PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie monumentalnej Glorii na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany i chór dziecięcy Joanny Wnuk-Nazarowej w Krakowie

2025-05-07

W piątek 9 maja o godz. 19.30 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego odbędzie się koncert specjalny, którego program w całości poświęcony jest twórczości kompozytorów polskich: Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Joanny Wnuk-Nazarowej i Fryderyka Chopina.   

 

 

 

Wieczór rozpocznie dzieło Krystyny Moszumańskiej-Nazar, kompozytorki związanej przez całą drogę twóczą z Krakowem oraz krakowską uczelnią muzyczną, której była rektorem w okresie ustrojowej transformacji, prywatnie zaś teściowej Joanny Wnuk-Nazarowej. Exodus na orkiestrę i taśmę Moszumańska-Nazar skomponowała w 1966 roku na Międzynarodowy Konkurs dla Kompozytorek w Mannheim, gdzie otrzymała wyróżnienie za ten utwór.

 

Joanna Wnuk-Nazarowa to postać znacząca dla Krakowa i kultury muzycznej Polski. Jako dyrygentka, kompozytorka i pedagog przez wiele lat związana była ze swą macierzystą uczelnią w tym mieście. W latach 1991-1997 z kolei zapisała się w sposób bezprecedensowy w historii Filharmonii Krakowskiej, dokonując jako dyrektor dzieła jej odbudowy po katastrofalnym w skutkach pożarze z grudnia 1991 roku. Następnie piastowała funkcję kolejno ministra kultury i sztuki w rządzie Jerzego Buzka oraz dyrektor NOSPR w Katowicach w latach 2000-2018.

 

 

Podczas koncertu Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej wystąpi wraz z Chórem Chłopięcym i Dziewczęcym FK przygotowany przez Lidię Matynian oraz Ukraińskim Chórem Dziecięcym działającym w instytucji od 2022 roku pod kierownictwem Oleny Yatskulynets. Artyści, prowadzeni przez swojego dyrektora artystycznego, Alexandra Humalę, wykonają po raz pierwszy Glorię Joanny Wnuk-Nazarowej. To monumentalne dzieło, ujęte w sześcioczęściową formę oratoryjną, w którym kompozytorka sięgnęła po teksty części stałych katolickiej mszy - Gloria in excelsis Deo oraz Agnus Dei.

 

Na finał zabrzmi II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina w wykonaniu Ivo Pogorelicha. Ceniony pianista powraca na estradę Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie po szesnastu latach, kiedy wykonał ten sam koncert z towarzyszeniem filharmonicznej orkiestry w ramach V Festiwalu Muzyki Polskiej.

 

Koncert poprzedzi otwarta rozmowa Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz z Joanną Wnuk-Nazarową oraz drem Danielem Cichym – dyrektorem i redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które przygotowało materiały wykonawcze na koncert oraz jest wydawcą nut wszystkich wspomnianych powyżej twórców. Początek spotkania otwartego dla publiczności o godz. 18.00 w Sali Złotej na I piętrze gmachu Filharmonii Krakowskiej.

 

Koncert niemal w identycznym repertuarowo kształcie powtórzony zostanie - 11 maja 2025 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Artyści Filharmonii Krakowskiej wykonają ponownie Glorię Joanny Wnuk-Nazarowej i II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina z solistą Ivo Pogorelichem, koncert otworzy natomiast skomponowane w 1974 roku Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego.

 


Partnerem obu wydarzeń jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!