PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

2025-11-03

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

 

Po sukcesie pierwszej edycji cyklu w 2024 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne powraca z ofertą jesiennych koncertów w Radiu Kraków. ANAKLASIS NA FALI 2.0 to popis kreatywności, wirtuozerii i artyzmu rozpisany na 7 kolejnych wieczorów. Tym razem do współpracy zaproszono 6 pianistek i pianistów polskiej sceny improwizowanej, wyznaczających nowe trendy w pianistyce pogranicza klasyki i jazzu. Koncert sobotni firmowany z kolei przez Marka Pospieszalskiego, to wydarzenie specjalne dedykowane najwybitniejszym polskim kompozytorkom XX i XXI wieku.


„Zremiksować” klasyka


Cykl otworzy Grzegorz Tarwid, twórca o charakterystycznym stylu ukształtowanym m.in. pod wpływem duńskiej szkoły improwizacji. Muzyk występuje w składzie wielu formacji, m.in. Istnień Poszczególnych Tomasza Dąbrowskiego, czy oktetu Marka Pospieszalskiego. Pianista podda reinterpretacji twórczość Tomasza Sikorskiego, pierwszego przedstawiciela minimalizmu w muzyce polskiej lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku, mistrza ciszy i powtórzenia, który z minimalizmu uczynił filozofię dźwięku. / 24 listopada

Joanna Duda, pianistka poruszająca się na gruncie muzyki akustycznej i elektronicznej, wykorzystująca tak fortepian, jak i … układy scalone, tworząca muzykę m.in. na potrzeby teatru, pochyli się nad „Mszą elektroniczną” Bogusława Schaeffera – ale nie poprzez cytat czy rekonstrukcję, tylko przez analogiczną metodę myślenia o dźwięku jako tworzywie podlegającym przemianie. Rolę głosu ludzkiego (pierwotnie chóru) przejmie fortepian. / 25 listopada

Dominik Wania, krakowski pianista, który wydaje swoje płyty pod szyldem legendarnej wytwórni ECM, współpracujący m.in. z Maciejem Obarą, Anną Marią Jopek, Zbigniewem Preisnerem, czy Kubą Badachem (koncertował także z Tomaszem Stańką), zinterpretuje w swoim jedynym i niepowtarzalnym stylu poruszające duchową głębią kompozycje śląskiego giganta muzyki XX wieku — Henryka Mikołaja Góreckiego. / 26 listopada

Utalentowana kompozytorka, pianistka, aranżerka i dyrygentka, chwalona za niezwykłą muzyczną dojrzałość Hania Derej, której talent doceniono w wielu prestiżowych konkursach, takich jak FAMA 2024 czy Junior Jazz Festiwal, wejdzie w muzyczny dialog z twórczością Grażyny Bacewicz, uznanej dziś za jedną z najwybitniejszych postaci muzyki XX wieku i jedną z pierwszych kobiet, które zdobyły uznanie na gruncie muzyki poważnej w międzynarodowym obiegu koncertowym. Muzyka Grażyny Bacewicz przeżywa aktualnie swój renesans. Co przyniesie spotkanie tych dwóch kobiecych osobowości? / 27 listopada

 



 

Pianista i kompozytor muzyki dla filmu i teatru, Aleksander Dębicz, o którym zrobiło się głośno za sprawą zwycięstwa na Transatlantyk Festival w 2013 r i albumu „Cinematic Piano” z 2015 r., który wyznaczył główny kierunek jego poszukiwań muzycznych, będzie eksplorować język muzyczny Kazimierza Serockiego, czołowego przedstawiciela awangardy w muzyce polskiej XX wieku. Styl kompozytora charakteryzuje eksplozja barw i rytmów, łącząca intelekt z żywiołem ekspresji. / 28 listopada

Marcin Masecki, poruszający się w szerokim zakresie stylistycznym, z powodzeniem łamiący granice między sztuką wysoką a rozrywkową, podejmie twórczość Henryka Warsa. Kultowe piosenki przywołają przedwojenny blask, jazzowy puls i filmową magię. Muzyka prekursora polskiego jazzu, twórcy pierwszej w Polsce kompozycji jazzowej i jednego z najważniejszych twórców muzyki rozrywkowej międzywojnia w interpretacji Marcina Maseckiego brzmi ekscytująco już w samej zapowiedzi! / 30 listopada

Podczas specjalnego koncertu Marka Pospieszalskiego, jego Octet w składzie: Malina Midera – fortepian, Artur Majewski – trąbka, Piotr Chęcki – saksofon, Marek Pospieszalski – saksofon, Szymon Mika – gitara, Tomasz Sroczyński – altówka, Olo Walicki – kontrabas, Qba Janicki – perkusja, pokłoni się całej plejadzie naszych rodzimych kompozytorek. W programie zabrzmią rozpisane na orkiestrę smyczkową i oktet reintrepretacje utworów Grażyny Bacewicz, Barbary Buczek, Hanny Kulenty, Agaty Zubel, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Marty Ptaszyńskiej, Elżbiety Sikory, oraz premierowo: Marii Szymanowskiej, Joanny Wnuk-Nazarowej oraz Lidii Zielińskiej. Oktetowi towarzyszyć będzie AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją maestro Marka Mosia. / 29 listopada

Eksperymenty, przekroczenia, przewroty i premiery!


W katalogu płytowym ANAKLASIS znajdziemy serię REVISIONS. Hasła, które jej przyświecają to eksperymenty, przekroczenia, przewroty, oznaczające rewizje dorobku kompozytorów wywodzących się z różnych muzycznych światów. Koncerty cyklu ANAKLASIS NA FALI 2.0 odbędą się pod szyldem tej, cieszącej się popularnością, pomarańczowej serii wydawniczej. Z twórczego poszukiwania zrodzi się nowa jakość, a publiczność usłyszy projekty premierowo. Nowe programy, w których twórczość polskich gigantów XX wieku zostanie poddana autorskim przetworzeniom, zostały przygotowane przez zaproszonych do udziału artystów-wykonawców właśnie na tę okoliczność.


Koncerty będą transmitowane na żywo na antenie Radia Kraków oraz Programu 2 Polskiego Radia, natomiast ich retransmisje będzie można usłyszeć na antenie Radia Kraków Kultura. Wszystkie koncerty rozpoczną się o godz. 18:00. Bilety na wydarzenia dostępne są na stronie Ticketmaster.pl.

Harmonogram koncertów


PON, 24.11 – Grzegorz Tarwid / TOMASZ SIKORSKI
WT, 25.11 – Joanna Duda / BOGUSŁAW SCHAEFFER
ŚR, 26.11 – Dominik Wania / HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI
CZW, 27.11 – Hania Derej / GRAŻYNA BACEWICZ
PT, 28.11 – Aleksander Dębicz / KAZIMIERZ SEROCKI

SB, 29.11 – KONCERT SPECJALNY
Marek Pospieszalski Octet, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś
w programie: Bacewicz, Buczek, Kulenty, Moszumańska-Nazar, Pstrokońska-Nawratil, Ptaszyńska, Sikora, Szymanowska, Wnuk-Nazarowa, Zielińska, Zubel
ND, 30.11 – Marcin Masecki / HENRYK WARS

Organizatorzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, ANAKLASIS, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura
Patroni medialni: Program 2 Polskiego Radia, Gazeta Wyborcza, TVP Kultura
Partner: Ruch Muzyczny

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION


www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis


Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!