PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

2025-09-17

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

 

Jak by to powiedzieć… to meandryczny dialog, w którym poruszane tematy powracają w różnych kontekstach. Jest osobisty i pełny autentyczności, nie obywa się bez kontrowersji. Publikacja ta stanowi efekt ciągłych poszukiwań – w muzyce jak i życiu, a zawarte w niej przemyślenia poparte są doświadczeniem. Tytuł książki nieprzypadkowo nawiązuje do skomponowanego w 2021 roku słuchowiska, ponieważ według kompozytora to właśnie do tych słów sprowadza się podstawowy dylemat artystyczny: jak podzielić się ze słuchaczem doświadczeniem własnego „Ja”.

 


Kiedy zaczęliśmy nasze rozmowy, szybko zorientowałem się, że przygotowany konspekt
mogę wyrzucić do kosza. Miałem na podorędziu zbiór tematów,
które chciałem poruszyć, ale rozmowa od początku meandrowała. Niekoniecznie z powodu roztargnienia obu rozmówców i niekoniecznie ze względu na dygresyjno-szkatułkowy sposób opowiadania Tadeusza. Takie rzeczy można okiełznać podstawowym warsztatem dziennikarskim, a potem jeszcze zasięgnąć porady redaktora.
Szybko jednak zorientowałem się, że powroty do niektórych tematów mają sens właśnie dlatego, że Tadeusz Wielecki nie tylko komponuje, ale mówi z doświadczenia, nie wyłącznie z pamięci. A że to doświadczenie, na które składają się wykształcenie, erudycja, samoświadomość człowieka i artysty, jest szersze od samych muzycznych artefaktów, w których się przejawia, to powroty do pewnych wątków są na swój sposób konieczne, za każdym razem bowiem oświetla je z innej strony.

Adam Suprynowicz, Fragment książki



Dziewięć rozdziałów nazwanych „rozmowami” porusza szereg ważnych dla kompozytora problemów. Każda rozmowa opatrzona jest podtytułem streszczającym jej zawartość, dzięki czemu z łatwością można poruszać się po strukturze książki. Rozmówcy dotykają kwestii, jak: muzyka jako wypowiedź, samoświadomość człowieka i artysty, nowoczesność i kryteria oceny dzieła sztuki, wspomnienia rodzinne, w tym te z czasów szarzyzny PRL-u i wyjazdów na Zachód, mikrotony i multifony, pieniądze, a nawet szósty dowód na istnienie Boga. Stale powraca także festiwal Warszawska Jesień, której Wielecki był wieloletnim dyrektorem, za wszystkim zaś stoją ważni dla niego ludzie: rodzina, przyjaciele, współpracownicy i autorytety.




 

Jak by to powiedzieć… to już piąta publikacja w reaktywowanej po latach serii „Ludzie Świata Muzyki”. Od dziś można znaleźć ją w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. A już w piątek 19 września do książki dołączy wydana przez markę fonograficzną ANAKLASIS płyta o… tym samym tytule. Krążek JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040) jest zapisem słuchowiska na sopran, dwoje aktorów, orkiestrę kameralną i elektronikę – kompozycji wokalno-instrumentalnej złożonej z dziesięciu części, tworzących ciąg logiczno-dramaturgiczny. Tadeusz Wielecki mówi o kompozycji jako o „słuchowisku drogi” i przypowieści filozoficznej.


Tadeusz Wielecki i Adam Suprynowicz powrócą do swojej rozmowy podczas spotkania autorskiego wokół książki, na które Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza wraz z Przestrzenią Muzyki Współczesnej Hashtag Lab. Kompozytor odkryje kawałek swojego świata, zapisany na stronach premierowej książki. Spotkanie uzupełni wykonany przez Mikołaja Pałosza utwór „Przędzie się nić”, a także wspólna improwizacja wiolonczelisty z kompozytorem. Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu Labowa Jesień 20 września o godzinie 17.00 w siedzibie Hashtag Lab (ul. Barska 29, Warszawa), jako impreza towarzysząca 68. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Wstęp wolny.

 


O autorach:

Tadeusz Wielecki (ur. 1954) – kompozytor i kontrabasista. Autor utworów symfonicznych, kameralnych, solowych oraz z elementami performansu. Wieloletni dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (1999–2016). Jako kontrabasista koncertował w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Uprawia także muzykę improwizowaną, grając z zespołami Kawalerowie Błotni i Laterna. Studiował kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego oraz grę na kontrabasie w warszawskiej Akademii Muzycznej. W latach 1986–1987 kontynuował studia kompozytorskie w Niemczech u Isanga Yuna i Klausa Hubera. Zajmuje się także propagowaniem muzyki współczesnej i edukacją artystyczną – w Polskim Radiu prowadził autorskie audycje dla dzieci i młodzieży. Komponował m.in. na zamówienie Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, Warszawskiej Jesieni, Filharmonii Poznańskiej, Polskiego Radia i Polskiej Orkiestry Radiowej, Tyrolskiego Festiwalu Nowej Muzyki Klangspuren w Schwaz (Austria), festiwalu Ad Libitum w Warszawie, Orkiestry Symfonicznej w Hiroszimie, Klangforum Wien, Orkiestry Muzyki Nowej w Katowicach, Towarzystwa Muzycznego im. K. Szymanowskiego, Forbidden City Chamber Orchestra w Pekinie, Plural Ensemble w Madrycie, Orkest de Ereprijs, Warsztatu Muzycznego, Kwartetu Śląskiego, Kwartludium, TWOgether Duo, Polskiej Orkiestry Radiowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Za Historię bardzo prawdziwą na taśmę uzyskał drugą nagrodę w konkursie radiowym EAR w Budapeszcie (1995), a za Koncert a rebours na skrzypce i orkiestrę rekomendację Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Paryżu (1999).


Adam Suprynowicz (ur. 1974) – muzykolog, dziennikarz kulturalny i krytyk muzyczny. Stały współpracownik „Vogue’a”, „Ruchu Muzycznego”, „Tygodnika Kulturalnego” TVP Kultura i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Kurator Festiwalu Prawykonań „Polska Muzyka Najnowsza”. Redaktor serii płytowych i autor przedsięwzięć edukacyjnych. Od 1999 roku związany z Polskim Radiem; jeden z najbardziej rozpoznawalnych głosów Dwójki. Reprezentował PR w Europejskiej Unii Nadawców (EBU), był jurorem Prix Italia. W 2016 roku wyróżniony Złotym Mikrofonem „za wszechstronność zainteresowań w podejmowaniu rozmaitych wyzwań na polu kultury, za mistrzowski warsztat dziennikarski, wysmakowany gust muzyczny, osobistą kulturę i nienaganną polszczyznę”.

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!