Aktualności
Wyspiański według Koniecznego
2008-02-08
Od 28 listopada br. w sklepach dostępny jest album "Wyspiański według Koniecznego" poświęcony wielkiemu twórcy Młodej Polski.W 100. rocznicę śmierci Stanisława Wyspiańskiego ukazał się poświęcony mu album. Płyta zawiera rejestrację koncertu, który odbył się w Krakowie w kościele pw. św. Katarzyny w czerwcu br. w ramach festiwalu "Wyspiański 2007".
Partie solowe kompozytor powierzył wybitnym wokalistom. Wystąpili m.in.: Joanna Słowińska (w roli potrójnej: Pallas Atena – Harfiarka – Panna Młoda), Przemysław Branny (Wysocki), Marek Bałata (Pustelnik), Marta Bizoń (Demeter), Katarzyna Jamróz (Kora). Solistom towarzyszy Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego.
Na płycie "Wyspiański według Koniecznego" znaleźć możemy kompozycje do teatralnych spektakli "Legendy", "Akropolis", "Nocy listopadowej" oraz "Serce moje gram". Utwór "Serce moje gram" napisany przez Koniecznego do tekstów Wyspiańskiego - pierwszy raz wykonano w 2001 roku w Teatrze im. Słowackiego w setną rocznicę prapremiery "Wesela". Krytycy twierdzą, że "Serce moje gram" należy do najważniejszych kompozycji Koniecznego, a wydaje ją m.in. PWM.
-W tekstach Wyspiańskiego czuje się muzykę, puls rytmiczny i niezwykłe napięcie. Jest w nich mnóstwo symboli, które są też symbolami muzycznymi. Fascynuje mnie furia tworzenia tego artysty, w jego tekstach ciągle napotykam niezwykłą energię, która emanuje z nich mimo upływu lat -mówi "Rzeczpospolitej" Zygmunt Konieczny. - Sztuka Wyspiańskiego jest na tyle głęboka i wszechstronna, że, jak sądzę, zawsze jest i będzie aktualna, ważna dla wszystkich pokoleń Polaków.
Opracowano na podstawie:
"Teatralna muzyka Koniecznego"
Jerzy Sadecki
Rzeczpospolita nr 131
06-06-2007
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.