PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

"Musica Claromontana" na Jasnej Górze

2006-06-19
Prezentacja trzech pierwszych wydawnictw nutowych z serii: Jasnogórska Muzyka Dawna – Musica Claromontana odbyła się w piątek 9 czerwca na Jasnej Górze.

W nowej serii ukazały się następujące pozycje: „Missa Pastoralis” Marcina Józefa Żebrowskiego, „Psalmy Nieszporne” o. Eryka Briknera oraz „Missa F” Józefa Elsnera.

Wydaniem zapisów nutowych Jasnogórskiej Muzyki Dawnej zajęło się Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM) z Krakowa. Opiekę nad realizacją projektu sprawuje o. Nikodem Kilnar, paulin, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska oraz Andrzej Kosowski, redaktor naczelny PWM.

„Klasztor wraz z PWM pragnie zaprezentować pierwsze trzy pozycje nutowe – mówił o. Nikodem Kilnar – Jest to pierwsza seria, która ma na celu ukazanie dorobku muzycznego klasztoru jasnogórskiego od poł. XVI w. do czasów współczesnych”.

„Dla nas jest to również bardzo ważny dzień, że możemy przywieźć na Jasną Górę wydania utworów, które tutaj powstały i przez lata spoczywały – podkreślał Andrzej Kosowski – Czujemy się zaszczyceni faktem, że Jasna Góra zwróciła się do Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z propozycją współpracy”.

Klasztor OO. Paulinów od kilku lat publikuje na płytach CD muzykalia znajdujące się w Archiwum klasztornym na Jasnej Górze. Do tej pory ukazało się już 12 płyt CD. W ubiegłym roku rozpoczęto także kolejny etap – program wydawniczy, oparty na pierwszych światowych wydaniach utworów kompozytorów polskich i obcych związanych z Jasną Górą. Utwory te powstawały na Jasnej Górze lub były pisane dla klasztoru i Kapeli Jasnogórskiej działającej od drugiej połowy XVI wieku do 1914 roku. W zbiorach bibliotecznych zgromadzone są zarówno rękopisy, jak i materiały drukowane. Seria Musica Claromontana obejmie w szczególności nie opublikowane dotąd i nie znane szerzej utwory. Opracowanie ich będzie oparte wyłącznie na źródłach jasnogórskich.

Opracowaniem nut do druku zajmuje się Zespół Naukowo-Redakcyjny Jasnogórskich Muzykaliów pod kierunkiem dra hab. Remigiusza Pośpiecha (Uniwersytet Opolski i Wrocławski) oraz dr Aleksandry Patalas (Uniwersytet Jagielloński) wraz z 20-osobową ekipą muzykologów i skryptorów. Opracowują oni materiał źródłowy w postaci rękopisów i starodruków do pełnej redakcji nutowej i naukowej (przepisywanie, mikrofilmy, sporządzanie partytur, pisanie komentarzy krytycznych i źródłowych do wydań).

„Wydane partytury służą przede wszystkim zawodowemu kręgowi odbiorców – muzykom, muzykologom, krytykom muzycznym. Ten krąg oczywiście nie jest duży. Każda partytura ma nakład 200 egzemplarzy i gdyby nie pomoc Komitetu Badań Naukowych czy Ministerstwa Kultury, mając nawet tak wspaniałego współwydawcę jakim jest Klasztor, trudno byłoby to unieść samodzielnie” – tłumaczy Andrzej Kosowski.

Redaktor naczelny PWM podkreślił zasługi ojców paulinów: o. Nikodema Kilnara i o. Sebastiana Mateckiego, którzy swoimi staraniami doprowadzili do rozpoczęcia publikacji Jasnogórskiej Muzyki Dawnej. „Plany o. Nikodema są na kilka wieków, gdyż utworów zgromadzonych w bibliotece jasnogórskiej jest kilka tysięcy. Te trzy partytury to jest tylko skromny początek. Mamy już plany dalszych wydań, w tym roku ukażą się kolejne trzy partytury” – mówi Andrzej Kosowski.

Szata graficzna wydawnictw nawiązuje do istniejących już wydań płytowych. Wstępy przygotowano zarówno w jęz. polskim, jak i angielskim. Wydawnictwa urozmaicono reprodukcjami kart tytułowych i stron nutowych prezentowanych utworów. „Przez ostatnich 20 lat takiego wydania w PWM nie było. I w tym sensie jest to na pewno unikatowe i sensacyjne. Te utwory nie widziały światła dziennego w żadnej postaci, bo nie były ani wykonywane, ani wydawane, ani tym bardziej nagrywane” – podkreśla Andrzej Kosowski.

Na prezentacji obecna była także Irena Stachel, redaktor zeszytów Musica Claromontana (PWM).

Wydawnictwa są do nabycia w księgarniach muzycznych w Polsce oraz za pośrednictwem internetu na stronie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: www.pwm.com.pl.

o. Stanisław Tomoń

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.