Aktualności
Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej
2025-06-12
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil
Podczas koncertu symfonicznego w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku (20 czerwca 2025, godz.19:00) po raz pierwszy usłyszymy Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. O swoim najnowszym utworze kompozytorka opowiada:
Współczesny ambient to zarówno pulsujące tło naszego życia, jak i holistyczne odczucie otaczającego środowiska dźwięków. W muzyce kojarzy się przede wszystkim z twórczością multimedialną, generowaną przy pomocy instrumentarium elektronicznego. Ambient może przybrać także postać kreowaną przy pomocy tradycyjnych instrumentów akustycznych. Może nieść w sobie zarówno piękno, jak i jego zaprzeczenie, zderzać destrukcyjną agresywność industrialnego świata hałasu z harmonijnym, ponadczasowym brzmieniem natury. Kompozycja jest próbą połączenia tych zjawisk, a także uchwycenia ich wzajemnego przenikania. Całość przybiera swobodną formę ronda wariacyjnego, w którym epizody wędrują poprzez kolejne kręgi instrumentalne, włączając w to także solistów, a poddany transformacjom refren służy poszukiwaniu wspólnego, zgodnego brzmienia.
Solistami koncertu będą: Łukasz Długosz (flet), Agata Kielar-Długosz (flet) i Roman Perucki (organy). Towarzyszyć im będzie Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. Bilety dostępne są na stronie Organizatora.
Głos Potwora – najnowsza opera Alka Nowaka
Na poznańskim festiwalu MALTA Opera Bałtycka w Gdańsku zaprezentuje operę z muzyką Alka Nowaka. W dziele stworzonym przez uznanych artystów świata filmu, teatru i muzyki przeniesiemy się do świata mitologii greckiej, by spojrzeć z dystansu na zjawisko wojny i zauważyć jej wiecznie aktualne archetypy. Twórcy zainspirowali się biografią Salomona Perela, Żyda ukrywającego się w czasie drugiej wojny światowej w szeregach Hitlerjugend, bohatera filmu wojennego Europa Europa z 1990 roku w reżyserii Agnieszki Holland. Libretto opery, w którym pobrzmiewają uniwersalne pytania o pamięć, przetrwanie i tożsamość napisał Robert Bolesto, scenarzysta, dramatopisarz, autor scenariuszy m.in. polskich filmów, o których było w ostatnich latach głośno – „Córki dancingu”, czy „Ostatnia rodzina”. Za reżyserię spektaklu odpowiada z kolei Agnieszka Smoczyńska („Silent Twins”, „Fuga”, „Córki dancingu”).
„Głos Potwora” jest o osobie, która nigdy, pod groźbą śmierci, nie może ujawnić prawdy o sobie. Musi się ukrywać lub przebierać. Udawać kogoś innego. Stale obserwować wszystko i wszystkich, nie ufać nikomu. W końcu, za cenę życia, staje się „nikim”. Prawda o tytułowym bohaterze ujawnia się przede wszystkim w jego głosie – wysokim i czystym. Przez większość czasu musi pozostać stłumiony, unikać naturalnych, najwyższych rejestrów. Tylko kilka razy, w momentach szczególnej wagi wybrzmiewa w pełni. Harmonika sięga do dwunastotonowości. Orkiestracja, także skład instrumentalny, nawiązuje do modernistycznego odwrotu od wagnerowskiego monumentalizmu w stronę kameralistyki – wyjaśnia kompozytor Alek Nowak.
Dzieło wykonają: w roli głównej kontratenor Jan Jakub Monowid, Chór, Tancerze i Orkiestra Opery Bałtyckiej w Gdańsku pod kierownictwem muzycznym Yaroslava Shemeta, jednego z najbardziej utalentowanych dyrygentów młodego pokolenia.
Po prapremierze w Poznaniu na Malta Festival (27 czerwca o godz. 17:00 oraz 28 czerwca o godz. 20:00) Opera Bałtycka w Gdańsku spektakl zaprezentuje w ramach Baltic Opera Festival (12 lipca o godz. 17:00), następnie jesienią dzieło to zobaczy publiczność Festiwalu Eufonie. Producentami spektaklu są: Malta Festival, Opera Bałtycka w Gdańsku oraz Narodowe Centrum Kultury. Premiera odbywa się w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie UE. Wydawcą utworu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Więcej informacji o spektaklu można znaleźć na stronie Opery Bałtyckiej w Gdańsku
Najczęściej czytane:
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.