PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie monumentalnej Glorii na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany i chór dziecięcy Joanny Wnuk-Nazarowej w Krakowie

2025-05-07

W piątek 9 maja o godz. 19.30 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego odbędzie się koncert specjalny, którego program w całości poświęcony jest twórczości kompozytorów polskich: Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Joanny Wnuk-Nazarowej i Fryderyka Chopina.   

 

 

 

Wieczór rozpocznie dzieło Krystyny Moszumańskiej-Nazar, kompozytorki związanej przez całą drogę twóczą z Krakowem oraz krakowską uczelnią muzyczną, której była rektorem w okresie ustrojowej transformacji, prywatnie zaś teściowej Joanny Wnuk-Nazarowej. Exodus na orkiestrę i taśmę Moszumańska-Nazar skomponowała w 1966 roku na Międzynarodowy Konkurs dla Kompozytorek w Mannheim, gdzie otrzymała wyróżnienie za ten utwór.

 

Joanna Wnuk-Nazarowa to postać znacząca dla Krakowa i kultury muzycznej Polski. Jako dyrygentka, kompozytorka i pedagog przez wiele lat związana była ze swą macierzystą uczelnią w tym mieście. W latach 1991-1997 z kolei zapisała się w sposób bezprecedensowy w historii Filharmonii Krakowskiej, dokonując jako dyrektor dzieła jej odbudowy po katastrofalnym w skutkach pożarze z grudnia 1991 roku. Następnie piastowała funkcję kolejno ministra kultury i sztuki w rządzie Jerzego Buzka oraz dyrektor NOSPR w Katowicach w latach 2000-2018.

 

 

Podczas koncertu Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej wystąpi wraz z Chórem Chłopięcym i Dziewczęcym FK przygotowany przez Lidię Matynian oraz Ukraińskim Chórem Dziecięcym działającym w instytucji od 2022 roku pod kierownictwem Oleny Yatskulynets. Artyści, prowadzeni przez swojego dyrektora artystycznego, Alexandra Humalę, wykonają po raz pierwszy Glorię Joanny Wnuk-Nazarowej. To monumentalne dzieło, ujęte w sześcioczęściową formę oratoryjną, w którym kompozytorka sięgnęła po teksty części stałych katolickiej mszy - Gloria in excelsis Deo oraz Agnus Dei.

 

Na finał zabrzmi II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina w wykonaniu Ivo Pogorelicha. Ceniony pianista powraca na estradę Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie po szesnastu latach, kiedy wykonał ten sam koncert z towarzyszeniem filharmonicznej orkiestry w ramach V Festiwalu Muzyki Polskiej.

 

Koncert poprzedzi otwarta rozmowa Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz z Joanną Wnuk-Nazarową oraz drem Danielem Cichym – dyrektorem i redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które przygotowało materiały wykonawcze na koncert oraz jest wydawcą nut wszystkich wspomnianych powyżej twórców. Początek spotkania otwartego dla publiczności o godz. 18.00 w Sali Złotej na I piętrze gmachu Filharmonii Krakowskiej.

 

Koncert niemal w identycznym repertuarowo kształcie powtórzony zostanie - 11 maja 2025 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Artyści Filharmonii Krakowskiej wykonają ponownie Glorię Joanny Wnuk-Nazarowej i II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina z solistą Ivo Pogorelichem, koncert otworzy natomiast skomponowane w 1974 roku Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego.

 


Partnerem obu wydarzeń jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.