Aktualności
„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży
2024-08-21
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Zbiór Ideofonie obejmuje osiem kompozycji fortepianowych: Gwiezdny pył, Tango conmigo, Ukołysanie, Tango nuevo, W gęstej mgle, Burleska, Pod wiatr oraz Światłocień. Każdy z utworów posiada indywidualny charakter i odmienną estetykę brzmieniową – od refleksyjnych, subtelnych obrazów dźwiękowych po dynamiczne, energetyczne formy inspirowane tangiem. Całość kierowana jest do pianistów poszukujących artystycznej swobody, otwartych na eksplorację różnorodnych środków wyrazu.
Istotnym aspektem Ideofonii Marty Mołodyńskiej-Wheeler jest angażowanie i pobudzanie kreatywności wykonawcy poprzez improwizowane wstawki, przewidziane w wybranych fragmentach utworów. Dzieje się to według wskazówek kompozytorki, ponieważ zapis lewej ręki jest wówczas ścisły, a pianista ma możliwość skomponowania własnej linii melodycznej prawej ręki. Daje to szersze pole w zakresie interpretacji, a ponadto realny wpływ na ostateczny kształt utworu, który za każdym razem może być grany nieco inaczej. Możliwe jest także pominięcie tego elementu i skorzystanie z gotowej propozycji melodii, zanotowanej pod koniec każdego utworu.
„Każdy odcinek [we fragmentach improwizowanych] ma swój kolor, żeby łatwo było dostrzec zmiany w harmonii i konieczność dostosowania dźwięków melodii. Dopóki kolor się nie zmienia, tworzymy swoją melodię na tych samych dźwiękach” – tłumaczy we wstępie Marta Mołodyńska-Wheeler. Kompozytorka jest synestetyczką i to determinuje wybór kolorów tonacji. Ich użycie ma zwiększyć czytelność tekstu nutowego i wyróżnić zachodzące zmiany harmoniczne. Pod koniec słów wstępnych do publikacji zanotowane są gamy i skale, których znajomość potrzebna jest do stworzenia improwizacji.
Marta Mołodyńska-Wheeler to pianistka, kompozytorka i synestetyczka, która z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka oraz Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie Kompozycji i Aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Ponadto jest absolwentką studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. dr hab. Katarzyny Oleś-Blachy. Ukończyła również z wyróżnieniem studia na Wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest autorką licznych kompozycji na fortepian solo, na cztery i sześć rąk, utworów rozrywkowych na big-band oraz orkiestrę smyczkową. Jako pianistka uczestniczyła w wielu festiwalach muzycznych, występowała z licznymi zespołami i orkiestrami, współpracuje z Operą Krakowską, zespołami muzyki kameralnej oraz współtworzy kilka zespołów muzyki rozrywkowej. Obecnie wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz uczy gry na fortepianie i improwizacji fortepianowej w Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, a dodatkowo prowadzi kursy improwizacji dla uczniów i nauczycieli.
Publikacja dostępna jest w stacjonarnej księgarni PWM, dobrych księgarniach muzycznych oraz na stronie: www.pwm.sklep.pl
Pozostałe kompozycje autorki wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne:
Nuciaki na fortepian
Poligrajki na fortepian na cztery ręce
Mołodyjki na fortepian
Improwizje na fortepian na cztery ręce
Pandemony na fortepian na cztery ręce
Tryptyk: Melofonia, Softisono, Fiesta de nieve na fortepian na sześć rąk
Lili laj. Kolędy na fortepian na cztery ręce, zeszyt 1 i zeszyt 2
Najczęściej czytane:
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.