Aktualności
"Musica Claromontana" na Jasnej Górze
2006-06-19
Prezentacja trzech pierwszych wydawnictw nutowych z serii: Jasnogórska Muzyka Dawna – Musica Claromontana odbyła się w piątek 9 czerwca na Jasnej Górze.W nowej serii ukazały się następujące pozycje: „Missa Pastoralis” Marcina Józefa Żebrowskiego, „Psalmy Nieszporne” o. Eryka Briknera oraz „Missa F” Józefa Elsnera.
Wydaniem zapisów nutowych Jasnogórskiej Muzyki Dawnej zajęło się Polskie Wydawnictwo Muzyczne (PWM) z Krakowa. Opiekę nad realizacją projektu sprawuje o. Nikodem Kilnar, paulin, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska oraz Andrzej Kosowski, redaktor naczelny PWM.
„Klasztor wraz z PWM pragnie zaprezentować pierwsze trzy pozycje nutowe – mówił o. Nikodem Kilnar – Jest to pierwsza seria, która ma na celu ukazanie dorobku muzycznego klasztoru jasnogórskiego od poł. XVI w. do czasów współczesnych”.
„Dla nas jest to również bardzo ważny dzień, że możemy przywieźć na Jasną Górę wydania utworów, które tutaj powstały i przez lata spoczywały – podkreślał Andrzej Kosowski – Czujemy się zaszczyceni faktem, że Jasna Góra zwróciła się do Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z propozycją współpracy”.
Klasztor OO. Paulinów od kilku lat publikuje na płytach CD muzykalia znajdujące się w Archiwum klasztornym na Jasnej Górze. Do tej pory ukazało się już 12 płyt CD. W ubiegłym roku rozpoczęto także kolejny etap – program wydawniczy, oparty na pierwszych światowych wydaniach utworów kompozytorów polskich i obcych związanych z Jasną Górą. Utwory te powstawały na Jasnej Górze lub były pisane dla klasztoru i Kapeli Jasnogórskiej działającej od drugiej połowy XVI wieku do 1914 roku. W zbiorach bibliotecznych zgromadzone są zarówno rękopisy, jak i materiały drukowane. Seria Musica Claromontana obejmie w szczególności nie opublikowane dotąd i nie znane szerzej utwory. Opracowanie ich będzie oparte wyłącznie na źródłach jasnogórskich.
Opracowaniem nut do druku zajmuje się Zespół Naukowo-Redakcyjny Jasnogórskich Muzykaliów pod kierunkiem dra hab. Remigiusza Pośpiecha (Uniwersytet Opolski i Wrocławski) oraz dr Aleksandry Patalas (Uniwersytet Jagielloński) wraz z 20-osobową ekipą muzykologów i skryptorów. Opracowują oni materiał źródłowy w postaci rękopisów i starodruków do pełnej redakcji nutowej i naukowej (przepisywanie, mikrofilmy, sporządzanie partytur, pisanie komentarzy krytycznych i źródłowych do wydań).
„Wydane partytury służą przede wszystkim zawodowemu kręgowi odbiorców – muzykom, muzykologom, krytykom muzycznym. Ten krąg oczywiście nie jest duży. Każda partytura ma nakład 200 egzemplarzy i gdyby nie pomoc Komitetu Badań Naukowych czy Ministerstwa Kultury, mając nawet tak wspaniałego współwydawcę jakim jest Klasztor, trudno byłoby to unieść samodzielnie” – tłumaczy Andrzej Kosowski.
Redaktor naczelny PWM podkreślił zasługi ojców paulinów: o. Nikodema Kilnara i o. Sebastiana Mateckiego, którzy swoimi staraniami doprowadzili do rozpoczęcia publikacji Jasnogórskiej Muzyki Dawnej. „Plany o. Nikodema są na kilka wieków, gdyż utworów zgromadzonych w bibliotece jasnogórskiej jest kilka tysięcy. Te trzy partytury to jest tylko skromny początek. Mamy już plany dalszych wydań, w tym roku ukażą się kolejne trzy partytury” – mówi Andrzej Kosowski.
Szata graficzna wydawnictw nawiązuje do istniejących już wydań płytowych. Wstępy przygotowano zarówno w jęz. polskim, jak i angielskim. Wydawnictwa urozmaicono reprodukcjami kart tytułowych i stron nutowych prezentowanych utworów. „Przez ostatnich 20 lat takiego wydania w PWM nie było. I w tym sensie jest to na pewno unikatowe i sensacyjne. Te utwory nie widziały światła dziennego w żadnej postaci, bo nie były ani wykonywane, ani wydawane, ani tym bardziej nagrywane” – podkreśla Andrzej Kosowski.
Na prezentacji obecna była także Irena Stachel, redaktor zeszytów Musica Claromontana (PWM).
Wydawnictwa są do nabycia w księgarniach muzycznych w Polsce oraz za pośrednictwem internetu na stronie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: www.pwm.com.pl.
o. Stanisław Tomoń
Najczęściej czytane:
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).