Aktualności
Muzyka zostaje w Rynku. Już wkrótce otwarcie koncertowej kluboksięgarni PWM
2025-08-20
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
W kluboksięgarni UNA — pod adresem Rynek Główny 36 — znajdzie coś dla siebie każdy, kto nie może żyć bez muzyki. Zaplanowane są regularne koncerty, zarówno klasyczne, jak i jazzowe: m.in. artystów związanych z PWM-owską wytwórnią fonograficzną ANAKLASIS, prezentującą najciekawsze zjawiska we współczesnej muzyce polskiej. Program edukacyjny obejmie liczne, różnorodne warsztaty skierowane do najmłodszych i dorastających słuchaczy, nie tylko ze szkół muzycznych. Kalendarz wypełnią inicjatywy własne, a także podejmowane wspólnie z innymi czołowymi instytucjami kultury Krakowa.

A skoro mowa o wydawnictwie i księgarni, to nie może zabraknąć nut, płyt (włącznie ze świetnie wyposażoną salą odsłuchową), okołomuzycznych książek, spotkań z ich autorami oraz wieloma inspirującymi przedstawicielami świata muzyki. Również pod szyldem UNA będą się koncentrowały wydarzenia „Ruchu Muzycznego”, nieodmiennie najważniejszego, świętującego 80-lecie periodyku poświęconego muzyce. To wszystko w nowoczesnej przestrzeni funkcjonującej na co dzień jako kawiarnia: na wspólny czas po koncertach w mieście, przed nimi, albo i bez okazji, za to zawsze z doskonałą ścieżką dźwiękową od PWM.
UNA działać będzie w Kamienicy „Pod Jeleniem”, znanej też jako „Ludwikowska”: w tym budynku z przełomu XIII i XIV wieku bywał sam Goethe, już w XIX stuleciu odbywały się koncerty i wydawano nuty, z kolei tuż po wojnie wprowadził się tam „Dom Książki”. Muzyka wróciła w ostatnim ćwierćwieczu ubiegłego wieku, wtedy swoje podwoje otworzyła księgarnia muzyczna — późniejszy KURANT — od tamtej pory dobrze znana miłośnikom klasycznych dźwięków.
„Niezmiernie cieszymy się, że to miejsce udało się zachować dla muzyki. W ten sposób kontynuujemy znakomite tradycje tego adresu, przede wszystkim z myślą o mieszkańcach, im należy się kultura także w ścisłym centrum. Tym samym dołączamy do znajdującego się przy Rynku MCK-u [Międzynarodowe Centrum Kultury], do Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Kina pod Baranami czy popularnego Harrisa — w staraniach o to, żeby Stare Miasto naprawdę żyło, aby nie przestawało słynąć z bogatej oferty wydarzeń kulturalnych”, podsumowuje dr Daniel Cichy, dyrektor-redaktor naczelny PWM.
„Uruchomienie kluboksięgarni zbiega się zarazem w czasie z długo wyczekiwanym remontem w głównej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego [przy alei Zygmunta Krasińskiego]. Niebawem przenosimy redakcję w inne, tymczasowe miejsce, jednocześnie hybrydowy oddział w sercu Starego Miasta, jakim będzie UNA, pozwoli nam nieprzerwanie służyć muzykom, słuchaczom i czytelnikom” — dodaje. „Rozpoczynamy nowy rozdział i zapraszamy wszystkich krakowian do uczestniczenia w tej pięknej historii razem z nami”.
Więcej informacji opublikujemy już wkrótce. Zachęcamy do obserwowania PWM w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X).
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!