Aktualności
XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych
2025-11-25
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Podczas tegorocznej edycji konferencji zorganizowanej w dniach 17-19 listopada przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprezentowało portal Polska Biblioteka Muzyczna oraz działania związane z digitalizacją i udostępnianiem zasobów PWM. Referat pt. Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie wygłosiła dr Magdalena Bartnikowska-Biernat, redaktorka encyklopedii online PWM. W imieniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wystąpiła także Elżbieta Jasińska-Jędrosz, prezentując temat przygotowania i publikacji Szkiców Szymanowskiego - suplementu do wydania dzieł wszystkich kompozytora.

W swoim wystąpieniu dr Magdalena Bartnikowska-Biernat omówiła główne funkcjonalności portalu Polska Biblioteka Muzyczna oraz jego poszczególne działy i zasoby. Przedstawiła także założenia i plany rozwojowe portalu w związku z projektem „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”.
Prelegentka przedstawiła, jak portal umożliwia w nowoczesny sposób dostęp do materiałów archiwalnych oraz jak — dzięki cyfrowym rozwiązaniom — polskie dziedzictwo muzyczne ma szansę być rozpowszechniane i może funkcjonować w różnych przestrzeniach kultury: edukacyjnej, badawczej, artystycznej i społecznej. Szczególne zainteresowanie odbiorców wzbudziły zapowiedzi dalszego rozwoju i modernizacji portalu, m.in. w związku z poszerzaniem zasobów wirtualnej Encyklopedii PBM oraz digitalizacją artykułów czasopisma „Ruch Muzyczny”.

Wystąpienie spotkało się z dużym zainteresowaniem uczestników, którzy podkreślali znaczenie projektu dla budowania nowoczesnego, powszechnego dostępu do dziedzictwa muzycznego w Polsce. Udział w konferencji stał się okazją do promowania portalu PBM wśród grupy odbiorców, korzystających z tego rodzaju zasobów i narzędzi, pozwolił także na rozpowszechnienie informacji o prowadzonych działaniach w ramach projektu digitalizacji zasobów PWM.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.