Aktualności
Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej
2025-06-12
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil
Podczas koncertu symfonicznego w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku (20 czerwca 2025, godz.19:00) po raz pierwszy usłyszymy Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. O swoim najnowszym utworze kompozytorka opowiada:
Współczesny ambient to zarówno pulsujące tło naszego życia, jak i holistyczne odczucie otaczającego środowiska dźwięków. W muzyce kojarzy się przede wszystkim z twórczością multimedialną, generowaną przy pomocy instrumentarium elektronicznego. Ambient może przybrać także postać kreowaną przy pomocy tradycyjnych instrumentów akustycznych. Może nieść w sobie zarówno piękno, jak i jego zaprzeczenie, zderzać destrukcyjną agresywność industrialnego świata hałasu z harmonijnym, ponadczasowym brzmieniem natury. Kompozycja jest próbą połączenia tych zjawisk, a także uchwycenia ich wzajemnego przenikania. Całość przybiera swobodną formę ronda wariacyjnego, w którym epizody wędrują poprzez kolejne kręgi instrumentalne, włączając w to także solistów, a poddany transformacjom refren służy poszukiwaniu wspólnego, zgodnego brzmienia.
Solistami koncertu będą: Łukasz Długosz (flet), Agata Kielar-Długosz (flet) i Roman Perucki (organy). Towarzyszyć im będzie Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. Bilety dostępne są na stronie Organizatora.
Głos Potwora – najnowsza opera Alka Nowaka
Na poznańskim festiwalu MALTA Opera Bałtycka w Gdańsku zaprezentuje operę z muzyką Alka Nowaka. W dziele stworzonym przez uznanych artystów świata filmu, teatru i muzyki przeniesiemy się do świata mitologii greckiej, by spojrzeć z dystansu na zjawisko wojny i zauważyć jej wiecznie aktualne archetypy. Twórcy zainspirowali się biografią Salomona Perela, Żyda ukrywającego się w czasie drugiej wojny światowej w szeregach Hitlerjugend, bohatera filmu wojennego Europa Europa z 1990 roku w reżyserii Agnieszki Holland. Libretto opery, w którym pobrzmiewają uniwersalne pytania o pamięć, przetrwanie i tożsamość napisał Robert Bolesto, scenarzysta, dramatopisarz, autor scenariuszy m.in. polskich filmów, o których było w ostatnich latach głośno – „Córki dancingu”, czy „Ostatnia rodzina”. Za reżyserię spektaklu odpowiada z kolei Agnieszka Smoczyńska („Silent Twins”, „Fuga”, „Córki dancingu”).
„Głos Potwora” jest o osobie, która nigdy, pod groźbą śmierci, nie może ujawnić prawdy o sobie. Musi się ukrywać lub przebierać. Udawać kogoś innego. Stale obserwować wszystko i wszystkich, nie ufać nikomu. W końcu, za cenę życia, staje się „nikim”. Prawda o tytułowym bohaterze ujawnia się przede wszystkim w jego głosie – wysokim i czystym. Przez większość czasu musi pozostać stłumiony, unikać naturalnych, najwyższych rejestrów. Tylko kilka razy, w momentach szczególnej wagi wybrzmiewa w pełni. Harmonika sięga do dwunastotonowości. Orkiestracja, także skład instrumentalny, nawiązuje do modernistycznego odwrotu od wagnerowskiego monumentalizmu w stronę kameralistyki – wyjaśnia kompozytor Alek Nowak.
Dzieło wykonają: w roli głównej kontratenor Jan Jakub Monowid, Chór, Tancerze i Orkiestra Opery Bałtyckiej w Gdańsku pod kierownictwem muzycznym Yaroslava Shemeta, jednego z najbardziej utalentowanych dyrygentów młodego pokolenia.
Po prapremierze w Poznaniu na Malta Festival (27 czerwca o godz. 17:00 oraz 28 czerwca o godz. 20:00) Opera Bałtycka w Gdańsku spektakl zaprezentuje w ramach Baltic Opera Festival (12 lipca o godz. 17:00), następnie jesienią dzieło to zobaczy publiczność Festiwalu Eufonie. Producentami spektaklu są: Malta Festival, Opera Bałtycka w Gdańsku oraz Narodowe Centrum Kultury. Premiera odbywa się w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie UE. Wydawcą utworu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Więcej informacji o spektaklu można znaleźć na stronie Opery Bałtyckiej w Gdańsku
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.