykonania światowe oraz 2 prawykonania polskie.
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!
Szczegółowy program dostępny jest na stronie Organizatora - Krakowskiego Odziału Związku Kompozytorów Polskich.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.